12 531 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
Regler i pannrummet?
Pannrum är det om husets ritningar anger att det är så. Det är vad sotare och andra myndighetsutövare har att rätta sig efter. Om inte byggnadsnämnden har ritningar där det framgår att rummet är ett pannrum kan ingen myndighet heller kräva att det skall uppfylla villkoren för ett pannrum såvida man inte har en anläggning som KRÄVER pannrum vilket de flesta inte har (>60kW).
När krävs det pannrum för min panna?
Ett pannrum är ett driftrum för värmepanna och eventuellt bränsleförråd och pannor med en effekt över 60 kW skall alltid placeras i ett pannrum som är en egen brandcell, se Boverkets Byggregler, BBR 5:421 och 5:66. Vanliga villapannor för fastbränsle (ved/olja mm) placeras normalt i pannrum även om de är på under 60 kW. Det finns dock pannor, tex kökspannor som är gjorda för att stå i boendemiljön.
Tolkar man lagtexten så behövs inget pannrum.
Bäst är väl att prata med boverket
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/
Ett pannrum är ett driftrum för värmepanna och eventuellt bränsleförråd och pannor med en effekt över 60 kW skall alltid placeras i ett pannrum som är en egen brandcell, se Boverkets Byggregler, BBR 5:421 och 5:66. Vanliga villapannor för fastbränsle (ved/olja mm) placeras normalt i pannrum även om de är på under 60 kW. Det finns dock pannor, tex kökspannor som är gjorda för att stå i boendemiljön.
Tolkar man lagtexten så behövs inget pannrum.
Bäst är väl att prata med boverket
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/
Alltså, EI-30 i innerväggar är inte särskilt svårt att uppnå, det är värre med REI-30. EI-30 räcker i princip med vanliga 70-reglar med en OSB på varje sida utan isolering mellan.
http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
Resonemanget börjar bli lika löjligt som den som jämrar sig över att behöva ansluta sig till fjärrvärme i ett område där man kostat på fjärrvärme. I det här fallet handlar det ju inte om att parasitera utan om den egna säkerheten. Så många tokiga pelletsinstallationer som det finns är det väl en stor tur för den mänskliga säkerheten att de flesta står i ett pannrum. Har man redan ett pannrum så utrustar man väl det för några tior så att det kan stå emot en bakbrand. Har du bestämt dig för värmebaronens nya Pellmax panna blir du Beta testare då produkten är alldeles ny. Ska den utrustas med värmebaronens egen brännare så faller den under kategorin ej färdigutvecklade produkter också. Driftstopp och driftstörningar är vanliga, passar inte att ha i ett sovrum.
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
håller med ovanstående talare
Det behövs inget pannrum för vanliga villapannor om de är under 60kW!
Min panna är gjord och tillverkad för att stå i en t.ex. tvättstuga eller dylikt. Jag har satt den i källaren i ett som ska bli Pannrum, men det rummet står inte benämnt som pannrum i ritningen
Sotaren grymtade lite och var inte nöjd, men jag visade BBR texten och sen var det bra.
Jag är inte dummare än att det ska bli så gott som brandklass EI30 iallafall, men man slipper ju skaffa klassade dörrar mm som sotaren krävde först.
Min panna är gjord och tillverkad för att stå i en t.ex. tvättstuga eller dylikt. Jag har satt den i källaren i ett som ska bli Pannrum, men det rummet står inte benämnt som pannrum i ritningen
Sotaren grymtade lite och var inte nöjd, men jag visade BBR texten och sen var det bra.
Jag är inte dummare än att det ska bli så gott som brandklass EI30 iallafall, men man slipper ju skaffa klassade dörrar mm som sotaren krävde först.
Redigerat:
Vart exakt går gränsen för effekten på pannan? Ni skriver "över 60kW" och rummet måste vara brandskyddat. Betyder det att jag får ha en panna med maxeffekt på 60kW i ett icke brandskyddat rum, men inte en med maxeffekt på 61kW? Jag funderar nämligen på att köpa en atmospanna på 60kW och funderar på vilka regler som gäller.
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Kolla med sotaren i din kommun, det är han som ska godkänna det i slutändan.
oavsett vad BBR godkänner enl Wahligula ,så skulle jag inte ställa en vedpanna i ett icke brandisolerat rum.
