Finns det någon som vet, vilken av dessa vedpannor som jag får största temp. ökningen av i min acc. tank. 1900 liter.

Antingen Värmebaronens Vedolux 37, med 105 l brännkammare eller
Arimax 35+ med 120 l brännkammare?

Om nu Värmebaronens alternativ värmer upp lika, betyder det att det åtgår ca: 15% mindre med ved eller.
Vill ha så få antal vedinlägg som möjligt.

Mvh.

Majgårdarna
Den som har störst vedmagasin,bäst verkningsgrad.
Effekten säger bara hur fort du laddar tanken

Andreas_Hansson skrev:
Den som har störst vedmagasin,bäst verkningsgrad.
Är det verkligen vedmagasinets storlek som bestämmer en vedpannas verkningsgrad?
//Bosse

Majgårdarna
Bosse_A skrev:
Är det verkligen vedmagasinets storlek som bestämmer en vedpannas verkningsgrad?
//Bosse
Nej det sa jag inte heller.

Bosse_A skrev:
//Bosse
Nej, det är det inte. Men det är till största del det som avgör hur många kwh som pannan producerar.
Vilket frågeställaren ville ha svar på.

Mats

Då skulle man kunna tänka sig färre ilägg, för samma temphöjning av tanken, om man väljer Arimax alternativet?
Verkar nämligen vara bra "kräm" i den.
Och enklare att inte lägga fullt, om så skulle vara fallet, än att behöva fylla på en extra gång.
Mvh.

Majgårdarna
kallemannen skrev:
Då skulle man kunna tänka sig färre ilägg, för samma temphöjning av tanken, om man väljer Arimax alternativet?
Verkar nämligen vara bra "kräm" i den.
Och enklare att inte lägga fullt, om så skulle vara fallet, än att behöva fylla på en extra gång.
Mvh.
Jag skulle kunna tänka mig att arimax har sämre verkningsgrad än VB så det kanske blir jämt.
VB är nog trevligare att elda i. Sugande fläkt och enklare sotning.
Arimax är nog rejälare byggd men kan ryka in duktigt vid påfyllning om man inte har ett bra drag i pipan.

Arimax 35 finns i dag med fläckt också, så förhoppningsvis ryker det inte in på samma vis som tidigare. Har haft en sedan 1986 och sett hur den funkar, har väldigt bra drag i mitt hus, samt lärt mig att ej öppna o fylla på förren det bara är glödbädd, och då är det inga problem. Men väldigt nyfiken på hur den är med fläckt, borde vara till stor nytta tycker jag?

Mvh.

_ap_
Skulle det i mitt fall stå mellan en VB och "nya" Arimax, skulle valet bli en Arimax.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.