2 193 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vvc Baxi Tva
Tjena
Funderar på hur jag ska koppla in Vvc-pumpen med Tva:n
Tva pumpen styrs av flowswitchen. Det funkar bra.
däremot Vvc-pumpen styrs av sin inbyggda timer eller den inbyggda termostaten. Problemet är att Tva:ns pump kommer väl inte starta (har inte provat ännu) då det inte blir
något tryckfall?
Jag vill alltså at Tva pumpen ska starta när vvc:n startar. Har dock ingen utsignal från Vvc-pumpen.
Hur skulle ni göra?
Det går självklart koppla in vvc genom externt tidur och därigenom styra Tva pumpen.
men det hade varit fint om det gick att använda den inbyggda timern och termostaten.
Nu kan det ju vara så att vvc pumpen kommer att starta tva pumpen genom flowswitchen. Men tror inte det då inte trycket ändras när det startar
Funderar på hur jag ska koppla in Vvc-pumpen med Tva:n
Tva pumpen styrs av flowswitchen. Det funkar bra.
däremot Vvc-pumpen styrs av sin inbyggda timer eller den inbyggda termostaten. Problemet är att Tva:ns pump kommer väl inte starta (har inte provat ännu) då det inte blir
något tryckfall?
Jag vill alltså at Tva pumpen ska starta när vvc:n startar. Har dock ingen utsignal från Vvc-pumpen.
Hur skulle ni göra?
Det går självklart koppla in vvc genom externt tidur och därigenom styra Tva pumpen.
men det hade varit fint om det gick att använda den inbyggda timern och termostaten.
Nu kan det ju vara så att vvc pumpen kommer att starta tva pumpen genom flowswitchen. Men tror inte det då inte trycket ändras när det startar
Hej!
Nu vet jag inte vad Baxi säger om garanti om man pillar lite med tva:n, men jag skulle prova med att koppla in VVC-pumpen efter flödesvakten ( mellan flödesvakten och växlaren ) så att inte flödesvakten blir påverkad av VVC-flödet. För att få TVA-pumen att starta så montera en termostat på utgående tappvarmvatten som startar TVA-pumpen när temperaturen sjunker, den måste bryta på en temperatur som är lägre än en den temperatur som TVA:n levererar. Det behövs även en termostat som förreglar den funktionen när temperaturen i ack-tank är för låg, och när VVC-pumpen inte är idrift.
Det gäller att få TVA-pumpen att endast gå när man tappar vatten (flödesvakten) eller behöver värma för VVC förlusterna (termostaten), annars är risken att man stör skiktningen i tanken.
Hur bra det kommer att funka vet jag inte men jag skulle också behöva en VVC-pump men tillsvidare får man vänta lite innan man kliver in i duschen.
Nu vet jag inte vad Baxi säger om garanti om man pillar lite med tva:n, men jag skulle prova med att koppla in VVC-pumpen efter flödesvakten ( mellan flödesvakten och växlaren ) så att inte flödesvakten blir påverkad av VVC-flödet. För att få TVA-pumen att starta så montera en termostat på utgående tappvarmvatten som startar TVA-pumpen när temperaturen sjunker, den måste bryta på en temperatur som är lägre än en den temperatur som TVA:n levererar. Det behövs även en termostat som förreglar den funktionen när temperaturen i ack-tank är för låg, och när VVC-pumpen inte är idrift.
Det gäller att få TVA-pumpen att endast gå när man tappar vatten (flödesvakten) eller behöver värma för VVC förlusterna (termostaten), annars är risken att man stör skiktningen i tanken.
Hur bra det kommer att funka vet jag inte men jag skulle också behöva en VVC-pump men tillsvidare får man vänta lite innan man kliver in i duschen.
Är kanske inte så självklart när man inte vet hur det fungerar. Måste ju ifrågasätta!
...och jag kan ju iofs inte garantera är det kommer fungera eftersom ja inte har en aning om vilket flöde VVC pumpen ger och vid vilka flöde flödesvakten på TVA'n jobbar, men mest troligt är att det enkelt kan justeras när du kör igång det om VVC pumpen skulle ge för lite. Finns väl flera här på forumet som sitter med facit om inte annat?
Hör av dig med resultat + bilder!
Mvh
...och jag kan ju iofs inte garantera är det kommer fungera eftersom ja inte har en aning om vilket flöde VVC pumpen ger och vid vilka flöde flödesvakten på TVA'n jobbar, men mest troligt är att det enkelt kan justeras när du kör igång det om VVC pumpen skulle ge för lite. Finns väl flera här på forumet som sitter med facit om inte annat?
Hör av dig med resultat + bilder!
Mvh
Redigerat:
Klicka här för att svara