4 170 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Modern panna utan tank?
Sida 1 av 2
Är det någon som har erfarenhet av att tex en Orlan, Ladan eller motsv fläkt/keramik panna direkt mot elementen, utan tank?
Jag tänker ingenting än så länge.
Jag frågar on någon har erfarenhet av trådämnet.
Jag frågar on någon har erfarenhet av trådämnet.
Annars är väl en modern vedpanna ett alternativ, en som kan reglera effekten efter behovet../QUOTE]
Det pannor jag nämnde ovan är moderna och kan reglera effekten.
Har du någon erfarenhet av att köra sådana pannor mot elementen, utan tank?
Jag önskar höra vad någon med den erfarenheten har att förtälja.
Är inte säker, men jag tror inte du får installera en vedpanna utan en buffert..
Och jag förstår inte vitsen riktigt.. Är det inte bättre med flis eller pellets isåfall?
DU kan omöjligt få en fungerande eldning om det inte är väldigt kallt ute om du inte har en acktank, tror faktiskt ingen gör så faktiskt..
Det jag menar är:
Orlan och Ladan 18kW jobbar mellan 4-22kW, men om ditt hus bara förbrukar 3kW så måste du förvara den överblivna 1kW någonstans så det inte börjar koka, och en nackdel till är att du bara får in mellan 70-80 liter ved, vilket förmodligen inte ens räcker ett dygn, och när du inte har en buffert så måste du ju vara med så fort veden är slut och fylla på mera, har du en buffert så funns det ju värme även om elden slocknat..
Och jag förstår inte vitsen riktigt.. Är det inte bättre med flis eller pellets isåfall?
DU kan omöjligt få en fungerande eldning om det inte är väldigt kallt ute om du inte har en acktank, tror faktiskt ingen gör så faktiskt..
Det jag menar är:
Orlan och Ladan 18kW jobbar mellan 4-22kW, men om ditt hus bara förbrukar 3kW så måste du förvara den överblivna 1kW någonstans så det inte börjar koka, och en nackdel till är att du bara får in mellan 70-80 liter ved, vilket förmodligen inte ens räcker ett dygn, och när du inte har en buffert så måste du ju vara med så fort veden är slut och fylla på mera, har du en buffert så funns det ju värme även om elden slocknat..
Redigerat:
Ovanstående pannor är konstruerade för detta, faktiskt.
Vi får väl se om någon har bytt ut sin gamla panna till en modern utan att sätta intankar.
Vi får väl se om någon har bytt ut sin gamla panna till en modern utan att sätta intankar.
Din tanke är god, men lågeffektspannorna har fortfarande för liten vedvolym för att vara fungerande enligt mig..
Men som du säger, skulle vara kul att verkligen höra någon som försökt, dvs hittat en panna med låg effekt och stor vedvolym
Men som du säger, skulle vara kul att verkligen höra någon som försökt, dvs hittat en panna med låg effekt och stor vedvolym
Jag har inte erfarenheten, men är övertygad om att det kan fungera så länge effektbehovet är i den övre delen av spannet dvs. om pannan klarar att modulera 4-22kW med bibehållen verkningsgrad, så får ju effektuttaget inte bli mindre än 5kW.
Nere på kontinenten körs pellets och flispannor ofta så här med bara en vvb med slinga i botten och sedan går värmen direkt till en shuntkrets.
Men dom har ju förmågan att stänga av sig själva för att sedan tända igen när värmebehovet återkommer.
Du kommer garanterat få stora problem, vår, höst och sommar då effektuttaget är för litet.
Varför inte acktank? platsbrist?
Nere på kontinenten körs pellets och flispannor ofta så här med bara en vvb med slinga i botten och sedan går värmen direkt till en shuntkrets.
Men dom har ju förmågan att stänga av sig själva för att sedan tända igen när värmebehovet återkommer.
Du kommer garanterat få stora problem, vår, höst och sommar då effektuttaget är för litet.
Varför inte acktank? platsbrist?
Jag siktar på en metervedpanna med 8kubiks tank, trycklös.
Ok nog om mina planer, det blir en annan tråd.
Jag undrar om någon provat modern panna direkt mot element?
Ok nog om mina planer, det blir en annan tråd.
Jag undrar om någon provat modern panna direkt mot element?
Sk du börja sälja pannor eftersom du lyckats klämma in "modern" fyra gånger i denna korta tråd om något som allmänt räknas som urtida omodernt. Min kusins farfar eldade så men är borta sedan länge.
Modulering av effekten är en dummare tanke än man kan tro men det går ju alltid att få någon anhängare som inte tänker över alla fysikaliska aspekter.
Dessutom är det inte tillåtet att elda ved utan acktank..
Senast var det någon som ville sälja infravärmare som gav billigare värme än bergvärme.
Modulering av effekten är en dummare tanke än man kan tro men det går ju alltid att få någon anhängare som inte tänker över alla fysikaliska aspekter.
Dessutom är det inte tillåtet att elda ved utan acktank..
Senast var det någon som ville sälja infravärmare som gav billigare värme än bergvärme.
johanpelle: Det ligger något i det du säger, jag kommer faktiskt ihåg infravärmen 
Men att modulering av effekten skulle vara förkastligt tycker jag inte.. Ett hus förbrukar mellan 2-12 kW på höst/vinter/vår,
en panna som har en vedvolym på c:a 300liter och effekt mellan 2-12kW med full verkningsgrad skulle ju vara super
Men man skulle ju såklart fortfarande behöva en acktank på 500-750 liter för att klara dom varmare månaderna...
Man skulle jukunna ha pannan i vardagsrummer om man så skulle vilja
Men att modulering av effekten skulle vara förkastligt tycker jag inte.. Ett hus förbrukar mellan 2-12 kW på höst/vinter/vår,
en panna som har en vedvolym på c:a 300liter och effekt mellan 2-12kW med full verkningsgrad skulle ju vara super
Men man skulle ju såklart fortfarande behöva en acktank på 500-750 liter för att klara dom varmare månaderna...
Man skulle jukunna ha pannan i vardagsrummer om man så skulle vilja
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Hmmm Jag är milt sagt tveksam till detta. Min mor o far (bor i Danmark) har en vigas panna, vad jag forståt är det samma som ladan, den var först install. utan acktank men det funkade inte särskilt bra, så fik de monterat en ca, 1200L acktank och nu funkar det väl skabligt, men inte mer än så. Jag fattar inte varfor du envisas med att kalla Orlan och Ladan for modern pannar, dom är gammalmodiga öststats pannor som ligger hästlängder efter MODERNA pannor. Problemet med pannan är att den "drunknar" i tjäre och sot, och ja dom har torr ved, dom eldar 2årig bokved.
Henrik
Henrik