Har köpt ett hus byggt 74 med direktverkande el till elradiatorer men min fråga är om det finns någon som vet om det finns en liten vedpanna som man kan koppla till en acc tank med varmvattenberdare. Pannan kommer bara värma upp varmvattnet i beredaren och alltså inte ut till något annat, går det att fixa eller kommer man att få problem med pannan för att uttaget av värme är för litet. Det är så att jag har gratis ved men att göra huset på 180 kvm till vattenburet kommer att kosta för mycket. tacksamm för alla ideer och förslag

Hur har du det med skorsten o.d.?

det ska åsså till men pannan och tanken ska vara i garaget och den ligger i direkt anslutning till huset och där den gamla beredaren sitter i grovköket bakom väggen till garaget.
räknar med att det blir ett ca 10 meter lång skorsten och av dem kommer ca 7 m att vara fritt kanske är för långt om man inte murar den.
kommer max att vara 4-5 meter till huset från pannan

Du kommer inte få problem med pannan för att uttaget av värme är för litet, du eldar ju mot tanken. Du eldar för fullt tills hela tanken är varm (90 grader ungefär) sen slutar du elda. Sen när tanken har blivit kall så eldar du igen.
Tänk på att det är extra viktigt att isolera tanken bra när du bara tänker ta varmvatten ifrån den. Tankar som kommer med färdig isolering på duger inge bra. Minst 20 cm på sidorna och 40 cm på toppen. Såvida du inte vill värma garaget med ved. Då är det ju bra om det läcker lite värme.

Sen så tror jag inte att det är ett tvång att skorstenen ska vara över taknocken längre. Så du behöver nog inte en så hög skorsten. Men kolla upp reglerna innan du börjar bygga, för jag är inte helt hundra på det.

Det blir ju att kosta ganska mycket pengar om du inte har någonting alls nu..
Är det verkligen värt det bara för varmvatten? Är ni väldigt många i familjen? Badkar? Kanske det skulle löna sig att skaffa en mindre elberedare istället?

Ett alternativ till radiatorer är ju annars konvektorfläkt, du kanske bara behöver en per våning..
Då kan du ju reducera värmekostnaderna, som faktiskt är det stora utgiften i sammanhanget, varmvatten är ju en försumbar kostnad..

Du tänker ju rätt när du vill använda en gratis värmekälla, dvs veden.. Men att bara elda för varmvatten känns för mig som bortkastade pengar..

det beror ju också på hur mycket jobb du gör själv, och om du köper nytt och begagnat.
Själv har jag kommit över en begagnad panna inklusive laddomat för 1000:-. Som ackumulator ska jag använda oljetanken som står i källaren. Billigt Billigt!

Jag rekommenderar att du köper en begagnad panna och kör med den så länge den håller. Skorstenen kan du ju använda till en framtida ny pellets- eller vedpanna om du tänker installera vattenburen värme i längre fram.

ska du ändå bygga skorsten så kan du bygga den någonstans tätt på huset och sätta en kamin inne. Vi hade en murad segmentskorsten på utsidan vid gaveln och kamin i vardagsrummet - funkade bra vid öppet planlösning :).
Bara du är säker att du inte byter till vattenburet+vedpanna i framtiden för då är det bortkastade pengar och lika bra att satsa på en ordentlig panna + pannrum med skorsten direkt. Eller kanske kan du placera skorstenen så att den kan användas till en panna i framtiden? Huvudsaken du inte missar möjligheten till flexibilitet. Går det?

Om man eldar flitigt i kaminen så går det att spara på elvärmen + mysfaktor och besparingen blir större än på varmvatten. Finns också kaminer som kan kopplas till varmvattentank så får du varmvatten och värme från samma kamin. Vet dock inte hur bra en sån kamin med vattenmantel fungerar och det låter dyrt att installera och svårt att styra ( behövs styrningsystem som för en vedpanna). Blir varmt i huset om du ska värma vatten på sommaren:).

Fundera på en vanlig kamin ....
gaia

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.