Hej,
Jag är ny i forumet och nybörjare vad det gäller vedpannor. Detta blir ett ganska långt inlägg, eftersom jag har många frågor, ber om ursäkt för detta!:blushing: Jag hyr ett hus med följande system:
Förutsättningar:
Problem:
Får inte upp mer än 80 grader i toppen på tankarna (bottentemp vet jag inte, finns ingen termometer där). Först laddas tank 2, sedan tank1 och när den nått ca 40, börjar den skicka ut till radiatorerna.
Som det är nu måste jag elda 2ggr/dag vid utetemp runt 0 grader. Eldar jag på kvällen är tankarna 20C på morgonen (Elpatronen inställd på 20C)
Frågor:
Tacksam för svar!
Jag är ny i forumet och nybörjare vad det gäller vedpannor. Detta blir ett ganska långt inlägg, eftersom jag har många frågor, ber om ursäkt för detta!:blushing: Jag hyr ett hus med följande system:
Förutsättningar:
- 77 kvm boendeyta + 77 kvm källare
- Panna: Keram UB 15kW medeleffekt
- 2 st ack-tankar om 500 l vardera.
- El. Varmvattenberedare 195 liter
- Shuntautomatik
- Laddomat21
- Laddomaten står i läge II
- Laddomatens pump regleras enbart med manöverbrytare, alltså enbart på/av -ingen termostat.
- Radiatorerna saknar termostat, men behövs det när man har shuntaut.?
Problem:
Får inte upp mer än 80 grader i toppen på tankarna (bottentemp vet jag inte, finns ingen termometer där). Först laddas tank 2, sedan tank1 och när den nått ca 40, börjar den skicka ut till radiatorerna.
Som det är nu måste jag elda 2ggr/dag vid utetemp runt 0 grader. Eldar jag på kvällen är tankarna 20C på morgonen (Elpatronen inställd på 20C)
Frågor:
- Vad skulle krävas för att få ett system med dygnseldning?
- Skall jag använda dragregulatorn när jag har laddomat? Hur skall jag i så fall ställa in den, laddomaten ser ju till att panntemp. är 72C konstant.
- Skall cirk.pumpen alltid vara på?
- Skall pumpen till laddomaten alltid vara på? Och vilket läge?
- Skall jag alltid fylla på vatten i systemet innan varje eldning tills det kommer ut ur skvallerröret?
- Måste jag ha på VVB, annars blir väl tappvattnet kallt? Eller ginge det att koppla in en extra blandarventil så att VV också kunde komma direkt från acc. Hur blir det då med legionellaproblemet?
Tacksam för svar!
1. Beror på kåken, isolering mm.
2. Den behövs inte egentligen vid eldning mot acc. Möjligtvis som extra skydd mot kokning, men lär du dig elda vet du hur mycket ved du kan lägga in.
3. Om du vill ha värme till elementen ja.
4. Den ska vara på så länge det brinner i pannan.
5. Nej. Några gånger per år ska räcka.
6. Av teckningen att döma verkar det som att VVB laddas med slinga eller dylikt från acc. Kanske räcker varmvattnet inte till annars? Vad är VVB inställd på för temperatur? Legionella är bara problem om man har ljummet vatten stående länge.
2. Den behövs inte egentligen vid eldning mot acc. Möjligtvis som extra skydd mot kokning, men lär du dig elda vet du hur mycket ved du kan lägga in.
3. Om du vill ha värme till elementen ja.
4. Den ska vara på så länge det brinner i pannan.
5. Nej. Några gånger per år ska räcka.
6. Av teckningen att döma verkar det som att VVB laddas med slinga eller dylikt från acc. Kanske räcker varmvattnet inte till annars? Vad är VVB inställd på för temperatur? Legionella är bara problem om man har ljummet vatten stående länge.
Nugent: tack för snabbt svar. VVB är inställd på 60 grader. men jag tycker det verkar knasigt på nåt sätt att skicka tappvarmvattnet via beredaren när acc.tanken är uppe temp.
Eftersom detta är nytt för mig skulle jag behöva lite hjälp om jag tänker rätt. Det är många frågor, och jag inser att det verkar lite förvirrrat...
