2 940 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Nybliven vedpanneinnehavare, hur hanterar jag min panna bäst?
Sida 1 av 2
Vi har nyligen blivit med villa, och uppvärmningen i denna villa sköts med en 25 år gammal Arimax 35 med 2,5m3 acctank. Har nyligen provat att elda för att få upp temperaturen i tanken så att vi kan få ut lite varmvatten, men testade med bara ett halvt ilägg med ved såhär första gången. Det gick väl någorlunda, men inte riktigt perfekt och jag vill gärna kolla med er här på forumet om de instruktioner jag fått från förra ägaren verkar rimliga eller om det finns bättre sätt att hantera pannan på. Visserligen har de tidigare ägarna levt med systemet i 25 år, men det hindrar ju inte att de kan ha kört systemet på ett icke-optimalt sätt som ändå fungerat för dem.
Systemet verkar vara kopplat mycket enkelt, det sitter en pump (med läge 1, 2 och 3) för att cirkulera vattnet mellan panna och acctank, och en termoventil (märkt 72 grader tror jag) som styr om vattnet ska cirkulera till acctanken eller runt i pannan.
Instruktionerna jag fått och som jag undrar om de är korrekta är att pumpen ALLTID ska köras i läge 1, detta för att undvika att skiktningen i tanken blir dålig. Problemet är bara att när jag eldade så ville pannan hela tiden gå upp för högt i temperatur (började snabbt gå mot 97-98 grader, och pannan kokar tydligen vid 102 grader), och då fick jag strypa den genom att stänga spjället och sätta pumpen på 3 (även detta enligt instruktioner från säljaren). Dragbegränsaren för primärluften verkar vara inställd enligt instruktionsboken, men trots att den var helt stängd vid temperaturer över 90 grader så gick tempen bara upp. Under eldningen med en halv panna fick vi strypa den för att hindra kokning ungefär 5 gånger, och jag tvivlar ju på att effektiviteten blir bra när man håller på så hela tiden. Dessutom vill man ju inte stå och övervaka pannan varje gång man eldar.
Enligt instruktionsboken så är pannan gjord för att eldas hårt, men direkt när underförbränningen tog ordentlig fart så fick jag som sagt för höga temperaturer i pannan, trots att det finns gott om kallt (35grader) vatten i acctanken att ta till pannan. Vad jag inte förstår är varför man inte skulle kunna köra pumpen på högre hastighet, det borde så vitt jag förstår bara leda till att acctanken laddas snabbare. Termoventilen borde se till att vattnet som går till acctanken är varmt nog, och högre hastighet borde väl inte leda till sådan turbulens att skiktningen förstörs?
Kan någon säga om säljarna har rätt, och i så fall gärna förklara för mig hur det kommer sig? Eller ligger det något i mina tankar om att man borde kunna köra med högre pumphastighet och då klara sig från kokning utan att behöva strypa elden och störa underförbränningen?
Tack på förhand, och jag kommer säkert snart igen med fler nybörjarfrågor.
Systemet verkar vara kopplat mycket enkelt, det sitter en pump (med läge 1, 2 och 3) för att cirkulera vattnet mellan panna och acctank, och en termoventil (märkt 72 grader tror jag) som styr om vattnet ska cirkulera till acctanken eller runt i pannan.
Instruktionerna jag fått och som jag undrar om de är korrekta är att pumpen ALLTID ska köras i läge 1, detta för att undvika att skiktningen i tanken blir dålig. Problemet är bara att när jag eldade så ville pannan hela tiden gå upp för högt i temperatur (började snabbt gå mot 97-98 grader, och pannan kokar tydligen vid 102 grader), och då fick jag strypa den genom att stänga spjället och sätta pumpen på 3 (även detta enligt instruktioner från säljaren). Dragbegränsaren för primärluften verkar vara inställd enligt instruktionsboken, men trots att den var helt stängd vid temperaturer över 90 grader så gick tempen bara upp. Under eldningen med en halv panna fick vi strypa den för att hindra kokning ungefär 5 gånger, och jag tvivlar ju på att effektiviteten blir bra när man håller på så hela tiden. Dessutom vill man ju inte stå och övervaka pannan varje gång man eldar.
Enligt instruktionsboken så är pannan gjord för att eldas hårt, men direkt när underförbränningen tog ordentlig fart så fick jag som sagt för höga temperaturer i pannan, trots att det finns gott om kallt (35grader) vatten i acctanken att ta till pannan. Vad jag inte förstår är varför man inte skulle kunna köra pumpen på högre hastighet, det borde så vitt jag förstår bara leda till att acctanken laddas snabbare. Termoventilen borde se till att vattnet som går till acctanken är varmt nog, och högre hastighet borde väl inte leda till sådan turbulens att skiktningen förstörs?
Kan någon säga om säljarna har rätt, och i så fall gärna förklara för mig hur det kommer sig? Eller ligger det något i mina tankar om att man borde kunna köra med högre pumphastighet och då klara sig från kokning utan att behöva strypa elden och störa underförbränningen?
