Hej

Jag kommer installera en ny vedpanna med tillhörande ackumulatortankar. För mig är det viktigt att systemet funkar även utan ström. Laddomat 21-100 har ju en självcirkulations funktion, och cirkulationspumpen tänkte jag ge en alternativ väg att kringgå.

Men det är ackumulatortankarna som ger mig huvudvärk. Riskerar jag att hämta radiatorvattnet från pannan istället för tanken? Eller kommer det varma tankvattnets strävan att cirkulera segra?
Jag har 2 olika skisser, såga hårt men konstruktivt :rolleyes:.
Värt att nämna, jag kommer att ha drygt 3 meter mellan panna och tank.

sys1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sys2.JPG
Skapa konto

de kommer funka fint. men välj en annan panna om du inte redan har köpt den, för viadrus är riktigt skräp (enligt mig).
välj hellre en begagnad panna med omvänd förbränning..

Ok, i så fall ger jag ritning 1 till min röris
Hur tänker du med viadrusen?
Den har lägre verkningsgrad, men inga elektroniska eller dyra förslitnings delar.

Uppdaterat ritningen lite, insåg att dom tomma tankarna bara hade ett elpatronuttag...
Sen är ju frågan om jag verkligen ska ha ett öppet flöde mellan tankarna samtidigt som jag har någon typ av cirkulation. Så i nuläget är jag inne på att bara öppna det sommar tid och ej när jag laddar.

sys1_2.JPG
Skapa konto

Evol skrev:
Ok, i så fall ger jag ritning 1 till min röris
Hur tänker du med viadrusen?
Den har lägre verkningsgrad, men inga elektroniska eller dyra förslitnings delar.
verkningsgraden r som sagt kass, elda nog upp närmare 40kbm(staplad) ved till min kåk på 120kvm + garage 60 kvm hade en viadrus 30kw i som jag köpte -07 bytte ut den mot en solo innova 50kw i sommras o har än så länge gjort av med knappt 1kbm staplad ved (eldar för varmvatten + lite värme på nu) o då har jag en fru som badar varje dag o 2 små knoddar som duschar var o varannan dag..
enda fördelen me viadrusen skulle väl vara de låga inköpspriset.
nackdelarna är (enligt mig)
verkninggraden är kass, fick elda i 9 timmar för att värma 1500L vatten från 40 till dryga 90 grader.
sen tycker jag pannan är racklig i luckor, svårt att hålla en bra förbränning, överförbrnning med liggande tuber som blir fulla i sot o annat bös, så sotning varje dag för att få nån verkninggrad alls = omständigt när man har turbulatorer i som ska ut vara o varannan dag.
skräpar ner nått jävulskt i pannrummet. sälj den veden som du sparar med en effektivare panna o få pengar till ny keramik när de väl är dax för ett byte..

På min laddomat 21 funkar det dåligt med självcirkulation ska man kunna elda utan ström får jag plocka ur termostaten annars blir det för dålig cirkulation koppla en bypass om du vill kunna elda utan ström.

Evol skrev:
Uppdaterat ritningen lite, insåg att dom tomma tankarna bara hade ett elpatronuttag...
Sen är ju frågan om jag verkligen ska ha ett öppet flöde mellan tankarna samtidigt som jag har någon typ av cirkulation. Så i nuläget är jag inne på att bara öppna det sommar tid och ej när jag laddar.

[bild]
Ser i stort sett bra och ok ut! Men koppla inte ihop via R50 muffarna, fyller ingen funktion bara onödigt jobb. Vill du använda dem till något sätt en elpatron i muffen på första tanken med VVB'n i, då får du backup om du inte eldar vid något tillfälle. Samtidigt sätt en eller två ventiler mellan tank 1-2 och 2-3 på övre laddningsröret så kan du sektionera fritt vilken ackvolym du använder, kör du el för VV stänger du mellan 1-2 tex.

Några tips jag kom att tänka på som du kan fundera över.

Kompå en sak till cirkpumpen är inget problem dom bromsar inte flödet nämnvärt när dom står stilla. Du har inte funderat på att koppla acktankarna i serie eller det kanske inte funkar utan ström ?

Ok, en bypass på laddomaten låter rimligt, cirkulationspumpen kommer ju få precis samma behandling :).
Jag tar till mig ang. elpatroner.

Ang. Viadrusen. När jag läser lite här på forumet så är det hata eller älska.
Jag har bestämt mig för att ha en helt elektronik fri panna, självdrag, och viadrusen på 50kw får jag precis in i källaren.
Skulle dock behöva runt 100kw, så tanken finns att köpa en till om jag skulle komma att "älska" den.
Om det blir ett hat objekt så har jag bränt 20k. :o

Uppdaterat ritningen
sys1_3.JPG
Skapa konto

Ok, det var nytt. Jag har testat att köra självcirkulation under helgen, men jag trodde det funkade mest för att min pump var gammal och sliten :x

Bypass behövs inte till cirkpumpen funkar med självcirkulation ändå.

Varför behöver du 100kw?

Elffors skrev:
Varför behöver du 100kw?
Stort hus :D

smurfen72 skrev:
. Du har inte funderat på att koppla acktankarna i serie eller det kanske inte funkar utan ström ?
Initialt var detta min tanke, men blir ju så förbaskat små eldningar på sommaren om jag bara har en tank.
Eller tänker jag fel? Utan cirkulation så kommer inte värmen till tank 1. Klart skulle ju kunna göra en dubbel koppling...

Du tänker helt rätt !! Jag skulle kört en dubbel koppling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.