Jag funderar på om det skulle hjälpa att byta termostat i laddomaten till 78* istf 72*, detta enligt:
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=vanliga_fragor
då skulle jag kunna pressa upp temperaturen lite till i tankarna, eller? Det enda som händer nu efter ca 78 grader, är att det kommer vatten ur skvallerröret från exp.kärlet. Vad betyder det egentligen?
sen undrar jag om jag kyler tankarna eftersom laddomatpumpen fortsätter gå efter avslutad eldning? (bör införskaffa rökgastermostat?)
Dessutom undar jag hur stor skillnad skulle radiatortermostater göra (tvårörssystem, shuntaut. med utegivare.) Jag kanske har alldeles tokigt flöde till de olika radiatorerna?? Returvattnet är iaf nästan lika varmt som tilloppsvattnet när man eldat ett tag. Enligt laddomats hemsida skall returvattnet vara så kallt som möjligt??
Eftersom detta är nytt för mig skulle jag behöva lite hjälp om jag tänker rätt. Det är många frågor, och jag inser att det verkar lite förvirrrat...
Jag funderar på om det skulle hjälpa att byta termostat i laddomaten till 78* istf 72*, detta enligt:
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=vanliga_fragor
då skulle jag kunna pressa upp temperaturen lite till i tankarna, eller? Det enda som händer nu efter ca 78 grader, är att det kommer vatten ur skvallerröret från exp.kärlet. Vad betyder det egentligen?
sen undrar jag om jag kyler tankarna eftersom laddomatpumpen fortsätter gå efter avslutad eldning? (bör införskaffa rökgastermostat?)
Dessutom undar jag hur stor skillnad skulle radiatortermostater göra (tvårörssystem, shuntaut. med utegivare.) Jag kanske har alldeles tokigt flöde till de olika radiatorerna?? Returvattnet är iaf nästan lika varmt som tilloppsvattnet när man eldat ett tag. Enligt laddomats hemsida skall returvattnet vara så kallt som möjligt??
Vatten sväller när det blir varmt, därför droppar det ut svallerröret.
Laddomatpumpen kan du väl stänga av efter avslutad eldning? Annars rökgastermostat.
Angående radiatortermostater och intrimmning av radiatorkretsar finns det flera trådar om det på forumet.
Jag vet inget om den pannan du har, men hur mycket effekt kan den tänkas ge på ett vedinlägg? Hur många ilägg gör du när du eldar? Om du fortsätter lägga i bör du tillslut komma upp högre i temp i tankarna oavsett termostat i laddomaten.
Kanske laddar du bara tankana till hälften?
Laddomatpumpen kan du väl stänga av efter avslutad eldning? Annars rökgastermostat.
Angående radiatortermostater och intrimmning av radiatorkretsar finns det flera trådar om det på forumet.
Jag vet inget om den pannan du har, men hur mycket effekt kan den tänkas ge på ett vedinlägg? Hur många ilägg gör du när du eldar? Om du fortsätter lägga i bör du tillslut komma upp högre i temp i tankarna oavsett termostat i laddomaten.
Kanske laddar du bara tankana till hälften?
Nu har jag gjort lite justeringar. Införskaffat rökgastermostat, samt termometer på tillop och retur till radiatorkretsen. Jag hade i princip ingen diff mellan tilloppstemp och returtemp. Sänkte flödet (cirkulationspumpen stod på läge III, ändrade till I) och nu diffar det 8 grader. Rökgastemperaturen ligger strax under 300. Eldar med blandning av ved och briketter eftersom det inte går att få tag på torr ved i hela sverige verkar det som. Återstår att installera termometer i botten av tanken för att se om jag verkligen laddar hela tanken...
Hej, en del av sanningen är nog att du har en panna med låg effekt och lite vedutrymme. Samt att man behöver elda väldigt ofta med så lite ackumulator volym.
Så leta inte efter fel förrän du räknat ut hur mycket energi det går åt och hur mycket du stoppar in/får ut från pannan. Lägg någon timme på att googla, finns färdiga tabeller för det mesta.
