Ved, Pellets, Flis
ohmanm: Hej, Har inte kunnat förstå/hitta vilket Termovar laddpaket som motsvarar Laddomats 4030 dvs när man shuntar från pannan och bara har en tom ack.tank. Termovar kanske inte har en sådan lösning, utan har bara den mer konventionella som motsvarar Laddomat 21, eller? Mvh Mathias
brannan: Vad är det för bidrag från kommunen som du får?
_ap_: Jag "tror" att plåten är en typ av lågriktare om man kör med pelletsbrännare. Termostaten är nog också till pelletsbrännar läget, möjligen överhettningskyddet.
jesan: Ingen anledning till oro. Är själv helnöjd med kaminen. Har som sagt haft den sedan 02 el 03. Räddade oss både efter Gudrun och Per då den gick som vedkamin. Att saker slits er ju inget konstigt. Hade problem med gnisslande ring i början (lät som ett bromsande godståg). Numera finns ju gnällringen så nu e det problemet borta. Sedan gick fläkten när svärfar var lite våldsam när vi
v-g: Finns för övrigt en hel tråd om Viadrus bara att söka så finner du både tips och hur du trimmar den ;)
prototypen: Det är ju för sent nu men jag skulle aldrig sänka värmen på en aerotemper, bara stänga av fläkten när jag vill spara på uppvärmningen. hellre sätta på en huv eller luckor för luft in och ut än att stoppa värmen. Har det spruckit ett rör mitt inne i så kanske det är enklast att plugga det röret. Det finns speciella verkstäder som lagar bilkylare om du hittar en så är de
mikaelbe: Jag kör numera med pellets. Det sitter en givare i pannan som stänger brännaren om det skulle närma sig kokpunkten. Dessutom finns det säkerhetsventil. Om strömmen går så stängs brännaren av. För det ändamålet behövs ingen SYR-ventil. De som bodde här innan eldade med ved och hade varken SYR-ventil eller säkerhetsventil eller dragregulator, dock öppen expansion (jag har sluten).
pr95: Har ett lite lustigt fel på en avstängning mellan panna -tank botten en bollventil som läcker när den är kall men håller tätt när temperaturen stiger över 60°C om jag kommer ihåg rätt är den av Italiensk tillverkning -förnicklad mässing med rött vred monterades för 15 år sedan använd mindre än 5 gånger (service vid ombyggnad byte av expansionskärl) har stått öppen hela
Matss: Att övre röret ansluter i toppen av tanken och därmed bildar ett uppochnedvänt U ger osäker laddning. Man har visserligen satt en avluftare där men det fungerar bara i teorin. När laddpumpen trycker luften framför sig kan det bli en "propp" av luft i U:et och cirkulationen stannar. Lämnar pannan 60 kW så kokar det snabbt utan cirkulation. Dålig skiktning får man genom att att ansluta
roke: [citat] Enligt mitt sätt att se på saken så brukar det alltid vara den övre anslutningen som ska leverera hetvatten från pannan och den nedre ska vara kallare retur tillbaka till pannan. Sen kan ju förstås shuntar och pumpar utanför pannan vara kopplade på alla möjliga andra olika vis.
Taxen: Som du ser här,så är det olika funktioner. http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_content&task=view&id=101&Itemid=90 http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=1 Kärt barn har många namn.
ingemar_o: jag hade inget insats rör i min pipa men om du tar upp nytt hål på rätt höjd & har metall kanal till din pipa som du murar tätt så läker det inte även om de 2 inte är svetsade, tänk bara på å ha sotlucka/or så det går å sota överallt tänk även på att det som ska anslutas inte sticker in i pipan blir svår sotat då samt att det blir strypning då
Lars K: Eftersom du har postat detta i "Biobränsle" så antar jag att du är ute efter tips på värmesystemet? Allt beror ju på vad du har idag, men du kanske funderar på att byta till en ved eller pelletsanläggning i samband med utbyggnaden? Generella tips för vedsystem: Lyssna inte på rörmokare, välj en panna med stor eldstadsmolym, välj framförallt stor ackumulatorvolym. För övrigt tycker
pling3: Nu har jag kört bergvärme sedan i april, och vad ska jag säga... Jag är helnöjd :-) tja, förutom att jag numera är storkund hos elbolaget då förståss.... Förr hade jag en månadsförbrukning på i medeltal 230 kwh och nu hade jag på senaste januariräkningen gjort av med 2284 kwh... men då har ju januari varit av värsta sort! So far- so good
pr95: Den första graden är dyr men sen är priset "bara" hälften mot den första osv.;)
Nugent: Har funnits länge. Kolla på blocket, det brukar vara husqvarnor till salu där. De är vanligtvis emaljerade blågröna. Man kunde fylla upp dem med ved och så brann de lungt och länge, om allt fungerade som det skulle.. Underförbränning är inte att förväxla med omvänd förbränning eller blålågeteknik.
