Då skulle jag ha Skaffat ackvolym som klarar husets behov när det är som kallast i 1-2dagar,
Sen en panna med tillräcklig vedvolym som klarar att värma ackvolymen på 2 ilägg, sen vad pannans effekt är mindre viktigt,
men riktigt stora vedvolymer tex 250l++ finns bara på pannor över 50kw.
 
smurfen72 skrev:
Du tänker helt rätt !! Jag skulle kört en dubbel koppling.
Typ så här?
Blir en jäkla massa ventiler, men jag kan köra parallell på sommar, en tank på el och serie på vintern.
sys1_4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elffors skrev:
Då skulle jag ha Skaffat ackvolym som klarar husets behov när det är som kallast i 1-2dagar,
Sen en panna med tillräcklig vedvolym som klarar att värma ackvolymen på 2 ilägg, sen vad pannans effekt är mindre viktigt,
men riktigt stora vedvolymer tex 250l++ finns bara på pannor över 50kw.
Jo jag är med i tänket, men jag får inte ner så stora pannor i källaren. Dessutom har jag inte hittat något så stort med självdrag. Jag räknar med 4-5 inlägg när det är kallt, kanske underhålla elden heltid om det blir riktigt kallt. Jag kunde bränna runt 500kwh per dygn i vintras och ändå ha 11grader i delar av huset.
 
Du har inte funderat på flis?
Det låter som om du räknat med att bo i pannrummet om det blir kallt.
Jag spenderade mer tid med ctc kombipanna än med min sambo tidigare, och det var igen höjdare.
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Elffors skrev:
Du har inte funderat på flis?
Det låter som om du räknat med att bo i pannrummet om det blir kallt.
Jag spenderade mer tid med ctc kombipanna än med min sambo tidigare, och det var igen höjdare.
:thumbup:

Du har en poäng. Ska kolla vad en flis maskinkostar. Kanske kan jag ha dubbla system? Vilken ångest dessa beslut kan ge...
 
Ok, efter en kort studie i flis världen så är jag tämligen övertygad att det blir ved.
Funkar Viadrusen bra blir det eventuellt 2st. Hur som haver får det bli ett problem inför nästa säsong.

Men åter till acktankarna, finns det fler reflektioner på min skiss? Är det värt att dubbelkoppla både parallellt och i serie?
Har jag gjort det rätt?

Är själv ganska bekväm med upplägget :)
 
kulle
Evol skrev:
Typ så här?
Blir en jäkla massa ventiler, men jag kan köra parallell på sommar, en tank på el och serie på vintern.
[bild]
Så har jag oxå det kopplat o det fungerar bra, MEN välj för guds skull en panna med ordentlig effekt, om du inte har råd med en innova så finns ju atmos.
 
Majgårdarna
Måste säga ett ord om pannan även om det kanske blir tjatigt :confused:
Kolla på
http://kotly.com/index.php/cPath/169_208
En atmos panna är miljögodkänd vilket är bra om nån granne börjar klaga.
Fläkten kan du driva med ett bilbatteri och en omformare om det blir strömavbrott
 
  • Gilla
Kire_78
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.