Så leta inte efter fel förrän du räknat ut hur mycket energi det går åt och hur mycket du stoppar in/får ut från pannan. Lägg någon timme på att googla, finns färdiga tabeller för det mesta.
Jag har ett hus på 73 m2 med lite mindre källare .
Eldar med en Viadrus 30 kW mot 2x500 L acktankar .
Använder inte elpatronen alls .
Jag eldar då jag kommer hem , nu då det är -20 och
kallare är huset nere på 17 grader som sämst .
Ett ilägg med ved och masonit och huset är kärringvarmt ,
21-22 grader , tankarna är runt 80 i topp & botten , är det
-25 och kallare lägger jag i en gång till innan jag går
och lägger mig men då kan jag inte lägga i masonit för
då kokar jag systemet....mer acktankar behövs .
Förut hade jag en Albinpanna från 70-talet utan acktankar och
då fick jag elda morgon middag och kväll för att inte frysa fast
i sängen under natten....
Då jag hyrde ut ett hus åt en kompis löste vi det så att om han
gjorde något på huset och köpte grejor så drogs det beloppet från
hyran , kanske kan du och hyresvärden göra så och tilläggsisolera
eller köpa mer acktankar ???
Eldar med en Viadrus 30 kW mot 2x500 L acktankar .
Använder inte elpatronen alls .
Jag eldar då jag kommer hem , nu då det är -20 och
kallare är huset nere på 17 grader som sämst .
Ett ilägg med ved och masonit och huset är kärringvarmt ,
21-22 grader , tankarna är runt 80 i topp & botten , är det
-25 och kallare lägger jag i en gång till innan jag går
och lägger mig men då kan jag inte lägga i masonit för
då kokar jag systemet....mer acktankar behövs .
Förut hade jag en Albinpanna från 70-talet utan acktankar och
då fick jag elda morgon middag och kväll för att inte frysa fast
i sängen under natten....
Då jag hyrde ut ett hus åt en kompis löste vi det så att om han
gjorde något på huset och köpte grejor så drogs det beloppet från
hyran , kanske kan du och hyresvärden göra så och tilläggsisolera
eller köpa mer acktankar ???
Nu har jag trixat lite till. Satt in en termometer i botten på tekniktanken. Konstigt nog laddade slavtanken först, men jag strypte den lite med kulventilen och nu laddar tekniktanken först. Ska man försöka eftersträva att de laddar så jämnt som möjligt? En rörmokarkompis till mig menar detta, samt att returen från tankbotten till pannan borde vara kopplad med ett t-rör mitt emellan tankarna, inte som nu i serie.
Efter sex timmars eldning med rökgastemperatur runt 200-250 har jag nu knappt 80 grader i båda tankarna (troligen för första gången). Men då hade jag också tömt hela systemet och fyllt på med kallvatten när jag installerade termometern. Ska bli intressant imorgon och se vad som är kvar. Annars tror jag på mer isolering av acc. tank och ev. större panna, din viadrus har ju dubbla min effekt. Men enligt manualen till min är den lämplig att köra mot 1000 liter.
Efter sex timmars eldning med rökgastemperatur runt 200-250 har jag nu knappt 80 grader i båda tankarna (troligen för första gången). Men då hade jag också tömt hela systemet och fyllt på med kallvatten när jag installerade termometern. Ska bli intressant imorgon och se vad som är kvar. Annars tror jag på mer isolering av acc. tank och ev. större panna, din viadrus har ju dubbla min effekt. Men enligt manualen till min är den lämplig att köra mot 1000 liter.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Har precis samma panna som TS och kan bara konstatera att han är i samma sits som jag dvs på tok för liten panna.
Tyvärr så är ett pann byte ända utvägen för en sån panna klarar aldrig värma 77kvm + 77kvm källare på ett bekvämt sett.
Tyvärr så är ett pann byte ända utvägen för en sån panna klarar aldrig värma 77kvm + 77kvm källare på ett bekvämt sett.
