Efter att jag satt på en skorstenshuv har min kakelungn börjat läcka!!!
Det rinner lite sotsvart vatten från den övre sotluckan ibland.
Inte mycket men tillräkligt för att jag skall undra vad det kommer ifrån och bli orolig.
Vatten har väl inte där att göra. Det kommer bara när jag eldar i kakelungnen och oavsett om det regnar eller ej.

Tacksam för tips från någon som känner igen detta.

Hej.
Det låter som kondens, eldar du med fuktig ved?

Mvh / Azkel

Låter precis som "Azkel" skriver.. kondens. med skorstenshuven får du kanske sämre drag vissa dagar därför blir det så,..

håller med att det är kondens. Du måste höja rökgastemperaturen ordentligt. Ligger veden och pyr i timmar med stängt lucka och för lite luft så blir det tjära och kondens. Elda med bättre fart och mer luft i brasan det ska vara synliga lågor och det ska vara drag genom. Vill det inte brinna bra trots att du försöker så kan det vara stopp i rökkanaler eller för stor undertryck i huset.
Stäng luckan helt först när det är bara lite glöd kvar.
gaia

Aha Åhå. Jag eldar med för lite drag, brukar nästan stänga tillluften för att elda ekonoiskt.
Min ved är också oklyven. Den har legat i vedbod över fem år. Men den kan tydligen vara fuktig åndå. Har införskaffat en hydralklyvare och skall klyva veden nu. Tack så mycket för tipsen.

En kakelugn eldas ekonomiskt när den får brinna med bra drag. Att pyrelda en kakelugn är oekonomiskt.

Tack. Man lär så länge man eldar.

Einarmannen skrev:
Aha Åhå. Jag eldar med för lite drag, brukar nästan stänga tillluften för att elda ekonoiskt.
Min ved är också oklyven. Den har legat i vedbod över fem år. Men den kan tydligen vara fuktig åndå. Har införskaffat en hydralklyvare och skall klyva veden nu. Tack så mycket för tipsen.
Ja, det blir mycket oekonomiskt att pyrelda = kondens + sot.

Din ved är säkert tillräckligt torrt.
Även om veden är 100% torrt så tillverkas det vatten/ångan vid förbränningen: CxHx+O2 = H2O + CO2+ värme.Vatten bildas vid varje förbränningsprocess även om bränsle inte innehåller en enda gram vatten.
Du kan se att det rinner faktiskt vatten ur en avgasrör på en nystartat bil trots att man inte kör på vattenblandat benzin :). Ångan slutar att kondensera och blir osynlig när avgasröret blir varm.
Blir inte din skorsten varm så slutar det aldrig rinna. Det är dyrare att reparera en kakelugn och en skorsten än att elda ordentligt. Du sparar ingenting vid dålig förbränning därför att det mesta av brännbara gaser försvinner oförbrända genom skorsten och ugnen blir knappast varm av glöden du har kvar.
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.