6 689 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
En billig beg kamin att värma en badtunna med?
Kikat lite på badtunna och ser att det kostar en rejäl slant för en extern kamin.
Lite sugen att prova något billig beg kamin att värma upp tunnan med men har ingen aning om hur jag skulle behöva dimensionera.
Tänker mig en kamin och en cirkulationspump.
Tror ni en sån här kan klara jobbet på vettig tid?

Lite sugen att prova något billig beg kamin att värma upp tunnan med men har ingen aning om hur jag skulle behöva dimensionera.
Tänker mig en kamin och en cirkulationspump.
Tror ni en sån här kan klara jobbet på vettig tid?

Nu vet jag inte hur många kW dom där pjäserna är på, men jag är rätt övertygad om att dom är effektivare än den rostfria kaminen som är nedsänkt i min badtunna. Den har nog en verkningsgrad under 50% gissar jag.
När det gäller att använda begagnade vedpannor till badtunnor så funkar det nog med vilken modell som helst. Ju högre effekt(kW) pannan har, desto snabbare går det att värma vattnet. Och jag skulle undvika dubbelpannor. De är gjorda för att med elda olja, ved endast i nödfall. Kolla efter pannor som är endast gjorda för att elda med ved.
När det gäller att använda begagnade vedpannor till badtunnor så funkar det nog med vilken modell som helst. Ju högre effekt(kW) pannan har, desto snabbare går det att värma vattnet. Och jag skulle undvika dubbelpannor. De är gjorda för att med elda olja, ved endast i nödfall. Kolla efter pannor som är endast gjorda för att elda med ved.
Den översta är något från försvaret.spaedgris skrev:Nu vet jag inte hur många kW dom där pjäserna är på, men jag är rätt övertygad om att dom är effektivare än den rostfria kaminen som är nedsänkt i min badtunna. Den har nog en verkningsgrad under 50% gissar jag.
Lite osäker på om funktionen är den jag vill ha. Nämner vattentank och ånga ut i slangar och det kanske inte är det jag behöver eller så funkar det helt okej.
http://www.fmv.se/upload/Bilder och dokument/Upphandling/eloln/355319 Utdrag ur Uhr_forpl_del1.pdf
Den där från försvaret "Ångpannan" vet jag att det är ett j-a klipp i. Har en kompis som testade den i bastun eldade upp ångpannan rejält och borrade 2 hål i bastuväggen körde in ångspjuten genom väggen och vips hade han fått en ångbastu. Får du tag i en sån billigt tror jag nog man skulle kunna göra nåt.
Tack silversmeden den ligger bäst till nu.silversmeden skrev:Den där från försvaret "Ångpannan" vet jag att det är ett j-a klipp i. Har en kompis som testade den i bastun eldade upp ångpannan rejält och borrade 2 hål i bastuväggen körde in ångspjuten genom väggen och vips hade han fått en ångbastu. Får du tag i en sån billigt tror jag nog man skulle kunna göra nåt.
Ingen mer kaminguru som kan tala om vad som skulle passa bäst till en badtunna?
Klicka här för att svara