J
Jon.ch: Hej. Har fått ta på 2 st 750 l HS/Perifal-tankar ( de med flänsar på sidorna). Jag har tänkt att andvända dom + en 750l vanlig tank med anslutningarna fram.Min tanke var att ha den vanliga tanken först och sedan dom andra ihopasatta efter.Jag ska ha en Nibe tappman till varmvattnet och en calmar v33 ska förse detta med värme. Nu undrar jag om det finns någon som har något liknande
0 svar · 1,3k läst
P
pehrsson: Hej! Har ett verktyg som drivs med ett 9V batteri och det har i många år fungerat perfekt o batteriet har varat i 2-3 år. Bytte batteri nu i höstas och nu markerar verktyget för att batteriet behöver bytas. Jag har en Multimeter av märket Mastech 830B och där kan man bl a mäta lågspänning. När jag sätter in detta batteri så visar mätaren 8,91 V jämfört med ett nytt visar den
2 svar · 872 läst
apersson850
apersson850: Det där är också en väsentlig punkt att beakta. Mitt trähus med putsfasad är inte lätt att tilläggsisolera. Det hade kostat lika mycket som att byta värmesystem, plus att jag då ändå stått där med en oljepanna med havererad shunt, rostangripen oljetank, läckande påfyllning till värmesystemet och några droppande rörskarvar här och var. Det var helt enkelt dags att kasta ut de
21 svar · 2,8k läst
U
Ulrik74: Kan det bero på om man fyller och staplar vedmagasinet väldigt väl? Hade lite spillvirke som jag sågade till häromdagen och tände i pannan och när det hade tagit sig så packade jag i väldigt väl och rätt som det var så började ett kraftigt brummande! Öppnade luckan och plockade ur inlägget och lade i plankbitarna lite stökigare och vipps så försvann ljudet. Fick för mig att
7 svar · 2,7k läst
Alpha
Alpha: Lånar tråden till en egen undran.. Passade på att sota ur skorstenen idag när solen sken, när jag rakade ur askan ur sotluckan nere i källaren så låg en liten putsklimp med ungefär 8cm lång 3-4cm bred 1-2cm tjock undrar om det är något man behöver vara orolig över eller om lodet bara slog av överflödig puts invändigt. Vad tror ni, skulle ni våga elda på iaf? Skorstenen är ju
2 svar · 3,2k läst
S
Sture Castor: HJFF1969 Hej! Har inte kurvor tillgängliga på pex-rörens åldrande som funktion av medietemperaturen. Dock vet jag att åldrandet ökar starkt (exponentiellt) med ökad temperatur. Att ett pex-rör klarar max 95 gr C innebär att den kortvarigt klarar att utsättas för denna temperatur, som du skriver. Åldrandet under en timme vid 95 gr C är mångfalt större (kanske storleksordningen 10
42 svar · 16,6k läst
L
ltz: Skulle vilja få mer info kring denna kaminen. Jag tycker det ser ut som ett hemmabygge - men är inte insatt. - Osby står det på framdörren, känns något av det igen? - Är det ett hemmabygge? Finns rimlig chans att sotaren skulle godkänna något sådant (efter en uppfräshning )? - Vad kan en sådan generera i värme? kw? .. mellan tummen och knät.. :) - är det ok att flytta på
0 svar · 1,6k läst
·
M
Matss: Elpatronerne kan sitta så högt det går, beror på hur mycket tappvarmvatten du vill kunna tappa vid ett tillfälle. Radiatorreturen ska in i botten, enklast med ett T på nedre laddrör.
7 svar · 4,5k läst
·
M
Matss: Luftventiler funkar dåligt på laddkretsen.
3 svar · 1,1k läst
2
2an: Helt riktigt så är energiinnehållet 4800-5000 kWh/ton sen beror det på verkningsgraden vad man får ut av dessa, En ny modern pelletspanna har ca 85% i årsverkningsgrad om man förbrukar 25000 kWh så då blir de runt 4100 kWh/ton man får ut.. En gammal olämpligpanna kan ha ända ner mot 50% verkningsgrad o då är de inte lika kul, Själv sjönk förbrukningen med 2 ton/år efter jag byte
16 svar · 14,2k läst
2
2an: Då har han nog gjort mätning nu oxå, Jag undrade bara för att många installatörer säger att dom "ska göra det senare" men ibland blir det aldrig av.. Du kan sätta givaren 35 cm från toppen men inte släppa ner tanken lägre än t.ex 60/65°, Bara testa hur långt du kan gå utan attt vv comforten blir lidande.. Har du ett stort bad så går det inte släppa den lika lågt som om man
23 svar · 2,6k läst
B
barajag: Elda papper är ju en variant för att få bort "köldproppen"
3 svar · 1,7k läst
S
skogason: Det finns även glas/plåtar med färdiga hål. Kolla med en Eldabutik
8 svar · 4,0k läst
D
Danne031: [citat] Aldrig hört någon bygga själv, men är man händig så varför inte, allt går ju att lösa ;) När folk pratar om tryckluft syftar de för det mesta om pannor som har det från fabrik, så att säga.