apersson850: Jaha du. Kulvert är ju alltid sämre än att ladda direkt i tanken, men det finns förvånansvärt många dåliga kulvertstyrningar, som gör principlösningen betydligt sämre än vad den hade behövt vara. Om jag förstått det rätt har du en sån här anläggning: Panna. Laddkoppel till tank. Förrådstank. Kulvert med kulvertpump i en riktning. Slavtank med varmvattenberedning, elpatron och
kerberos77: Inget fel på brännaren men företaget ger jag inget för. Har aldrig blivit så dåligt bemött som jag blev av dom när mina saker gick sönder. Lögner och skylla på alla andra inte minst mig som kund var det ända det handlade om. Ett företag som medvetet ljuger mer än en gång om att en sak ska vara skickad när den i verkligheten är restad visar precis vilket seriöst bemötande man
Thorsella: 180 pumpar pumpen på max men det är nog som ni säger det är för oisolerat har tillgång att få köpa 100mm takdempningsskivor det borde ju va som 100mm vanlig isolering?
itkonsult: Får väl lära mig att löda ihop det då, verkar ju kul. Polen, möjligen om det varit gratis där men nja,, tror nog inte det. Men visst när man ändå är där kan man väl plocka med sig lite smått bra att ha,,, men ni vet ju hur det är, 40 miljoner rörläggare där.. I Polen handlar jag öl och sprit.
imported_MaPe: Härligt att du kommit i drift... Jag ska slita ut mitt förråd i sommar och byta ut skruv och rör... Skiten har frusit fast hur många gånger som helst nu... Med följd att skruven vrids av.... Kommer att gå upp i skruv och axelgrovlek samt försöka göra brännaren större... Vart lite klen nu när jag har lagt ner kulvert och ska värma 80 kvadrat till... Mathias
Göran.W: Det Sven48 menar med små elda är väl vad vi brukar kalla pyr elda. Mycket bra förklaring av gaia
giantvalley: Lägg upp ett kort på rördragningen och all utrustning så skall nog nån kunna lista ut problemet. Blir lite nyfiken på vad det kan vara för fel, men när man inte kan se alla samband i verkligheten är det svårt... Och att inte värmekillen kunde få fram nåt konkret?
2an: Möjligen bättre skiktning vid laddning då det blir lägre flöde, Nu har det iof ingen betydelse vid laddning om man laddar fullt då det är vid urladdning de är viktigt
Thorsella: rent tekniskt sett trycker han ut 47 gradit vatten tillbaka till huvudtanken tycker det är lite väl varmt väl?
Fidde_jkpg: Hej, Idag ligger det aska i snön runt huset efter eldningen igår. Kan detta verkligen vara bra eller beror det bara på att jag använde extra mycket papper när jag tände på ? Vi har en Contura 550 Tackar !
itkonsult: -kul.. lägger till lite kring det tråden började med.. Lita aldrig på sotaren! om du inte vet vad du gör så blåser han dig, folk har en övertro till detta ibland ruttna skrå (Immobil) , Han måste givetvis trycka den och rökkanalen, ser ju på bilden att plåten saknas på trägolvet... Generliserar lite,,, blir bra så trött när han som skall vara besiktningsman enligt lagar om
Boan: hej. nja, det är inget spjäll på skorstenen, men när luftspjället till kaminen är stängt kommer det inte något därifrån, utan det är tyvärr så att kaminmodellen inte har "isolerad" tilluft, utan den kan ta både från rummet och från friskluftskanalen som kommer upp genom golvet. tyvärr leder detta till att när kaminen är stängd, så är det öppet från friskluften in till