Hej!
Jag har precis konfigurerat om mitt vedsystem med lite nya grejer och undrar vilka temperaturer jag ska eftersträva i min slavtank som är en ombyggd 3000 liters oljetank (övertryckstryckslös).
Förut laddade jag oljetanken via en gammal CTC kombipanna och laddade ur tillbaks till pannan för varmvatten och radiatorer.

Så här ser nya systemet ut:
- Vedpanna, Effecta Lambda 35kw, jobbar mot en tekniktank på 500 liter via en Laddomat 21-60.
- Solpaneler som också jobbar mot ovanstående tekniktank
- Tekniktanken är sedan kopplad till en slavtank som är en ombyggd trycklös oljetank på 3000 liter.
- Den trycklösa oljetanken har slingor som värmeväxlare inuti och är kopplade mot tekniktanken med en Laddomat 5030 (Laddomat 3000, två Wilopumpar och en DB-ventil).

Jag undrar vilka temperaturer jag bör sikta på att få i oljetanken om den är skiktad på rätt sätt? Eller är det mindre viktigt att den är skiktad och målet är att brassa på för att helt enkelt lagra så mycket energi som möjligt?
Jag har bara två termometrar, en nära botten och en nära toppen.
 
Varför har du värmeväxlare i slaven, istf att koppla den direkt mot tekniktanken?
 
Jag vet inte egentligen, det kanske är en dålig lösning? Mycket beror det på att det var så systemet såg ut när jag köpte huset. Det är någon form av slingor i oljetanken som vatten från tekniktanken pumpas runt i och värmer detta vatten.
Hur skulle det annars funka menar du, inte säker på att jag förstår. :confused:
 
Ja, att du kör hela systemet trycklöst, och utan värmeväxlare. slavvattnet in i tekniktanken.
Kör du utan värmeväxlarslingor så får du en bättre skiktning och värmen i slaven räcker längre = elda mer sällan = bekvämmare vedanläggning.
 
Så om jag förstått det rätt så menar du att jag skulle kunna skrota slingorna inuti oljetanken och bara pumpa runt vattnet från tekniktanken? Alltså vid laddning:
Upptil på tekniktanken pumpar jag ut vatten som går in upptill på oljetanken. Returen går nedtill på oljetanken till nedtill på tekniktanken. (?)
Vilken temperatur tror du jag skulle kunna få upp oljetanken i om jag körde helt trycklöst? Med nuvarande lösning får jag i toppen ca 80 grader och botten ca 60 grader. När den sjunkit till ca 50 i toppen och 35-40 i botten så eldar jag - vet inte om detta räknas som dålig skiktning eller ej?
 
Uhm... Har du flera våningar?
Om du har tanken i källaren och två våningar så är det kanske dumt att ha en öppen tank direkt ansluten till primärkretsen...

Ett öppet system får en viss halt syrgas löst i vattnet, denna bestäms av trycket som gasen utgör på vattenytan...
Ett slutet system som eldas varmt blir av med en del luft och sedan tillförs det inget mer då det är tätt mot atmosfär...

Vad har du för temperatur i teknikranken när du har 80 i slaven?


Jag är inte lika på att koppla ihop systemen som elffors är, men jag är ingen eldningsguru heller..
 
Ja, jag har två våningar + källare (där pannan och tankarna står).

I slutet av laddningen av oljetanken är tekniktanken uppe nära 95 grader i toppen och har 85 grader i botten. Känns dock som det är lite varmt, i alla fall i botten.
 
Ja det med systemtrycket pga höjdskillnaden mellan dina övre element och panna ska jag inte uttala mig om.

Men det verkar som om du bara utnyttjar en tempdiff på 30grader i slaven eller delta 30 som det brukar kallas och det är inte så bra. Då har du utnyttjat 104kwh.

Om du har mer normala delta 50-60grader så nyttjar du 174-208kwh ur din tank.
 