22 svar · 12,9k läst
·
J
JTH: Skulle ju kunna vara någon plåt som farit ur plats när jag gjöt om keramiken. Gjöt på plats i ugnen så det blev en del snurrande på den.Har för mig att det går en förvärmningskanal innanför isoleringen runt ugnen. Kan tillägga att jag har en skorstensfläkt som jag använder vid uppstart (eldar med den som en vedpanna mot ack.tank) och har prövat att köra fläkten när det har
2 svar · 1,3k läst
imported_jo
imported_jo: Ok, tack för infon:) Lackverkstad? har du också lackering? Jag jobbar med billackering och ska nu bygga en ny verkstad med lite bättre planlösning.
18 svar · 22,8k läst
MathiasS
MathiasS: Sökte lite på NVI och hittade denna gamla tråd. Kan till ovanstående tillägga att en skillnad som kan vara avgörande är att Nibes Premodul bara har vinklar i 27, 38 eller 45 grader. Är det lite trångt på vinden kan det betyda att det inte går att hitta en lösning som fungerar. Precis det har jag råkat ut för så jag tvingas använda NVI's skorsten som är (som sagt) lite dyrare men
2 svar · 7,5k läst
D
dahl10: Här finnes info om ESBE: olika shuntventiler läs sid 34 http://infoweb.esbe.se/files/52251/Catalogue%202008_SE_99500290_B_LR.pdf
3 svar · 1,6k läst
R
roke: Aha. Då tror jag att ni i samband med senaste rörjobbet monterade en backventil någonstans mellan säkerhetsventilen och rörsystemet ut till blandarna. Kan det vara så? Jag menar, en backventil som på något sätt förhindrar övertrycket som byggs upp i rörsystemet att komma tillbaka till säkerhetsventilen när den väl har öppnat. Öppningstrycket på säk är en bra bit högre än
10 svar · 4,8k läst
apersson850
apersson850: Skulle bli rätt kul med ett öppet expansionskärl för varmvattnet. Med tanke på vilket tryck vi pratar om bör man nog sätta flygvarningsljus i toppen på kärlet. Men man skulle kunna ha ett slutet kärl.
9 svar · 5,9k läst
·
V
Ved?: Ok! Men andra fabrikat av brännare behöver ju ställa luftmängden med fläkten trots dragbegränsare antar jag.
4 svar · 1,9k läst
prototypen
prototypen: Gamla stall brukar inte ha så mycket takhöjd Protte
6 svar · 2,3k läst
S
Strandberg: Satte upp min bakugn själv, svårt att klaga på jobbet då..... http://www.byggahus.se/bilder/showgallery.php/cat/558/page/2 Jag tror det är samma med detta som mycket annat hantverk map kvalitet på jobbet, variationen är mycket stor!
47 svar · 18,6k läst
·
D
Davestha: tror nästan det var veden för har lassat in torr ved nu och lukten är i princip borta....tack för alla svar gott folk!:)
11 svar · 3,8k läst
J
JK2: Jag har ochså en SI50 med 5kbm acctank och tycker det fungerar mkt bra (tom sambon erkänner att det inte är så jobbigt att elda) Har du utrymme så gå på 6kbm, skulle dock råda att ta till isolering runt tanken ordentligt så den håller sig varm länge framför allt på sommaren då förlusterna inte är direkt önskvärda. Jag skulle isolerat min mer om jag hade utrymme. Ang tanksvets
2 svar · 1,4k läst
2
2an: Inte dagens pris men för nått år sen va Aquawarm billigare än rinkabyrör på pex, Den tål även 120° Men ta o kontakta dom http://www.aquawarm.com/ Då jag pratade med dom va den säljaren mkt bra att ha göra med iaf, Dom kan nog svara på vad som krävs för diameter oxå men jag håller det inte alls otroligt att det går köra med 15 mm oxå om det inte är så långa sträckor.. Är
15 svar · 15,0k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Nja en beredare förstör ju siktningen i tanken.Jag skulle ha kopplat bort den
2 svar · 1,7k läst
prototypen
prototypen: Nackdelen med container är att inget av förlusterna från panna och tank kommer till nytta i någon lokal. Bygga ut garaget känns mer ekonomiskt. Protte
7 svar · 7,0k läst
M
Matss: Det är ju en enkel flärp som öppnar så det är nog det driftsäkraste du kan tänka dig, men självcirkulation blir det ändå dåligt med när tanken börjar bli genomvarm. Pris beror ju på hur mycket rör som måste dras om men under 10.000 installerat och klart.
9 svar · 5,7k läst
M
MMR: Har du kollat här? http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/79882-oppen-spis-genom-murstock.html
6 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.