I vårt fritidshus har vi en öppen spis som vi kommer att sätta in en insats i. Skorstenen börjar bli dålig i fogarna och jag tänkte få den vidgjord/ renoverad samtidigt som vi installerar en insats. Huset har en ovanvånig o vi tycker det blir en väldigt skön värmespridning från murstocken på ovanvåningen.

Vi har fått olika tips, en vill sälja rör o isolering till skorstenen, och ett annat företag vill glidgjuta den. Kostnaden är ungefär detsamma. Jag är väldigt villrådig och vet inte riktigt vad vi ska välja.Spontant känns det bäst med glidgjutning, värmespridningen i stocken kvarstår och jag riskerar inte en instabil skorsten på sikt. Är det någon som har erfarenhet o kan tipsa mig om vilken metod vi ska välja...? :O

Tack för tipset, men jag tänkte inte göra det själv! Tiden räcker tyvärr inte till alla projekt o ideér, men spontant verkar det inte alltför svårt. Jag står fortfarand i valet om jag ska glidgjuta eller sätta in rör. Min skorsten påminner väldigt mycket om den i reporaget innan den glidgjöts.

Nu löste problemet sig eftersom rökkanalen var för stor för att få bra drag i en insats. Rekommendationen är nu att jag sätter in ett rör i skorstenen typ diam 150 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.