Som Göran W är inne på så är pannan för liten. Hur mycket du än trixar får du aldrig till godtagbar eldning. Ditt system som det är nu skulle fungera utmärkt för pelletseldning om du kompletterade ena tanken med en tappvattenautomat. Elberedaren gör fortfarande bra nytta på sommaren när du stänger av eldningen. Om du är diehard vedeldare så är det som att svära i kyrkan men om du bara vill ha varmt så kan en begagnad brännare för 6000 göra susen. Är det en Nibe, Termia, TMV eller Euronom? Alla kar dom kallat sina pannor för Keram Du behöver inte skaffa termostater till elementen om du byter utegivaren till en innegivare. Utegivare fungerar bäst om slutreglering sker med radiatortermostater.
Pannan är en TMV. http://www.nibeonline.com/pdf/039300-3.pdf Som sagt hyr jag huset nu, men skulle jag köpa det vore ved klart intressantare än pellets. Hur stor panna skulle behövas i så fall? Behövdes komplettera med ytterligare ack-tank oxå? Målet vore ju en eldning per dag och priset för detta påverkar ju hur mycket jag vill ge för huset.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Nu vet vi inte så mycket om huset men en panna på 30-40kw i medel effekt och minst 2 kubik ack tankar.
Det viktigaste är att du får en panna stor nog med så stort ved magasin som möjligt så snåla inte där.
Tankar kan man börja på 2 kubik och sen bygga på fler om det behövs men en för liten panna är inte ja då sitter man med skägget i brev lådan.
Troligen kommer du behöva ack tankar på 3 kubik för att bli riktigt nöjd så om du bara sätter 2 kubik så sätt ändå ett expantions kärl på 300 liter så du kan bygga på om du vill utan att behöva byta det.
Och köp för gudskull ingen billig viadrus panna utan keramik för dom har bedrövlig verkningsgrad och på tok för hög rökgas temperatur och är dessutom inte miljö godkända så det kan bli eldningsförbud i pannan innan du ens tänt den.
Hur viadrus pannorna med keramik är har jag inte en anning om men dom ser stabila ut.
Dom flesta kommuner kräver en miljögodkänd annläggning och det innefattar normalt.
Miljögodkänd panna och en ack volym på minst 18x ved magasinet.
Det var för övrigt precis den pannan jag misstänkte så jag förstår ditt problem iom jag har samma panna och värmer 200 kvm med den.
Edit: ack tanks volymen ska vara 18 ggr vatten volymen i pannan och inte som jag felaktigt skrev ved volymen.
Det viktigaste är att du får en panna stor nog med så stort ved magasin som möjligt så snåla inte där.
Tankar kan man börja på 2 kubik och sen bygga på fler om det behövs men en för liten panna är inte ja då sitter man med skägget i brev lådan.
Troligen kommer du behöva ack tankar på 3 kubik för att bli riktigt nöjd så om du bara sätter 2 kubik så sätt ändå ett expantions kärl på 300 liter så du kan bygga på om du vill utan att behöva byta det.
Och köp för gudskull ingen billig viadrus panna utan keramik för dom har bedrövlig verkningsgrad och på tok för hög rökgas temperatur och är dessutom inte miljö godkända så det kan bli eldningsförbud i pannan innan du ens tänt den.
Hur viadrus pannorna med keramik är har jag inte en anning om men dom ser stabila ut.
Dom flesta kommuner kräver en miljögodkänd annläggning och det innefattar normalt.
Miljögodkänd panna och en ack volym på minst 18x ved magasinet.
Det var för övrigt precis den pannan jag misstänkte så jag förstår ditt problem iom jag har samma panna och värmer 200 kvm med den.
Edit: ack tanks volymen ska vara 18 ggr vatten volymen i pannan och inte som jag felaktigt skrev ved volymen.
Redigerat:
Ööh, Göran.W måste vara trött idag, det skall vara ca 18 x vedvolymen.Göran.W skrev:
@georg_m kika t.ex på detta dokumentet, det ger en bättre bild än tumregeln 18 x vedvolymen
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/ackumulatorstorlek.pdf
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ja jag är trött minst sagt efter ha varit sjuk själv och haft frun och 3 barn hemma sjuka samtidgt.rca1959 skrev:
Fick iaf talet 18 rätt:wow: