Hej!

Har en Vedex 3300. Kört med den i tre år nu, funkat klockrent.
Men det senaste har vatten tempen gått i till 100* vilket får till följd att pannan slår ifrån. Händer ganska ofta under en eldningscykel. Trodde först det va CP till Laddomaten så den byttes. Men det var onödiga pengar.
DEt ha att göra nåt med att keramiken är sliten så att förbränningshålet är för stort. DEt brinner för fort helt enkelt

Kan vara så enkelt =ja om veden är väldigt torr mot den du tidigare använt
åtgärdas enklast med att minska primär luften ger mindre effekt/gengas

Har kört med veden jag gjorde i våras, den innan det, blandat och ändrat spjället. Får ta keramiken nu då.
För har termostaten i Laddomaten med detta att göra? Den kör in strax över 80* och jag har för mig att jag stoppat i en 83*.

gadeberg skrev:
Har kört med veden jag gjorde i våras, den innan det, blandat och ändrat spjället. Får ta keramiken nu då.
För har termostaten i Laddomaten med detta att göra? Den kör in strax över 80* och jag har för mig att jag stoppat i en 83*.
Visst är veden torrare nu där ligger en del av problemet -brinner intensivare
kör du laddomaten på högsta hastighet ? -lägre gradtal på termostat hjälper -pannan får "kallare"
vatten

Den går på full patte. Visst kunde ju byta ner mig ett steg. Borde väl ha en 72* liggande (är väl det orginal).

Har blandat både bra torkad ved och mindre torkad ved. Kört med enbart bra torkad och enbart med mindre torkad
Frågan är ju varför problemet uppstått.

Kan det inte ha smygit sig in luft i systemet???

Kan ju testa med keramik. Hjälper det inte kan jag ju bara byta tillbaka och lagra den gamla tills den behövs.
Jag kopplade ju in lite till golvvärmen för ett tag sedan. Kanske det som gör att det spökar. Men tror detta uppkom tidigare... Kan inte säga säkert. Luft tror jag inte det är. Kommer vatten direkt när jag öppnar säkerhetsventilen på pannan. Autoluftning på röret mellan pannan och tank som ha lite stigning. Manuell luftning i toppen av tanken. Funkar väldigt bra för att bli av med luft.

Men kanske det är min inkoppling av golvvärmen som motarbetar laddpumpen.
Anledningen till denna inkoppling är ju att jag vill kunna köra ut varmt vatten till golvvärme systemet året om, dels för att hålla fukt borta i källaren och för att alltid kunna ha varmt i torkrummet även fast shunten till radiator slingan är stängd.
Mitt på röret mellan pannan och tanken tar jag ut varmt vatten. Här sitter det en shunt som blandar vatten från radiator slingan. Tog inte på returen för där suger den ju bort vattnet eller hur man ska säga...
Kan ske skulle ha backventil både mot röret mellan pannan och tank och till radiator slingan. Det kanske kör ner vattnet i röret mellan pannan och tanken. Detta kanske bromsar laddpumpen? Känns så flummigt förklarat.

5172011101639cea1.jpg

Mitt på röret mellan pannan och tanken tar jag ut varmt vatten. Här sitter det en shunt som blandar vatten från radiator slingan
Bör inte vara något problem bara man tar ut från undersidan av röret annars finns risken att
luft följer med ,men om shunten öppnar/fastnar finns risken att för hög temperatur går ut i GV-slinga

Frågan är ju varför problemet uppstått.
Effekten på pannan har ökat med sliten keramik och rätt inställning ;)

Luften som går upp där går ut i en avluftare så det är lugnt.

Ja, får väl gå på keramiken

Prova först med en lägre termostat 72graders -kan väl inte vara fel bättre verkningsgrad
eftersom det "brinner" bättre har effekten ökat pannan behöver få mera kylning
ett annat sätt kan vara att strypa bypass rör in till laddomat och på så sätt öka vatten mängden genom
panna ökar också verkningsgraden

Du har väl en Laddomat 21? I så fall ska den klara en liten Vedex hur du än trimmar den...

- Luft ??

- 80 in och 100 grader ut betyder ganska stor effekt om cirkulationen funkar som det ska, borde märkas på hur lång tid det tar att ladda.

Laddomat 21 och R32 rör. Har aldrig haft problem att få bort värmen med högsta läget på CP, Har ju funkat perfekt innan. Frågan är ju vart luften skulle sitta fast nu som den inte gjort innan.
Ja strypa är ju en lätt sak att göra, stänga kranen vid Laddomaten lite.
Tja jag tycker ju att det tar längre tid att ladda nu.

När pannan ger 100 grader ut ska laddomatens återcirkulation vara i princip helt stängt och tempen in i pannan vara i princip samma som tankbotten, kolla dessa temperaturer...

Där stämmer det inte. Temp in i pannan på Laddomatens termometer står på strax över 80. Nu kanske vi börjar närma oss felet?

temp från tank 20. Från panna 100. In i pannan 83

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.