Majgårdarna
Husbyggar´n skrev:
Ingen har svarat på min fråga ang tankarna, ska jag ha de kvar, eller ska jag ha en kvar eller ingen kvar???
/Husbyggar´n

Du bereder väl varmvatten i tankarna så du måste ha teknintanken kvar.
Det brukar finnas kranar så att man kan stänka av dom

Tycker det låter som du har ett perfekt utgångsläge för att satsa på pellets.
I ditt läge skulle jag satsat på ny brännare, allt har en livslängd och tekniken är fortfarande "ung" så varje ny generation innehåller förbättringar. Om du inte tycker det är kul att installera grejer själv så fixar en installatör det på några timmar(inte speciellt dyrt med rot-avdrag).

Har svårt att tro att du behöver en brännare på mer än 20kw, för i så fall skulle du behövt elda mer än 16 timmar om dagen med vedpannan(kallaste dagarna). Vet du hur länge du behövt ha igång pannan kan du räkna ut maxbehovet(på ett ungefär iaf).
Med pellets vill man få så långa gångtider som möjligt, och därför är det bättre att trimma in brännaren så att den precis klarar husets maxbehov.

Har själv en Eurofire i en oljepanna från 80-talet, och jag tycker den funkar väldigt bra. Mycket enkel och robust konstruktion, och användarvänlig plc placerad i en egen låda skild från brännaren.

Majgårdarna
Dryland skrev:
Har svårt att tro att du behöver en brännare på mer än 20kw, för i så fall skulle du behövt elda mer än 16 timmar om dagen med vedpannan(kallaste dagarna).
Det är väl för att inte få för låg rökgastemp i skorsten "kondens" man brukar välja en brännare med lite mer effekt.

Ditt utgångsläge skulle ja ha kvar ved... alt köra pellets då du inte orkar elda el då det inte är så kallt,.. när kylan biter i så skulle ja stödelda med ved... varför vill du komma bort ifrån veden???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.