kulle skrev:
Hört av en svåger.......
Bondepraktikan säger att efter 3 hårda vintrar följer 7 milda :cool:
Va bra då räcker veden länged^_^bd^_^b bondepraktikan ljuger sällan;)

Jag lägger bara in en beställning och inom 3 dagar,så har jag 4 ton bulkpellets i förrådet.

silversmeden skrev:
Vilken vedpanna har du idag och förrut?Låter bra med solvärmen.
Jag har idag en Effecta Lambda 35. Innan hade jag en Künzel HV25 från -92. Det är en keramisk panna med tryckfläkt men keramiken började bli småbitar och i och med att jag utökat vattenvolymen till 3200 kubik så var den för klen när det började bli kallt.

Ja solvärmen är bra. Har eldat 6 gånger sen första maj pga av regn eller att vi haft gäster...

LEH skrev:
Jag har idag en Effecta Lambda 35. Innan hade jag en Künzel HV25 från -92. Det är en keramisk panna med tryckfläkt men keramiken började bli småbitar och i och med att jag utökat vattenvolymen till 3200 kubik så var den för klen när det började bli kallt.

Ja solvärmen är bra. Har eldat 6 gånger sen första maj pga av regn eller att vi haft gäster...
Kan man säga att det lönar sig med solvärme?d^_^b Jag menar visst är det kul att elda med ved i pannan men lite semester från eldningen så längtar i alla fall jag efter att få börja elda igen. Tror jag eldade 4 ggr i maj inget i juni tills nu och kommer nog inte behöva elda förrn i slutet av augusti, om inte kylan kommer tidigt.
Hur funkar Effectan? var själv lite sugen på en sån men tyckte den va lite dyr, men det är klart man får väl vad man betalar för, mao den bör vara bra.:rolleyes:

Jag har räknat med att solvärmen har betalat sig på 20år så lönar sig, nja... Ekonomin var inte den huvudsakliga anledningen till att jag gjorde det utan just bekvämligheten på sommaren samt att jag tycker att det är intressant. Dessutom behövda jag göra något åt värmesystemet då det var underdimensionerat när jag köpte huset så solvärmen blev en del i samband med att jag bytte ut ackumulatortankarna mot större och bättre isolerade.

Kör du med vattenburen el eller eldar med olja då lönar det sig ganska fort men eldar du med ved så är det så lite du sparar in i kronor räknat på den.

Hittills har jag väl eldat ett tiotal gånger och jag är hur nöjd som helst. Det är bara att tända och sen glömma den. Har inte haft några problem med hängningar eller så och effektiviteten är mycket högre än på min gamla panna.

Kommer beställa 10 pall pellets hemkört innan augusti tar slut, istället för att som förra året få köra de 4 sista pallarna i Volvon då lastbilen inte tog sig upp för sista backen i februari..

Låter ju lovande med priser neråt 2000 jämfört med ett år sen =)

Danne031 skrev:
Kommer beställa 10 pall pellets hemkört innan augusti tar slut, istället för att som förra året få köra de 4 sista pallarna i Volvon då lastbilen inte tog sig upp för sista backen i februari..

Ja jag såg att häromkring säljer de för i runda slängar 2000/pall (1990:-) Det är väl som allt annat man ska handla på våren eller sommaren sen stiger det.

kulle
Danne031 skrev:

Om du använder så stora mängder skulle du kanske bygga ett pellets förråd , så blåser dom in pelletsen från bulkbil. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.