77kvm boendeyta...ja det ska väll inte krävas så mycket.men har du något hum om energiförbrukningen kan ju ju snabbt räkna ut hur mycket vatten du behöver för att lagra den energin(acktankarna)sen vad du behöver ha för panna för att ladda det.

men du skulle även kunna ha en större panna till dina tankar.men då får du räkna med att elda 2 ggr per dygn endå.

jag bor i norrbotten.har ett hus på 80kvm*2 + 80kvm källare.ganska dragigt.
tänkte sätta in 3kubik acktank och panna som laddar dom.tänkte elda på kvällarna enbart.

skulle tro att du klarar dig utmärkt på 2kubik vatten.då lär du inte behöva ha så bråttom hem från jobbet heller;)

Göran.W skrev:
Och köp för gudskull ingen billig viadrus panna utan keramik för dom har bedrövlig verkningsgrad och på tok för hög rökgas temperatur
Med ett minimum av händighet ökas verkningsgraden rejält , men den
är ljusår bättre än min gamla albinpanna redan utan modifikationer .
För övrigt finns tips om "trim" på forumet .

Hög rökgastemp har jag inte märkt av heller men en sak håller jag
med om , den skulle haft större vedvolym , då hade jag bara behövt
gå ned i källaren en gång om dygnet istället för två .....

Priset är i nivå med ett par omgångar keramik till premiumpannor
så åtminstone jag tyckte det var värt ett försök .

Göran.W
rundvikarn skrev:
Med ett minimum av händighet ökas verkningsgraden rejält , men den
är ljusår bättre än min gamla albinpanna redan utan modifikationer .
För övrigt finns tips om "trim" på forumet .

Hög rökgastemp har jag inte märkt av heller men en sak håller jag
med om , den skulle haft större vedvolym , då hade jag bara behövt
gå ned i källaren en gång om dygnet istället för två .....

Priset är i nivå med ett par omgångar keramik till premiumpannor
så åtminstone jag tyckte det var värt ett försök .
Jag vet man kan bygga om den så den blir betydligt bättre än gamla kombi pannor men den blir inte miljö godkänd för det.
Risken är som sagt att den inte får användas för den inte är miljögodkänd och det krävs i dom flest om inte alla kommunerna i dag.

rca1959 skrev:
Ööh, Göran.W måste vara trött idag, det skall vara ca 18 x vedvolymen.
Läste i nån tråd här där Matss skrev att om man ska ha ett riktigt flexibelt system ska man räkna: vedvolym x 18 x 2. Själv funderar jag på det. 5m3 tank till en Effecta Lambda 35.

Göran.W
micke_t skrev:
Läste i nån tråd här där Matss skrev att om man ska ha ett riktigt flexibelt system ska man räkna: vedvolym x 18 x 2. Själv funderar jag på det. 5m3 tank till en Effecta Lambda 35.
Ordentligt med tankar är aldrig fel men 5 kubik är för mycket till en panna på 35kw
Om man ska höja temperaturen från 40-90gr i 5 kubik tar det 8 timmar med en 35kw:s panna om den går med full effekt hela tiden och huset inte förbrukar något och så ser ju inte verkligheten ut så man får snarare elda i minst 10 timmar för att ladda dom fulla.
Det känns inte så flexibelt om man måste elda så länge om dom är tomma.
Sen att man inte behövt elda på några dagar är en helt annan sak.
I princip får man elda var annan dag med 5 kubik tankar för man varken vill eller orkar elda 10 timmar var 4:e dag eller vad det nu blir.

Jag håller fast vid att TS ska börja med en panna på 30-40kw och 2 kubik tank men ha det förberett för 3 kubik tank.

Det är väl det som är flexibilitet, att kunna elda när man vill och inte för att man måste. Typ då varannan dag fast man inte är tvungen. Med bra skiktning behöver man inte elda tanken full varje gång. Har man "bara" 2m3 misstänker jag att man blir ganska låst vid eldningstider i dom flesta hus. När man läser trådar här på forumet låter det som många skulle vilja ha mera tank.

Som sagt så finns det ju laddpaket och med bra skiktning så behöver man ju inte ladda fullt varje gång om man inte kan, men kan ju vara skönt att ha möjligheten och sen slippa elda på x antal dagar.

Har oxå samma panna som TS men kör o kör mot 500 l tank, Kör pellets i den men även eldat ved ibland..
Pannan är inte mycket att ha då man eldar ved, Utan uttag av värme/vv så värmer jag 500 l tanken på en full panna om den nått 80° innan jag lägger i fullt med bra björkved..
Men oavsett laddtemp är det bara elda vidare för tillslut är det 90-100° i båda tankarna, Gör det o sen kolla hur länge det räcker vid 0° ute så är det bara dela den tiden med 3 så vet du hur länge det räcker då det är som kallast;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.