2 762 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Temperaturer i slavtank (trycklös oljetank)?
Det är det som är skiktning, Det ska hålla sig på 90-80grader i toppen på tanken tills de sista kwh är urkramade och du måste elda. Då har du också varmvatten hela tiden.Andreas_ skrev:
Det är nog inte möjligt med liten tekniktank och värmeväxlarslingor i slaven. Enklast o bäst är nog att bara köra med en stoor tank och tva för varmvatten beredning.
Nej, ta det inte så...
Jag ville bara förtydliga för TS så att denne inte tror att det är helt värdelöst med låg dT.
Det är fortfarande en energibuffert, även om han/hon inte kan krama ur lika många kWh ur den som med bra skiktning.
Det är vad det är, en öppen tank, inte byggd för trycksättning, inte helt enkelt att bygga om heller så...
Jag ville bara förtydliga för TS så att denne inte tror att det är helt värdelöst med låg dT.
Det är fortfarande en energibuffert, även om han/hon inte kan krama ur lika många kWh ur den som med bra skiktning.
Det är vad det är, en öppen tank, inte byggd för trycksättning, inte helt enkelt att bygga om heller så...
Visst är det så.
Jag tar hellre 3000l med låg dt än 1500l som måste eldas till nästan kokpunkt för att värmen ska räcka när kvicksilvret kryper ner.
Jag har själv en 2000l tekniktank +3000l slav i garaget med slingor för radiatorvattenberedning till garaget.
Den Lösningen var för att kunna kallställa garaget utan att frysa elementen. Eftersom jag då kan ha glykol i radiator slingan.
Men jag hade föredragit en 5000l i pannrummet om utrymmet medgett detta.
Jag tar hellre 3000l med låg dt än 1500l som måste eldas till nästan kokpunkt för att värmen ska räcka när kvicksilvret kryper ner.
Jag har själv en 2000l tekniktank +3000l slav i garaget med slingor för radiatorvattenberedning till garaget.
Den Lösningen var för att kunna kallställa garaget utan att frysa elementen. Eftersom jag då kan ha glykol i radiator slingan.
Men jag hade föredragit en 5000l i pannrummet om utrymmet medgett detta.
Klicka här för att svara