1 071 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Planera Vedpannrum
Hej !
Står i startgroparna att börja planera pannrummet . Jag vet redan bra vilken panna och Acctank som gäller men jag har förstås många frågor kvar :
Här är några :
- Skorstensplacering i förhållande till pannan , hur nära ?
- Tänkte placera acctank "framför" pannan , är en meter för nära ?
- Avstånd mellan väggar och sidorna på pannan ?
- Det blir pannrum i samma byggnad som garage , därmed kulvert in till
huset där en s.k slavtank redan finns . Dessutom skall radiatorer
monteras till garaget , hur koppla ihop alltsammans ??
Separat cirkpump till garageradiator ?
Har någon övriga goda råd ? ??
Rocks
Står i startgroparna att börja planera pannrummet . Jag vet redan bra vilken panna och Acctank som gäller men jag har förstås många frågor kvar :
Här är några :
- Skorstensplacering i förhållande till pannan , hur nära ?
- Tänkte placera acctank "framför" pannan , är en meter för nära ?
- Avstånd mellan väggar och sidorna på pannan ?
- Det blir pannrum i samma byggnad som garage , därmed kulvert in till
huset där en s.k slavtank redan finns . Dessutom skall radiatorer
monteras till garaget , hur koppla ihop alltsammans ??
Separat cirkpump till garageradiator ?
Har någon övriga goda råd ? ??
Rocks
Det står massor om detta på detta forum, kan bara säga som råd läs på och det ordentligt. Jag planerade i ca 1,5 år innan jag startade. Apropå slavtank i huset så tror jag enligt många här på forumet att man skall köra så låg temp som möjlig i kulvert, alltså stor tank i pannrum sedan färdigshuntat vatten till hus. Detta är min slutsats i allafall, kan hända att jag får på moppo nu när jag skrivit detta. Vi får väl se va de lärda skriver jag är en glad amatör.
Håller med silversmeden ang slavtanken.. Men frågan är ju hur lång kulverten är, problemet är väl tappvarmvattnet..
Somsagt, lös igenom några trådar här och lägg gärna ut någon bild så man ser dina funderingar.
Avsånd från pannan brukar ju stå i manualen, jag har min tank en meter bakom pannan..
Du verkar ju ha det mesta klart för dig,
Somsagt, lös igenom några trådar här och lägg gärna ut någon bild så man ser dina funderingar.
Avsånd från pannan brukar ju stå i manualen, jag har min tank en meter bakom pannan..
Du verkar ju ha det mesta klart för dig,
Redigerat:
Klicka här för att svara