Skulle ju gärna kunna lagra mer energi i tanken. Hur skulle jag kunna förbättra mina värden? Vilka värden behöver man ha för att nå delta 50 eller t.o.m. 60? Sjunker det under 50 grader i toppen på oljetanken så blir ju varmvattnet aldrig varmare än så, så därför blir det kanske svårt?
 
Andreas_ skrev:
Skulle ju gärna kunna lagra mer energi i tanken. Hur skulle jag kunna förbättra mina värden? Vilka värden behöver man ha för att nå delta 50 eller t.o.m. 60? Sjunker det under 50 grader i toppen på oljetanken så blir ju varmvattnet aldrig varmare än så, så därför blir det kanske svårt?
Kan du inte justera returtempen så du får lägre temp i ackbotten än 35-40 grader? Du utnyttjar ju ackvolymen bäst om du har bra skiktning och så låg returtemp du bara kan. Jag eldar upp min 3 kubik acktank till 100 grader rakt igenom och har en returtemp runt 25 grader.
 
Vad har du laddomaten inställt på nu?
Dvs när börjar den ladda slavtanken och när börjar den urladda slavtanken?

Jag är ingen hejjare på skiktning och laddning.
Men jag har läst att man skall ladda med lågt flöde för att uppnå hög skiktning.
Du kanske skall börja ladda din slavtank tidigare så att du får upp tempen i den medans du eldar.
 
Åskar skrev:
Kan du inte justera returtempen så du får lägre temp i ackbotten än 35-40 grader? Du utnyttjar ju ackvolymen bäst om du har bra skiktning och så låg returtemp du bara kan. Jag eldar upp min 3 kubik acktank till 100 grader rakt igenom och har en returtemp runt 25 grader.
Så skiktningen spelar ingen roll när man laddar utan bara när man laddar ur? Mitt mål ska alltså under laddning att vara att försöka få upp både toppen och botten i så höga temperaturer som möjligt? 100 grader kommer ju dock aldrig att gå i mitt fall...
 
JOW skrev:
Vad har du laddomaten inställt på nu?
Dvs när börjar den ladda slavtanken och när börjar den urladda slavtanken?

Jag är ingen hejjare på skiktning och laddning.
Men jag har läst att man skall ladda med lågt flöde för att uppnå hög skiktning.
Du kanske skall börja ladda din slavtank tidigare så att du får upp tempen i den medans du eldar.
Jag har laddomaten inställd på att den börjar ladda oljetanken när tekniktanken nått 80 grader. Jag laddar ur oljetanken när temperaturen i tekniktanken sjunkit till 55 grader.
Termostaten till Laddomat 3000 sitter i mitten på tekniktanken - har funderat på att flytta den högre upp (bra ide eller inte?)

Nu är ju jag jättedålig på det här, men rent intuitivt tänker jag att det borde vara bättre att ladda med högt flöde för att få över så mycket energi som möjligt till oljetanken och sedan ladda ur lite långsammare för att åstadkomma en bra skiktning så man inte blandar allt till ljummet?
 
Andreas_ skrev:
Så skiktningen spelar ingen roll när man laddar utan bara när man laddar ur? Mitt mål ska alltså under laddning att vara att försöka få upp både toppen och botten i så höga temperaturer som möjligt? 100 grader kommer ju dock aldrig att gå i mitt fall...
För att få 100 grader behöver man lite vattenpelare över tanken. Försök justera dina radiatorer, alt golvvärme (eller vad du nu har) så att returen blir så låg som den kan. Jag själv matar ganska varmt ut på radiatorerna men har ett lågt flöde så returtempen blir ändå låg. Är lite piller att justera in alla radiatorer och sådant men väl värt det när sedan ackvolymen utnyttjas till max.
 
Har endast radiatorer men de är kopplade till tekniktanken via shuntautomatik. Tekniktanken sköter sig bra och skiktar väl vid användande tycker jag; returtempen från radiatorerna är riktigt låg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.