10 723 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
För dålig värme i ackumulatortank
Sida 1 av 2
Hej.
Jag har sedan en tid tagit över driften på ett gammalt hus, och har stött på ett problem. Det går inte att få upp tillräcklig temperatur i ack-tankarna.
Trycket i systemet ökar under eldningen så mycket att när ack-tankarna är på ca 60 grader så måste jag sluta elda annars börjar det spruta ur säkerhetsventilen. Det finns 2 expansionskärl på vardera 50 liter, vilket väl borde räcka? Vad jag förstår har det aldrig gått att få upp högre temp förr heller.
Ack-tankarna är 2x500 liter, och pannan är av märket albin från -97. Alla element i huset blir varma så det verkar inte vara nån luft i systemet.
Hjälp uppskattas då jag inte kan mycket om det här.
Jag har sedan en tid tagit över driften på ett gammalt hus, och har stött på ett problem. Det går inte att få upp tillräcklig temperatur i ack-tankarna.
Trycket i systemet ökar under eldningen så mycket att när ack-tankarna är på ca 60 grader så måste jag sluta elda annars börjar det spruta ur säkerhetsventilen. Det finns 2 expansionskärl på vardera 50 liter, vilket väl borde räcka? Vad jag förstår har det aldrig gått att få upp högre temp förr heller.
Ack-tankarna är 2x500 liter, och pannan är av märket albin från -97. Alla element i huset blir varma så det verkar inte vara nån luft i systemet.
Hjälp uppskattas då jag inte kan mycket om det här.
Vad är det för expansionskärl? Öppet / slutet system? Antar att det är slutet system med tryckkärl då det är säkerhetsventilen som löser ut. Det är ju som kanske bekant hela systemets vattenvolym som bestämmer nödvändig storlek på expansionsvolym. Alltså panna+tankar+rör+element. Hur stor vattenvolym har du?
Mellan vilka värden ändrar sig trycket då tankarna värms?
Om du tappar ut lite vatten och fortsätter elda, vad händer?
Vad händer när tankarna kallnar igen, blir trycket för dåligt då?
Det blev mer frågor än svar, sorry
Mellan vilka värden ändrar sig trycket då tankarna värms?
Om du tappar ut lite vatten och fortsätter elda, vad händer?
Vad händer när tankarna kallnar igen, blir trycket för dåligt då?
Det blev mer frågor än svar, sorry
Redigerat:
Det är ett slutet system. när systemet är kallt är det 0,8 bars tryck, och det går att elda tills trycket når 1,5 bar. Jag har inte provat att tappa ur vatten ännu. Om man känner på expansionskärlen när man eldat färdigt så känns bara en liten del av dom varma, är det normalt?
Du ska ha en expansionsvolym på 3-5% av total volym så du ligger på gränsen.
Har du kollat om bef. exp.kärl är hela, kommer det luft ur luftnippeln eller vatten? Luftnippeln sitter mitt under kärlet och ser ut som luftnippeln på ett bildäck.
Har du kollat om bef. exp.kärl är hela, kommer det luft ur luftnippeln eller vatten? Luftnippeln sitter mitt under kärlet och ser ut som luftnippeln på ett bildäck.
det ska väl vara minst 10% när det är slutet system? Kanske e förtrycket för högt?
Nej, jag har inte kollat expansionskärlen ännu. Men jag tänkte kolla hur mycket tryck det är i dom när systemet är kallt respektive varmt. Det ska ju vara 0,5 bars tryck när vattnet är kallt har jag för mig. Jag är bara där på helgerna så jag kan inte kolla nu.
1.5 bar=Brukar säk-vent lösa ..=1.5 bar=15 meter till översta elementet?
Släpp ut lite tryck på expkärlet ...Har du Ca 6 m till högsta radden" räcker gott och väl 0.7-0.8 bar ...Bra med liite övertryck
Släpp ut lite tryck på expkärlet ...Har du Ca 6 m till högsta radden" räcker gott och väl 0.7-0.8 bar ...Bra med liite övertryck
PX-21 skrev:
Vet inte riktigt vad du menar, men när systemet är kallt är trycket ungefär 0,8 bar. Att det sedan ökar till 1,5 bar är ju problemet. Expansionskärlen borde väl se till att trycket inte ökar?
Det kan vara för lågt eller för högt förtryck i expansionskärlen, vilket gör att expansionsvolymen blir för liten (antingen är kärlet nästan fullt redan när systemet är kallt, eller också är förtrycket så högt att kärlet inte vill ta emot vatten när systemet värms). Det räcker inte att systemet är kallt när du kollar, för det är samma tryck på luftsidan som på vattensidan så länge trycket på vattensidan är högre än förtrycket. Du måste alltså lätta på trycket på vattensidan innan du kollar förtrycket.
Redigerat:
Dom verkar fungera, bara luft inget vatten ur luftnippeln. Det konstiga är att trycket i systemet verkar öka av sig själv. det har varit 0,8 bar (kallt system) men nu är det uppe i 1 bar.....och ingen luft i elementen.