2 229 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Luft i systemet
Sida 1 av 2
Hej, installerade en ny vedanläggning Effecta lambda35 samt tre kubik ackumulatorvolym i februari. I samband med det så flyttade vi ner expansionskärlen till pannrummet från vinden.
Rörmokarna installerade en hel del avluftningspunkter vilket är bra då jag fortfarnade är tvungen att tömma dessa på luft med jämna mellanrum.
Vad är normalt, hur länge ska man behöva avlufta anläggningen efter nyinstallation då hela systemet har varit tomt.
//Gravis
Rörmokarna installerade en hel del avluftningspunkter vilket är bra då jag fortfarnade är tvungen att tömma dessa på luft med jämna mellanrum.
Vad är normalt, hur länge ska man behöva avlufta anläggningen efter nyinstallation då hela systemet har varit tomt.
//Gravis
Visst kan det också vara så tokigt ibland att luft sugs in i systemet? Låter konstigt men trots att man inte ser att vatten läcker ut någonstans så kan luft ändå sugas in på vissa ställen? Hörde någon som sade att syremolekylen är mindre än vattenmolekylen och kan därför sugas in trots att inget vatten droppar ut där "läckaget" finns? Någon som kan styrka dessa påståenden?_ap_ skrev:
låter helt omöjligt då trycket (oftast) är högre på vattensidan än luftsidan.
Det förekommer otroligt mycke "svammel" på privata värmesystem,
skulle det vara en hel vetenskap att få ut luft mm skulle alla STOR system och byggnader inte fungera alls då dom teoretiskt sett skulle ha procentuellt lika mycke problem med luft och dyl som alla "villa system"
men nä det har dom inte.
Anledningen är att dom är byggda och konstruerade av folk som kan, inte av tjuriga gamla rörmockare och självutnämnda proffs.
Ingen i denna tråd behöver ta åt sig av kritiken, förutom gravis rörmockare
Det förekommer otroligt mycke "svammel" på privata värmesystem,
skulle det vara en hel vetenskap att få ut luft mm skulle alla STOR system och byggnader inte fungera alls då dom teoretiskt sett skulle ha procentuellt lika mycke problem med luft och dyl som alla "villa system"
men nä det har dom inte.
Anledningen är att dom är byggda och konstruerade av folk som kan, inte av tjuriga gamla rörmockare och självutnämnda proffs.
Ingen i denna tråd behöver ta åt sig av kritiken, förutom gravis rörmockare
Är det jag också hört kan hända. Luft kan sugas in där det ibland kan uppstå någon form av lokalt undertryck?? Men som sagt bara vad jag hört. Detta från två personer som mockat en hel del värmesystem. För samtidigt som det låter lite konstigt att luft kommer in trots att man inte ser något läckage i systemet så är det ju också lite konstigt varför luftbubblorna aldrig försvinner? Vid 90-95 grader så är det inte mycket syre som kan lösa sig i vatten så man tycker ju att efter några rejäla brasor så borde ju luften och syret försvinna? Har du avluftare där luft kan tänkas ansamlas, som du släpper ut då och då, så borde det ändå inte ta månader innan luften i systemet är borta?knekten skrev:
Jag har alltid haft cirkulationspumpen på året runt, tycker ni att jag ska slå av den på sommaren, har hört att man ska låta den var igång för att inte riskera pumphaveri.
Japp jag har en hel del avluftare på de ställen som luft kan samlas.
I början så fick jag lufta mellan panna och tank samt en hel del på tank toppen. Numera så finns det ingen luft kvar i tanktoppen dock så verkar det komma ny luft i laddkretsen från panna till tank dock så stannar luften i avluftarna då det inte längre finns luft i tankarna. det blev lite kaka på kaka men ni förstår nog vad jag menar
Japp jag har en hel del avluftare på de ställen som luft kan samlas.
I början så fick jag lufta mellan panna och tank samt en hel del på tank toppen. Numera så finns det ingen luft kvar i tanktoppen dock så verkar det komma ny luft i laddkretsen från panna till tank dock så stannar luften i avluftarna då det inte längre finns luft i tankarna. det blev lite kaka på kaka men ni förstår nog vad jag menar
Du kan prova att slå av cirkpump ett par veckor bara för att se om det blir nån skillnad?.Kan va ladd pump som suger i luft oxå.Har du vanliga unionsventiler monterat runt pumpen? Dom ska visst ha en tendens att börja läcka snart nog (enligt Termoventiler själva).