Ja varför gör man inte det? Istället för att varje år behöva lägga på ny lera i eldstaden så borde man väl kunna såga ut några skivor vermiculite och passa in där istället? Sågar man dom klokt så borde dom ju även kunna sitta kvar utan att behöva använda nån infästning till dom.
Nån som gjort det på sin gamla kakelugn?

//Raukman
 
Lägga på lera varje år?
 
BiFuel skrev:
Lägga på lera varje år?
Ja, eller tämligen frekvent i alla fall! Det bränns bort ganska snabbt i gamla kakelugnar, man använder ju bara vanlig lera och sand så det är ju inget direkt eldfast.
 
Men är det bruket mellan tegelstenarna som lossnar eller vad? Är den klädd med lera invändigt?
 
Ja, man lägga ett tunnt lager lera på väggarna och golvet i hela eldstaden, för att skona tegelstenarna från direkt eld. Och det brukar man få lägga på nytt lite då och då när det bränns bort.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.