Hejsan!

Har tittat lite på värmebaronens nya vedpannor med lambdastyrning.

Är det någon som har köpt någon än?
Tror ni att det blir för mycket teknik för att "bara" elda ved?
Är det någon som vet priset på dem?

Själv skall jag nu installera en ny värmeanläggning till vårat nybyggda hus. Har ett separat pannrum i gagaget med kulvert in till huset, där står det en tekniktank med VV-beredare och solslinga i.
Tanken var att ha en ca: 50 kW panna och elda mot 2 acktankar i garaget med vv-slinga i den ena, tankarnas storlek 1500-2000 liter/styck. Sedan ladda över till tanken i huset vid behov via kulvertstyrning.

Är det någon som vill tipsa om något speciellt, eller är det en standard installation som gäller?

Hur långt har du från garaget till huset?

Har inte sett pannan men redan "vanliga" moderna pannor behöver ju ny keramik för ett par tusen lite då och då och ska det gå åt någon sond och ett styrkort för ett par tusen också börjar man nagga fördelarna med ved i kanten.
Själv ångrar jag vedinstallationen, skulle borrat ett hål i stället. Ved är ett bök, man måste ha det som hobby och jag har fått andra intressen.

Jag fick idag prisuppgift på en 45 kW panna, den skulle värmebaronen ha 84 250:- inkl. moms.
Det tycker jag är alldeles för mycket för en vedpanna.
Så det blir nog en Calmarpanna 65 kW alt baxi 50 kW, som man får för halv priset.

Köp en Fröling S4 40kW istället. Dubbelt så bra panna för samma pris..

Annars funkar Baxi 50kW eller Fröling S3 bra för somsagt lite mindre pengar..

Fotografen skrev:
Har inte sett pannan men redan "vanliga" moderna pannor behöver ju ny keramik för ett par tusen lite då och då och ska det gå åt någon sond och ett styrkort för ett par tusen också börjar man nagga fördelarna med ved i kanten.
Själv ångrar jag vedinstallationen, skulle borrat ett hål i stället. Ved är ett bök, man måste ha det som hobby och jag har fått andra intressen.
Keramiken i en kvalitets panna ska hålla minst 10 år fast visst kostar den en slant. Håller med dej om borrningen har både vedpanna och vp.

Majgårdarna
Tusse skrev:
Jag fick idag prisuppgift på en 45 kW panna, den skulle värmebaronen ha 84 250:- inkl. moms.
Det tycker jag är alldeles för mycket för en vedpanna.
Så det blir nog en Calmarpanna 65 kW alt baxi 50 kW, som man får för halv priset.
Ja det är ju helt uppåt väggarna ? Är den gjord av guld?

smurfen72 skrev:
Keramiken i en kvalitets panna ska hålla minst 10 år fast visst kostar den en slant. Håller med dej om borrningen har både vedpanna och vp.
Keramiken håller inte 10 år, den håller 2-5 år. Sedan är det ju lite olika när olika pannägare bedömmer den som "slut" och handlar nytt.

Andreas_Hansson skrev:
Ja det är ju helt uppåt väggarna ? Är den gjord av guld?
Inte så förvånande kanske med tanke på att deras andra gammelmodiga pannor kostar över 30K.

Fotografen skrev:
Keramiken håller inte 10 år, den håller 2-5 år. Sedan är det ju lite olika när olika pannägare bedömmer den som "slut" och handlar nytt.
Jag bytte keramik i min Baxi efter 12 år och den var inte helt slut men börjad bli lite sliten byte i min fars Baxi efter 13 år och den var dålig men inte helt slut men då eldar han ca 60 m3 per år så det har gått mycket ved genom den pannan. Grannen har en värmebaronen panna och han byter ofta men det är billigare keramik till den har jag för mig.

Majgårdarna
Jag fick fick byta i min Baxi efter 7 år. Fast det var mitt eget fel att den gick sönder:mad:

Vad gjorde du då ? när jag bytte fick jag en nyare typ där man kan byte endast delen där lågan brinner mellan det gick inte på den gamla. Nu eldar jag så lite så jag lär inte behöva byta keramik nån mer gång men ändå.

Fotografen skrev:
Beror nog också helt på hur man sköter sakerna också..
polarn eldade både sopor, ölburkar och blöjor i sin panna.. Sen han slutade med det så har keramiken klarat sig i ett par år...

Majgårdarna
Det var den gamla modellen.Jag skulle ta ur askan som låg ovanpå keramiken. Hade slarvat lite med att ta ut den och den hade koksat ihop.När jag tog bort den följde ena kanten bredvid hålet med :(
Det hade säkert gått och köra så fast jag bytte.
Baxi tyckte synd om mig så jag fick lite rabatt :thumbup:

Sorry för oftopic Tusse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.