14 456 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
Dubbeltermostat?
Sida 1 av 2
Vi har satt i en pelletsbrännare i vår CTC Egor v 25. Vi behöver en dubbeltermostat, men frågan är om det är en sådan som redan sitter på panna... Är det någon som vet hur Danfoss dubbeltermostater såg ut förr? Pannan är från -85.
Dosan som sitter där är grå med en återställningsknapp och ett temp-vred. Har provat oss fram och den fungerar som överhettningsskydd och slår av all ström till brännaren efter en viss temp, men hur vet man om det även är tempgivare i den? Den enda kontakt som finns är en stickpropp.
Den har även j.p.o 1205 på den.
Har googlat utan något resultat.
Dosan som sitter där är grå med en återställningsknapp och ett temp-vred. Har provat oss fram och den fungerar som överhettningsskydd och slår av all ström till brännaren efter en viss temp, men hur vet man om det även är tempgivare i den? Den enda kontakt som finns är en stickpropp.
Den har även j.p.o 1205 på den.
Har googlat utan något resultat.
det är med all säkerhet en brukbar dubbeltermostat du har.Ratten går till drifttermostaten som reglerar brännaren och återställningsknappen går till överhettningstermostaten som har ett förinställt gradantal(ca 95 grader) sedan beror det på vilken p-brännare du har hur du behöver koppla. De flesta nyare har egen tempgivare och då sköts driften direkt från brännarens reglercentral och då behövs bara överhettningstermostaten kopplas med.
Vi har en Viking Bio. Till den var tempgivare tillbehör och vi har inte köpt någon sådan ännu, och kanske det inte behövs heller då.
Så på ratten ställer vi in hur varmt vattnet i panna ska vara? Trodde det var vilket temp överhettningsskyddet skulle ha...
Så på ratten ställer vi in hur varmt vattnet i panna ska vara? Trodde det var vilket temp överhettningsskyddet skulle ha...
Du får ta bort locket på dosan och kontrollera att det sitter två termostater i ett dykrör bakom.
Är det en urmodig pelletsbrännare utan egen termostat får du köpa till en TK1A från http://www.ekontroll.com/pelletsbrannar_termostat.html
Oljebrännartermostaten har en hysteres på 4-5 grader och det är för lite. Blir start och stopp hela tiden.
Det är alltså överhettningsskyddet du måste använda.
Är det en urmodig pelletsbrännare utan egen termostat får du köpa till en TK1A från http://www.ekontroll.com/pelletsbrannar_termostat.html
Oljebrännartermostaten har en hysteres på 4-5 grader och det är för lite. Blir start och stopp hela tiden.
Det är alltså överhettningsskyddet du måste använda.
Du ska mata brännarens L1 via maxtermostaten som endast ska bryta om något felar och drifttermostaten ej bryter. Brännarens B4 kopplar du via den termostat som styr start-stopp i normalfallet. Naturligtvis kopplas även N och PE.
Det är viktigt att L1 inte bryts vid normalstopp eftersom stoppsekvensen för nedkylning inte körs då. Hur har du kopplat när du testkört?
Stickpropp, är det den flata anslutningskontakten som tillhör, och har du då en motsvarande hona från pannan?
Det är viktigt att L1 inte bryts vid normalstopp eftersom stoppsekvensen för nedkylning inte körs då. Hur har du kopplat när du testkört?
Stickpropp, är det den flata anslutningskontakten som tillhör, och har du då en motsvarande hona från pannan?
Överhettningsskydd måste finnas enligt lag. Ska varaktigt bryta strömmen om temperaturen går upp över 90 grader.Får inte vara reglerbart. Har ingenting med temperaturregleringen att göra. Ska skydda pannan mot överhettning.
En oljebrännartermostat är kopplad mellan överhettningsskyddet och oljebrännaren. Lämpar sig inte att styra pelletsbrännare med.
En oljebrännartermostat är kopplad mellan överhettningsskyddet och oljebrännaren. Lämpar sig inte att styra pelletsbrännare med.
Det är kopplat som du beskriver, GK100. Med stickpropp menar jag en vanlig 220stickpropp, jordad. Frn brännaren en hane och i dubbeltermostaten sitter en hona.
Holmertz: Det har ju eldats olja i denna pannan en gång i tiden så då är det kanske bäst att byta till en ny. den du rekommenderade har inte överhettningsskydd va?
Jag har hittat 2 st, vad tror ni om dem? http://www.rinkabyror.se/ Men, på den står det för oljebrännare mm... och det är den som Värmebaronen sa var den vanligaste att använda.
Sen har jag fått tipset om en billigare variant: http://www.billigtvvs.se/sok/dubbeltermostat/alla/
vad är det för skillnad? Ser att beteckningarna inte är de samma, men vad står de för?
Tusen idiotiska frågor...
Holmertz: Det har ju eldats olja i denna pannan en gång i tiden så då är det kanske bäst att byta till en ny. den du rekommenderade har inte överhettningsskydd va?
Jag har hittat 2 st, vad tror ni om dem? http://www.rinkabyror.se/ Men, på den står det för oljebrännare mm... och det är den som Värmebaronen sa var den vanligaste att använda.
Sen har jag fått tipset om en billigare variant: http://www.billigtvvs.se/sok/dubbeltermostat/alla/
vad är det för skillnad? Ser att beteckningarna inte är de samma, men vad står de för?
Tusen idiotiska frågor...
De angivna 15 och 20 är bara dimensionen på gängan för dykröret som skruvas in i pannans muff.
Man brukar även kalla 15 för 1/2" och 20 för 3/4" i ditt fall har pannan anslutning för R20 - 3/4".
Kopplingsdifferens beskriver bara hur många grader under inställd temp som återstart sker igen.
Som holmertz skrev bör du ju ha större skillnad start-stopp än vad som brukar vara fallet på oljebrännartermostater, dvs 12℃ som billigtvvs hade passar bättre.
Jag är fortfarande osäker på hur du lyckats koppla detta korrekt med en vanlig stickpropp eftersom det behövs L1-N-PE-B4 dvs minst fyra poler i kontakten om det ska vara rätt.
Man brukar även kalla 15 för 1/2" och 20 för 3/4" i ditt fall har pannan anslutning för R20 - 3/4".
Kopplingsdifferens beskriver bara hur många grader under inställd temp som återstart sker igen.
Som holmertz skrev bör du ju ha större skillnad start-stopp än vad som brukar vara fallet på oljebrännartermostater, dvs 12℃ som billigtvvs hade passar bättre.
Jag är fortfarande osäker på hur du lyckats koppla detta korrekt med en vanlig stickpropp eftersom det behövs L1-N-PE-B4 dvs minst fyra poler i kontakten om det ska vara rätt.
Hur vet du vilken anslutning jag har? Så det bästa hade varit billigtvvs termostat med en annan gänga? Så högt gradantal som möjligt i kopplingsdifferens ska jag ha. Men, tycker det är konstigt om de rekommenderar en termostat som inte är optimal... Men, nu står ju inte diffen på rinkabys. Man får väl ringa och höra med dem.
Om du har CTC (EGOR) V25 är anslutningen vad jag vet R20.
Du har ju redan en dubbeltermostat så det gör ju inget att börja med att använda den.
Då ger det ju sig om differensen (hysteresen) är tillräcklig och funkar i ditt fall.
Kolla bara elkopplingen så den är eller blir rätt.
Du har ju redan en dubbeltermostat så det gör ju inget att börja med att använda den.
Då ger det ju sig om differensen (hysteresen) är tillräcklig och funkar i ditt fall.
Kolla bara elkopplingen så den är eller blir rätt.