5 125 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Erfarenhet av skorstenar med integrerad tilluft?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Tittar på vilken skorstenslösning jag skall välja och har lite funderingar kring om man vågar sig på att välja en med integrerad tilluft?
Vi skall ha en vattenmantlad pelletskamin. Vi har hittat en bra modell som är anpassad för täta bostäder men den behöver således tilluft. Kamintillverkaren rekommenderar en skorstenstyp som har integrerad tilluft vilket således förvärmer tilluften vilket säkert kan vara fördelaktigt.
Dessutom så har denna konstruktion gjort att tilluftsanslutningen till kaminen är 100mm emedan skorstensanslutningen bara är 80mm. Jag har en tanke om att en så grov slang med uteluft riskerar att kyla en del/ge kalldrag runt kaminen - även om tilluft/kamin/skorsten är ett slutet system.
Fungerar det att ta tilluften via skorstenen? Riskerar man att kyla rökgaserna för mycket? Jag vill inte ha kondens på insidan skorstenen - fast det kanske inte är en risk? I ett murat system kanske det inte är så stor risk för där är kontakten mellan utgående rökgaser och ingående tilluft mycket begränsad?
Eller är det lika bra att dra en "traditionell" tilluftskanal in under plattan?
Vi skall ha en vattenmantlad pelletskamin. Vi har hittat en bra modell som är anpassad för täta bostäder men den behöver således tilluft. Kamintillverkaren rekommenderar en skorstenstyp som har integrerad tilluft vilket således förvärmer tilluften vilket säkert kan vara fördelaktigt.
Dessutom så har denna konstruktion gjort att tilluftsanslutningen till kaminen är 100mm emedan skorstensanslutningen bara är 80mm. Jag har en tanke om att en så grov slang med uteluft riskerar att kyla en del/ge kalldrag runt kaminen - även om tilluft/kamin/skorsten är ett slutet system.
Fungerar det att ta tilluften via skorstenen? Riskerar man att kyla rökgaserna för mycket? Jag vill inte ha kondens på insidan skorstenen - fast det kanske inte är en risk? I ett murat system kanske det inte är så stor risk för där är kontakten mellan utgående rökgaser och ingående tilluft mycket begränsad?
Eller är det lika bra att dra en "traditionell" tilluftskanal in under plattan?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Har läst på lite och noterat att det finns syrafasta skorstenar med kondensavlopp avpassade för pelletsförbränning. Då är nästa fråga - hur sura är normalt kondensen från pelletsförbränning? Får man avleda denna direkt till avlopp eller krävs en sk "neutraliserande box" - vad det nu kan vara...
Skall få kontakt med sotarmästaren på måndag men önskar mer input i samtliga frågeställningar om någon har erfarenhet.
Skall få kontakt med sotarmästaren på måndag men önskar mer input i samtliga frågeställningar om någon har erfarenhet.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Har du erfarenhet av eldning med pellets på låg effekt och kan säga att detta inte sker så är jag den första att hoppas att det är sant!
Tyvärr har jag en känsla av att med de rökgastemperaturer som kommer ut från en vattenmantlad pelletskamin så bör jag förvänta mig viss kondens. Flera skorstenstillverkare har också skorstenar med kondensavlopp för pelletskaminer.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Har nu fått lite vettig information från sotarmästaren och jag återger dem här om någon annan är intresserad av ämnet.
Under dessa förhållanden kan jag förvänta mig kondens (oavsett om jag tar tilluften via skorstenen eller ej) och jag skall satsa på ett system som tål våta rökgaser. Dvs det behöver inte vara fel att man får kondens. Däremot måste ju skorsten och kamin fungera ihop. Kunskapen om dessa system verkar vara ytterst begränsad i sverige.
Rekommenderar kamintillverkaren att jag skall ta tilluft via skorstenstocken så är det ett bra alternativ enl sotaren.
Under dessa förhållanden kan jag förvänta mig kondens (oavsett om jag tar tilluften via skorstenen eller ej) och jag skall satsa på ett system som tål våta rökgaser. Dvs det behöver inte vara fel att man får kondens. Däremot måste ju skorsten och kamin fungera ihop. Kunskapen om dessa system verkar vara ytterst begränsad i sverige.
Rekommenderar kamintillverkaren att jag skall ta tilluft via skorstenstocken så är det ett bra alternativ enl sotaren.
Klicka här för att svara