Ved, Pellets, Flis
MMR: Har du kollat här? http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/79882-oppen-spis-genom-murstock.html
Matss: Jag skulle ha anslutit expansion på kaminens högsta punkt så att man får bort luft/ånga.
pr95: En sån här Panna! http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/125000-nature-40-a.html
HJFF1969: Det var inte meningen att avskräcka dig, möjligheten finns ju så länge tanken är högre, du kan ju få bekymmer vid uppstart pga kulverten går ner i backen, får den bara hjälp att snurra igång så startar självcirkulationen, hur mycket driv det blir kan du räkna på enl GK100´s formler.
Matss: Framförallt ska det vara hög kvot volym/area, med småburkar (under 1000 liter) blir det bara en massa area och ingen volym. En låg kub på nåra m3 kan hålla skiktningen bättre än ett knippe 500-literstankar. Sen har det stor betydelse hur och vad som ansluts.
2an: Ja de är den utgående utan lamda o automatisk sotning, Men den ska ha spaksotning om dom inte har ett gäng pannor som är över ett år ståndes.. Bör inte vara några problem att köpa pannan av dom o sedan leja alt installera den själv, Justeringen behöver du bara en hushållsvåg för att göra :)
TOBBE E: Ok, då är det bara att koppla in det som det ska vara enligt baxi.
exerg: man använder de påbyggda "hörnen" som diffusorer och solvärmeinsläpp så omblandningen i tanken blir mindre.Principen finns i många Tyska tankar men då oftast genom stående rör inuti tanken.
S3: Har du en shuntventil till varmvattnet? om inte så har du ingen nytta av en 229W
Patrik79: kolla på www.kenjonugnen.se sen är det en fördel att koppla den till acc tankar.. ja hade en kenjon 35cm ved.. skulle hellre köpa en sån med tanke på lättheten o servicen som han ger..
dcdc: tror inte man behöver gå på djupet i om en möjlig flishög hemma hos dej kommer att självantända eller inte. det kommer den med största sannolikhet inte göra. mer troligt att det blir dammeller nåt runt varma delar av pannan som kommer starta en brand spec om den är helautomatisk så du aldrig är i pannrummet o underhåller. om du är nervös går det säkert att ventilera bränslet
PST: Det går åt en viss mängd effekt för att hålla en temperaturdifferens mellan inne och utetemperatur. Hur mycket bestäms av U-värdet på huset. Verkligheten är lite mer komplicerad iofs om man tar hänsyn till solstrålning , ventilation, blåst och att huset sitter på marken, som då har en högre temp än uteluften på vintern och tvärtom på sommaren...men skippar man det och tänker
Åskar: [citat] Den är nog såld! Solo innova 50 för 25 tusen..
Åskar: [citat] Att de gjort ett tafatt försök att kopiera formen och gasflödet på min virvelkammare..;) Samt att man gjort en dyrare panna med försämrad verkningsgrad (84%).. 93L vatten i 35 kW:aren tyder på att det fortfarande är bara sex rökgastuber, så skorstenen blir nog varm och torr nu också.. Man får nog lägga in veden vid keramikprofilerna med silkesvantar men de har byggt bort
Bobec: Nominell effekt eller angiven effekt beräknas enligt SS-EN 303-5 som finns att köpa på sis.se (för ca 1100:- skulle jag gissa). Jag vet inte själv hur det fungerar, men gissar att det är en medeleffekt/tidsenhet. Vikten har ingen direkt inverkan, annat att en stor massa kan fungera som en akumulator. Det finns vissa som anser att en tyngre panna borgar för bättre kvalité, personligen är
Hocke: tipsar om en kulvertstyrning för dockning mot elpanna: http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat&produkt=laddomat_655_2 Har själv en 650.2 mot min elpanna (655 fanns ej då jag installerade) och jag tycker dom här är "snyggare" än laddomat 31 :)
dcdc: [citat] jag gillar din ambition och naivitet. känner igen mig själv där innan jag började kolla på såna här saker. det finns inte ett svar. =) det finns spaltmeter av forum just kring dessa två frågor. frågor som bör ställas istället är hur ofta vill du vill elda tex en gång per dygn större panna o stor acc tank så kanske du inte behöver elda mer en en gång per dygn på
Grund Anders: Bra om någon kan ha nytta av denna kalkylator :). Energivärdet 1,3 borde motsvara björkved, men jag minns inte nu var jag sett detta. Baxi anger till exempel 1,0 för dålig ved, 1,2 för bra ved och 1,4 för mycket bra ved. Det som påverkar är trädslag (densitet) och fukthalt. Även hur vältravad veden är spelar förstås in. Det finns även en faktor för fyllnadsgraden att ange i
L-Bror: Min första tanke är att man glömt brickan som ska ligga på axeln som skydd för skruvens vassa kant. Andra saker som kommer upp i tankarna: Kan du "tom" köra å det smäller ändå? Bara som koll att det inte är pellets som krossas med dunder å brak. Det är ju två skruvar. Koppla bort den övre för att se (höra) att det är den eller den undre som smäller.
sweFredrik: låter vettigt! Jag hade tänkt mig 145 reglar och tillhörande isoleringsplattor. kanske värt då att lägga en 45 isolering åt andra hållet på insidan. Har förstått som att det även är en fördel för att få in elen utan att behöva borra i reglarna på detta sätt. Det tar väl de mesta köldbryggorna också. Är det vad man kan kalla i klass med moderna hus, eller har man ännu mer?
11Lollo: Tråden är gammal, någon som provade de här pannorna och kan säga hur det gick?