4 849 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Vedinstallation, tänker jag rätt?
Då skulle jag ha Skaffat ackvolym som klarar husets behov när det är som kallast i 1-2dagar,
Sen en panna med tillräcklig vedvolym som klarar att värma ackvolymen på 2 ilägg, sen vad pannans effekt är mindre viktigt,
men riktigt stora vedvolymer tex 250l++ finns bara på pannor över 50kw.
Sen en panna med tillräcklig vedvolym som klarar att värma ackvolymen på 2 ilägg, sen vad pannans effekt är mindre viktigt,
men riktigt stora vedvolymer tex 250l++ finns bara på pannor över 50kw.
Jo jag är med i tänket, men jag får inte ner så stora pannor i källaren. Dessutom har jag inte hittat något så stort med självdrag. Jag räknar med 4-5 inlägg när det är kallt, kanske underhålla elden heltid om det blir riktigt kallt. Jag kunde bränna runt 500kwh per dygn i vintras och ändå ha 11grader i delar av huset.Elffors skrev:
Elffors skrev:
Du har en poäng. Ska kolla vad en flis maskinkostar. Kanske kan jag ha dubbla system? Vilken ångest dessa beslut kan ge...
Ok, efter en kort studie i flis världen så är jag tämligen övertygad att det blir ved.
Funkar Viadrusen bra blir det eventuellt 2st. Hur som haver får det bli ett problem inför nästa säsong.
Men åter till acktankarna, finns det fler reflektioner på min skiss? Är det värt att dubbelkoppla både parallellt och i serie?
Har jag gjort det rätt?
Är själv ganska bekväm med upplägget
Funkar Viadrusen bra blir det eventuellt 2st. Hur som haver får det bli ett problem inför nästa säsong.
Men åter till acktankarna, finns det fler reflektioner på min skiss? Är det värt att dubbelkoppla både parallellt och i serie?
Har jag gjort det rätt?
Är själv ganska bekväm med upplägget
Måste säga ett ord om pannan även om det kanske blir tjatigt 
Kolla på
http://kotly.com/index.php/cPath/169_208
En atmos panna är miljögodkänd vilket är bra om nån granne börjar klaga.
Fläkten kan du driva med ett bilbatteri och en omformare om det blir strömavbrott
Kolla på
http://kotly.com/index.php/cPath/169_208
En atmos panna är miljögodkänd vilket är bra om nån granne börjar klaga.
Fläkten kan du driva med ett bilbatteri och en omformare om det blir strömavbrott
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