En braskamin i vardagsrummet är inte samma sak!! som en del andra jämfört i dessa trådar.
oavsett vad BBR godkänner enl Wahligula ,så skulle jag inte ställa en vedpanna i ett icke brandisolerat rum.
En braskamin i vardagsrummet är inte samma sak!! som en del andra jämfört i dessa trådar.
I princip har väl inte sotaren något med själva pannrummets vara eller inte vara med att göra?
Han ska bara bedöma om eldstaden och dess rökgång( + anläggningarna så han kan komma åt dem på ett säkert sätt *sigh*) är enligt reglerna. Han skriver sitt intyg ( och hos mej la han till att det Borde finnas ett pannrum
) till Byggnadsnämden som godkänner eller inte godkänner (eftersom man behöver bygglov om man installerar panna). I mitt fall så godkände de pannan utan pannrum. Eftersom:
"Ett pannrum är ett driftrum för värmepanna och eventuellt bränsleförråd och pannor med en effekt över 60 kW skall alltid placeras i ett pannrum som är en egen brandcell, se Boverkets Byggregler, BBR 5:421 och 5:66. Vanliga villapannor för fastbränsle (ved/olja mm) placeras normalt i pannrum även om de är på under 60 kW. Det finns dock pannor, tex kökspannor som är gjorda för att stå i boendemiljön. " Vilket min är gjord för att göra.
Byggnadsnämden sa faktiskt när jag frågade dem i förväg "Om sotaren krånglar säg till honom att prata med oss"
Sen är det väl inget att hetsa upp sej för, ett pannrum är ju Alltid bäst att ha, och det så brandisolerat som möjligt, men, man Måste inte enligt reglerna Alltid ha ett. Är man smartare än man är snål har man ju ett.
Jag har inget.
Vet inte om en panna på 60kW ska räknas som vanlig villapanna.. men det står ju som nämnt överstiger 60kW
Oavsett borde du ha ett ordenligt pannrum.
"Ett pannrum är ett driftrum för värmepanna och eventuellt bränsleförråd och pannor med en effekt över 60 kW skall alltid placeras i ett pannrum som är en egen brandcell,"
Får man med andra ord, enligt detta lagra veden eller pelletsen i Pannrummet? Bara det är en egen brandcell :O
Eller är det bara för att man ska slippa ha pelletsskruven in genom väggen, från mellan förrådet
Han ska bara bedöma om eldstaden och dess rökgång( + anläggningarna så han kan komma åt dem på ett säkert sätt *sigh*) är enligt reglerna. Han skriver sitt intyg ( och hos mej la han till att det Borde finnas ett pannrum
"Ett pannrum är ett driftrum för värmepanna och eventuellt bränsleförråd och pannor med en effekt över 60 kW skall alltid placeras i ett pannrum som är en egen brandcell, se Boverkets Byggregler, BBR 5:421 och 5:66. Vanliga villapannor för fastbränsle (ved/olja mm) placeras normalt i pannrum även om de är på under 60 kW. Det finns dock pannor, tex kökspannor som är gjorda för att stå i boendemiljön. " Vilket min är gjord för att göra.
Byggnadsnämden sa faktiskt när jag frågade dem i förväg "Om sotaren krånglar säg till honom att prata med oss"
Sen är det väl inget att hetsa upp sej för, ett pannrum är ju Alltid bäst att ha, och det så brandisolerat som möjligt, men, man Måste inte enligt reglerna Alltid ha ett. Är man smartare än man är snål har man ju ett.
Jag har inget.
Vet inte om en panna på 60kW ska räknas som vanlig villapanna.. men det står ju som nämnt överstiger 60kW
Oavsett borde du ha ett ordenligt pannrum.
"Ett pannrum är ett driftrum för värmepanna och eventuellt bränsleförråd och pannor med en effekt över 60 kW skall alltid placeras i ett pannrum som är en egen brandcell,"
Får man med andra ord, enligt detta lagra veden eller pelletsen i Pannrummet? Bara det är en egen brandcell :O
Eller är det bara för att man ska slippa ha pelletsskruven in genom väggen, från mellan förrådet
Redigerat:
Klicka här för att svara