vad ska jag välja?

tänkt köpa en beg. vedpanna, och det står mellan en Atmos35kw års. 1997 och en Albin effect 235 35kw års.1997?!

någon som har erfarenhet av dessa pannor, det ska sägas att Atmos har en tryckfläkt, Albin är en självdragspanna!

jag har tillräckligt med skorsten för en självdragspanna?:)
 
för att veta om du har nog bra drag så måste du ju tala om hur hög och grov skorsten du har.
rör eller murad?

tycker du ska gå efter priset.men annars säljs atmos billigt hos kotly.com.
 
skorstenen är ca:10m hög delvis rör men osäker om det är hela vägen!
sotarn sa att det var rör "en bit ner" ja vet inte vad han menade med det!
kan man mäta draget på nåt vis eller ska det uppskattas bara?
 
mad albinpannan följer det med 1000lit (2*500l acktank) med beredare och patron, laddomat 21, cirkpump,exp.kärl 150lit,och alla rör som går att återanvända.
med Atmospannan följer det med återanvändbara rör och 2st slavtankar på 500lit
pris Albin 11000:-
pris Atmos 15000:-
????????????
 
Inget av det är ju i närheten av modern vedeldning...

Albin hade ett tag en konstig konstruktion med rör (vattenkylda) som keramiken låg på. Där gick det läck...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.