Jag värmer idag 300m2 och varmvatten med fjärrvärme och ligger på ca 12000kr/år (68öre/kwh).
För att stilla mitt stora behov av att elda så har jag en insatskamin som används flitigt vintertid.
Men det räcker inte riktigt, jag är sugen på att åter igen börja använda pannrummet i källaren för det som det ursprungligen byggdes för, nämligen att elda!
Skorstenspipan är 7m och har ett nytt Ø130mm insatsrör i syrafast och plats för ackumulatorer finns så förutsättningarna för att installera en liten vedpanna är goda.

Jag räknar inte med att kunna räkna hem en installation av pannan utan den främsta anledningen är att jag tycker det är så kul att elda och att inte vara helt utelämnad till fjärrvärmebolagets ev. prisökningar i framtiden, dvs det är mest ett hobbyprojekt.

Ackumulatortankar tänkte jag köpa begagnade, VVS kan jag koppla själv, dagens radiatorslinga är förberedd för en dylik installation, fjärrvärmebolaget har inga synpunkter och fjärrvärmecentralen funkar bra för att kombinera med annan värmekälla.

Jag har tittat lite på små, relativt billiga men ändå moderna vedpannor som kan vara lämliga att köra mot tex 2x500l tankar.
Någon som har erfarenhet av ATMOS DC 18S?
Nackdelar med den pannan?
Finns bättre alternativ för mitt behov?
Åsikter och synpunkter mottages tacksamt så länge vi kan låta bli att diskutera hur jag väljer att använda mina pengar och min fritid.

Majgårdarna
300m2 är mycket att värma.
Vill du få någolunda bekvämt system så borde du ha mer än 2st 500L tankar.
Hur stort är pannrummet?

Pannrummet är ca 10m2 men det tjänstgör som verktygsförråd just nu och jag hade hoppats att det skulle kunna fortsätta göra det även efter installationen.

Visst är 1m3 vatten lite lite, men om jag skulle använda ovanstående panna som bara har 66l vedmagasin så tror jag att det kan räcka hyfsat väl för att lagra energin från ett vedinlägg.

För att kunna motivera mig själv till detta roliga projekt så måsta jag hålla ner kostnaderna och därför räknar jag på en liten anläggning.
Jag är ju inte heller beroende av att ha värme i tankarna eftersom fjärrvärmen kommer ta över så snart acktankarna är utkylda.

Jag räknade med att kunna göra en brasa/dygn under vinterhalvåret.

Ackumulatortankar tänkte jag köpa begagnade, VVS kan jag koppla själv, dagens radiatorslinga är förberedd för en dylik installation, fjärrvärmebolaget har inga synpunkter och fjärrvärmecentralen funkar bra för att kombinera med annan värmekälla.
Ligg och fiska på blocket. Tex en begagnad baxi solo plus eller rent utav en solo innova kan ibland hittas till vrakpriser för den händige som vill ha en prisvärd kvalitativ vedanläggning. En solo plus som du sätter en sugande fläkt på istället för tryckfläkt tror jag skulle vara en riktigt bra panna för den som vill och kan mecka och mocka lite själv!

Andreas_Hansson skrev:
Tankar brukar finnas på blocket jätte billigt.

ATMOS DC 18S 12,323SEK
[länk]
Tack för visat intresse.
Det var just den på Kotly.com jag kikat lite på.
Jag ville bara kolla med er gamla vedrävar så att jag inte köper en panna som har en massa kända brister och fel.
Eller missar någon modell som kanske är bättre.

Räknar jag någorlunda rätt här nedan om jag utgår från Atmos DC18S ?

Vedvolym:66l
Lämplig ackumulatortank: 66x18= 1188l
Tillförd energi vid eldning från 40 till 90º: 1188x1.16x50=68,9kwh.

Om 66l ved ger ca 70kw (med verkningsgrad) och pannan ger ca 18kw så innebär det en brinntid på ca 4 timmar för att leverera dessa 70kw till tanken.
Verkar detta som rimliga antaganden?

du ska räkna med att om du eldar på vintern så suger huset mycket värme ur tankarna medan du eldar och du får lägga i ved nästan kontinuerligt för att till slut fylla också din ackumulator med värmen som bli över. Men eftersom du gör det för att det är roligt så har du säkert inget emot att fylla på och elda i pannan mer än bara en gång per dygn och under något längre tid än 4 timmar.
Om ditt stora hus behöver ca 18 kW /timme så blir det inget över att ladda tanken med. Bli inte överraskad att det tar lång tid att ladda tanken när det är som kallast för det är enbart överskottet som du kan spara i tanken.

Frågan är vilken värmeförbrukning har ditt hus en vinterdag ?
Jag skulle försöka att dimensionera pannan så den ger litet mer än huset behöver en genomsnitlig vinterdag. Annars kanske blir du missnöjd med att du eldar dag och natt och tanken blir aldrig fylld :). Sen om du lyckas fylla den så kanske räcker det inte ens för natten..... man vill ju så gärna uppnå det bästa resultat när man nu eldar och upptäcker att man kunde fått det bättre med en större panna :). Man kan fylla större panna till hälften men man kan inte fylla dubbelt i en liten :). bara en tanke .....
gaia

Tack för din synpunkt!
Jag är väl medveten om fenomenet du skrev om och givetvis är projektets syfte att förena nytta med nöje :)
Mitt hus har enligt fjärrvärmemätaren vart uppe på strax över 100kwh/dygn nu i vintras så några 18kw drar det inte.
Kanske låter lite för 300m2 men dels är ytan uppdelad på två våningar (mindre förluster?)och dels är halva ytan byggd 2009 och mycket väl isolerad.

Tanken var att, om jag vill, kunna ersätta fjärrvärmen nästan helt med ett-två inlägg per kväll under en normal vinter.

Jag undrar dock fortfarande om det är rimligt med 4 timmars brinntid för 66l ved i en 18kw panna, eftersom jag aldrig eldat vedpanna förr så har jag ingen erfarenhet av detta?

Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Jag undrar dock fortfarande om det är rimligt med 4 timmars brinntid för 66l ved i en 18kw panna, eftersom jag aldrig eldat vedpanna förr så har jag ingen erfarenhet av detta?
ja, det är ganska rimligt, tycker jag. Kan ligga mellan 3 och 4 timmar.
Att vedmagasin är 66liter betyder inte att du får in 66l ved. Det blir alltid lite luft mellan vedbitar.

Tack för svaret!

Nu är det bara att planera och börja skriva inköpslista :)

-Panna med tillhörande anslutningsrör till murstock
-SYR-ventil
-Rökgastermostat
-Delar till ett laddkoppel (cirkulationspump har jag redan liggande)
-Rör och kopplingar/ventiler
-Material till en "skräddarsydd" ackumulatortank 1,1-1,4 m3 (övertrycksfritt system enligt Matss förslag)

Ska bli spännande att se om jag kan klara mig på 25000:- när allt är klart.
Då gör jag givetvis allt arbete själv, förutom sotarens besiktning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.