28 mm räcker till expansion och man kan ha anslutningen i botten på tanken men väljer man att ha den på högsta punkten kommer systemet att lufta sig själv vid öppet exp kärl men det gäller att isolera exp kärlet rejält för det kommer att bli varmt.
Jag har mitt 200l öppna kärl kopplat kallt med ett 22mm rör från undre laddröret till botten av kärlet. Sen en 22a till från tankarnas topp till ett t-kors precis över kärlets övre anslutning. Det funkar bra.
Dock är det viktigt med isoleringen, min lösull på kärlet hade säckar ihop så det var nära fryspunkten några gånger, men det gick fint. Nu har jag isolerat lite till. Jag har ju pannan i uthuset, så jag har ingen hjälp av att vinden är varm som man har om man har pannan i huset.
Dock är det viktigt med isoleringen, min lösull på kärlet hade säckar ihop så det var nära fryspunkten några gånger, men det gick fint. Nu har jag isolerat lite till. Jag har ju pannan i uthuset, så jag har ingen hjälp av att vinden är varm som man har om man har pannan i huset.
Klicka här för att svara