5 169 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Ladan/orlan vedpanna
Ladan är väl baserad på samma pannkropp som Vigas, väldigt snarlika men inte helt lika. Ladan har en annan utformning av vedmagasinet jämfört Orlan har jag för mig. Båda dessa två olika pannkroppar finns under ett flertal olika pannmärken. Bara färg och ytterplåtar som skiljer. Billiga enkla pannor som för den händige fungerar tillfredställande. Inget för "mormor" att elda med..
Har en Ladan 60 kw panna och tre stycken 1000 liters tankar och de fyller jag på lite drygt ett vedinlägg nu när det varit riktigt kallt, har ett hus där boytan är 310 kvm plus biytor som är byggt 1937 och dåligt isolerat..tycker pannan funkar väldigt bra..
En stor fördel som tillverkarna av dessa billiga pannor fattat är att man vill ha ett stort vedmagasin.
Har själv en Orlan60 med en 5m³ tank, vilket verkar vara lämpligt i mitt fall. (eldar varannan dag)
Orlan60 har 310 liters vedmagasin. Ladan 40 med sitt 180 liters vedmagasin skulle behöva 3m³ tank för att få samma förhållande vedmagasin/tank.
Jag kan tillägga att jag inte varit helt nöjd med pannan, men nu är jag det tack vare de modifieringar som går att läsa om på forumet. Trampar säkert nån på tårna, men det känns skönt att inte behöva hosta upp 2-3 ggr så mycket för en premiumpanna med samma specifikationer. Det ska ju vara billigt att elda, eller hur?
Noterar att Romoheat i Skellefteå som jag köpte pannan av övergått till att sälja Ladan.
Lsga: Hur har Ladan placerat insläppet av primärluften i vedmagasinet?
Kan du justera primärluftspjällen utifrån, eller är de fasta?
Har Ladan samma bedrövliga tallriksspjäll som Orlan för sekundärluften som justeras med skruvmejsel?
Vill Ladan ryka in mycket när du fyller på vedmagasinet?
Har själv en Orlan60 med en 5m³ tank, vilket verkar vara lämpligt i mitt fall. (eldar varannan dag)
Orlan60 har 310 liters vedmagasin. Ladan 40 med sitt 180 liters vedmagasin skulle behöva 3m³ tank för att få samma förhållande vedmagasin/tank.
Jag kan tillägga att jag inte varit helt nöjd med pannan, men nu är jag det tack vare de modifieringar som går att läsa om på forumet. Trampar säkert nån på tårna, men det känns skönt att inte behöva hosta upp 2-3 ggr så mycket för en premiumpanna med samma specifikationer. Det ska ju vara billigt att elda, eller hur?
Noterar att Romoheat i Skellefteå som jag köpte pannan av övergått till att sälja Ladan.
Lsga: Hur har Ladan placerat insläppet av primärluften i vedmagasinet?
Kan du justera primärluftspjällen utifrån, eller är de fasta?
Har Ladan samma bedrövliga tallriksspjäll som Orlan för sekundärluften som justeras med skruvmejsel?
Vill Ladan ryka in mycket när du fyller på vedmagasinet?
Klicka här för att svara