1 514 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Avstånd panna-acctank?
Är det någon som vet om det går bra att placera accumulatortankarna så långt bort som 7 m (rörlängd) från pannan? Då skulle såväl retur som utloppsrör från pannan dras upp och gå nära innertaket dvs man blir 100% beroende av cirkulationspump. Det är tre 500l acctankar som skall kopplas ihop och vill jag ha dom samlade så blir det 7m lösningen, annars nära pannan får bara 1 plats. Framtida solpaneler är planerade och med den tänkta placeringen så blir rörtragning till solpanelerna också kort och enkel.
är väl samma sak som om du hade haft en kulvert nergrävd.. skillnaden är väl då att man har den tanken som har beredare närmast pannan sen dom andra som slavtankar.. så skulle ja gjort.. ha en tank nära pannan och dom andra en bit bort om inte utrymme finns för alla tre vid pannan.
kolla på www.termoventiler.se dom har lösningar på allt troligen är du behov av en Laddomat 5030 men prata med dom..
kolla på www.termoventiler.se dom har lösningar på allt troligen är du behov av en Laddomat 5030 men prata med dom..
Tänk på att ju längre bort de är, desto mer motstånd blir det för pumpen att ladda tankarna. Mina tankar står så att den som är längst bort har ungefär sex meter rör till pannan. Redan där är det ibland så att min Laddomat inte hinner med att pumpa när pannan brinner som bäst.
Klicka här för att svara