Om du vill bygga "otraditionellt" men ändå med fuktspärr kan du ju pröva ett knep som jag såg i en bastu i bohuslän; stampat jordgolv som man penslat linolja på några gånger. Det blir en seg, tålig och vattenavvisande yta. Om det går att lägga klinkers på detta vet jag inte, men man kan ju alltid prova! I ditt fall är det väl bara att se till att leran är tillräckligt jämn för att kunna ha som golv.
Ålen
Ålen
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Mmm, japp vi har haft kontakt med folk som gjort på det viset. Tack för tipset.
Viktigt bara att man tar mycket, mycket tunna lager linolja i varje varv som får oxidera väl helst uppemot nån månad... Så det är ingen snabb metod... Tjocka lager oxiderar aldrig - utan luktar lääänge.
Viktigt bara att man tar mycket, mycket tunna lager linolja i varje varv som får oxidera väl helst uppemot nån månad... Så det är ingen snabb metod... Tjocka lager oxiderar aldrig - utan luktar lääänge.
Apropå badrum inomhus med stampat jordgolv tror jag inte alls på. Skaffa er en bastu utomhus iställlet och tvätta er 1 gång i veckan på ex vis lögardagen. Att hålla på och mixtra med alternativa lösningar inomhus kan få mycket tråkiga följder.
Fuktmätare: jag håller med fotografen mät inte försök att känna, det tar tid men idag är vi så vana att alltid ha apparater till allt, vi litar blint på vad mätaren säger. Vedeldning och allt som hör dit handlar väldigt mycket om känsla tycker jag.
Fuktmätare: jag håller med fotografen mät inte försök att känna, det tar tid men idag är vi så vana att alltid ha apparater till allt, vi litar blint på vad mätaren säger. Vedeldning och allt som hör dit handlar väldigt mycket om känsla tycker jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden