superpaco skrev:
Meterved är tufft. Det var ett par stöddiga klabbar han la i på slutet :). Men har man ambitionen att hålla ner effekten borde väl meterveden vara en direkt nackdel? Nyckeln till stor vedvolym + låg effekt är väl att hålla en liten glödbädd och ingen övertändning?
Så tänker jag också, dessutom är det rätt jobbigt att hantera metersved, och kräver lite andra maskiner..

Jo meters ved är inget för mig då även barnen får hjälpa till ibland. Enda fördelen som jag ser är ju snabbare kapning av veden. Låg effekt i en meterspanna är nog en omöjlighet pga de aspekter ni nämner.

Och ju mer man kikar ju mer övertygad blir man att ETA och Fröling är nog bland de billigaste och mest prisvärda pannorna på marknaden, om man ser till helheten med konstruktion, funktion, användarvänlighet, verkningsgrad och kvalitet.

När man ser priset på en standard Extuna så är det nog bara att lägga ner tankarna på att få en skräddarsydd egenbyggd vedpanna med moderna funktioner.

Sant, ingen kunde väl drömma om att det skulle vara den prisbilden...

jensaro skrev:
Det var dyrt... ska man behöva göra den själv...
Dessutom lär du nog få bygga den minst 2ggr. Först en gång som du tror den ska vara sen efter en vinters utvärdering 1gång till med x antal förbättringar. :cool:

Majgårdarna
Vore riktigt roligt att skräddarsy sin panna.
Ännu roligare att vara med när dom bygger den och svetsa den själv.

pr95 skrev:
Kanske ni ska börja med att läsa ,många parameter som styr om det ska bli bra eller inte
[länk]

mvh pr95
Tack för länken. Helt klart intressant.

Det är lite kul att se hur Baxis lambda fungerar. Jag tycker inte den verkar vara så vass på att hålla lambdavärdet.

Extuna plockade fram en 70KW till mig med 430L vedmagasin...& extra eldstad (för att kunna ha pellets ansluten alltid... för 76 000:- Helt OK!
men dom vill inte bygga för mer än 50cm ved... Vist är den inte den mest avanserade pannan med en massa styrning men håller man bara bra koll på draget & rökgastemp så är det inget problem att köra dem riktigt effektivt... dessutom mindre prylar som kan pajja & kosta skjortan som reservdel.... farsan bytte ett styrkort till sin panna för något år sedan & det gick på över 8.000:- som reservdel....

• Gilla
Lillkorpen och 1 till
  • Laddar…
bejje skrev:
Extuna plockade fram en 70KW till mig med 430L vedmagasin...& extra eldstad (för att kunna ha pellets ansluten alltid... för 76 000:- Helt OK!
men dom vill inte bygga för mer än 50cm ved... Vist är den inte den mest avanserade pannan med en massa styrning men håller man bara bra koll på draget & rökgastemp så är det inget problem att köra dem riktigt effektivt... dessutom mindre prylar som kan pajja & kosta skjortan som reservdel.... farsan bytte ett styrkort till sin panna för något år sedan & det gick på över 8.000:- som reservdel....
Ja nu är det bara att plocka fram kameran och lägga ut bilder på pjäsen! :thumbup: Knäpp på hur de löst primär/sekundärluften och konvektionen. Givetvis även bilder på pelletsdelen.. :)

76k är ju prisvärt med tanke på de priser de krävt på sina standardvedpannor?? Du måste ha lyckas pressa dem rejält?

Redigerat:
Extuna420L.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åskar skrev:
Ja nu är det bara att plocka fram kameran och lägga ut bilder på pjäsen! :thumbup: Knäpp på hur de löst primär/sekundärluften och konvektionen. Givetvis även bilder på pelletsdelen.. :)

76k är ju prisvärt med tanke på de priser de krävt på sina standardvedpannor?? Du måste ha lyckas pressa dem rejält?

Ring dom så skickar du en ritning istället som visar det du behöver veta. är på resande fot & kommer hem tidigast tis nästa vecka. Hittade ett gammalt mail med en tidig bild från en av mina diskutioner med Extuna

Redigerat:
Har du ingen sugfläkt? Självdrag? Alltid kul med bilder så lägg gärna upp när du kommer tillbaka.

det är en självdragspanna ( mindre saker som kan strula :-) )men det ska går att koppla en fläkt till den om man har problem med draget... vet inte hur den ska monteras dock

Majgårdarna
bejje skrev:
det är en självdragspanna ( mindre saker som kan strula :-) )men det ska går att koppla en fläkt till den om man har problem med draget... vet inte hur den ska monteras dock
Dom brukar sätta den på skorstenen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.