Tack på förhand, och jag kommer säkert snart igen med fler nybörjarfrågor.
Låter som pumpen inte hinner evakuera varmvattnet, öka till 2 och kolla annars 3. Låter som du har en enkel termoventil inte en Laddomat.Vilken dimension på rören har du mellan panna och acktak?
Jo precis, det är ingen laddomat. Jag har läst en del om sådana tidigare när jag försökt läsa in mig på hur eldning funkar, och det som sitter i mitt system är som sagt bara en enkel ventil vid pumpen. Skulle det finnas några vinster att göra på att installera en laddomat istället? Och skulle det kräva några omfattande ändringar i systemet eller är det en direkt ersättning av den existerande pumpen och ventilen?
Har inte koll på dimensionerna, men de verkade rätt rejäla i alla fall rören. Ska kolla upp det senare idag.
Ska testa den högre pumphastigheten nästa gång det blir dags att elda, men vilka nackdelar kan det teoretiskt sett finnas om jag skulle köra med för hög hastighet?
Har inte koll på dimensionerna, men de verkade rätt rejäla i alla fall rören. Ska kolla upp det senare idag.
Ska testa den högre pumphastigheten nästa gång det blir dags att elda, men vilka nackdelar kan det teoretiskt sett finnas om jag skulle köra med för hög hastighet?
Ang Laddomat 21 kolla www.termoventiler.se för att se hur den funkar, de har en mycket trevlig och kompetent kundsupport. Om du skulle köra pumpen på högre hastighet kan du förstöra skiktningen,MEN när du eldar så blir det stora tempvariationer vilket gör att det bildas skiktning ändå varmt vatten stiger-kallt sjunker. Jag har Laddomat 21 den kör jag på 3:an, och har 35mm rör i laddkopplet och mellan tankar.
Ok, det låter ju ungefär som de tankar jag var inne på, men hur kommer det sig då att valet att köra på lägre hastighet finns där? Om vi förutsätter att skiktningen är oförändrad oavsett pumphastighet, finns det då några möjliga nackdelar med att köra på högre hastighet?Matss skrev:
Det sitter väl en vanlig cirkulationspump där (Wilo,Grundfos), det finns nästan alltid 3 hastigheter på de pumparna. För att förklara lite enkelt vattnet går runt runt i pannkretsen tills det når i ditt fall 72 gr? sedan öppnar ventilen för att släppa in kallvatten för att kyla pannan, har du då för låg hastighet så stiger tempen på pannan, går tempen ner så stänger ventilen, enkelt förklarat.
Sådärja, har eldat en gång till nu, denna gång med pumpen på läge 3 hela tiden. Detta gav mycket bättre resultat, pannan höll sig mycket närmare en bra arbetstemp, och när den visade viss tendens att dra iväg lite uppåt så räckte det med att strypa spjället lite så stabiliserades det.
Ska se till att skaffa en ny rökgastermometer nu bara (den som sitter där är paj) så jag kan se att även den tempen verkar rätt.
Ska se till att skaffa en ny rökgastermometer nu bara (den som sitter där är paj) så jag kan se att även den tempen verkar rätt.
Det är egentligen inte meningen att du ska behöva stå och vakta pannan, men utan att veta vilken RG temp du har kanske du kör lite för öppna spjäll. Bra att skaffa tempen så kanske du kan strypa lite.
Avancerat men en väldigt vanlig orsak är LUFT någonstans. Jag hade mycket luft och pannan levde j-el ett bra tag innan jag fick ut luften. Luften kan pumpas runt runt köras ut i systemet och tillbaks i botten och sen fortsätter det tillslut blir det en större luftbubbla nånstans och då kan det bli stopp vattnet cirkulerar inte längre.
Det verkar ju som sagt funka bra med pumpen på högre varv, så den troliga förklaringen är att värmen helt enkelt inte hinner forslas iväg när man kör pumpen på för låga varv. Borde inte vara någon vattenbrist/luftbubblor alltså.Imsan skrev:
Jag har för övrigt beställt 4 tempsensorer nu som jag ska montera på pannan och hacka ihop ett övervakningssystem som jag kan kolla online, något ska man ju roa sig med.
Blir övervakning på:
- Ut ur pannan
- In i acctank
- Ut ur acctank
- In i panna
Sen saknas bara att fixa en tempsensor som pallar rökgastempen + att gräva fram acctanken ur all isolering och montera typ 6-8 tempsensorer för att övervaka alla nivåer i acctanken.
Jo och tappvattnet ska ju övervakas... och ut/in på radiatorvattnet... och nån flödesmätare vore ju riktigt coolt...
Låter som du blivit smittad.
Och du vill väl ha koll på inomhus- och utomhustemperaturen också? Då kan datorn föra statistik åt dig. Kan vara kul att ha koll på hur varmt man måste ha på elementen när det är -25 ute. Och så kan man i framtiden gå tillbaka och kolla en massa roliga grejer, tex medeltemperaturen på radiatorreturen i februari 2012 
Blir många tempsensorer det där!
Blir många tempsensorer det där!