6 265 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Skorstensfri spis och spisbränsle - oberoende konsumenttester sökes
Någon som hittat/läst några oberoende konsumenttester av skorstensfria spisar som drivs av spisbränsle (bioetanol)? Jag funderar på Vauni www.vauni.se och www.spisbränsle.se Tacksam för respons.
Inga tester finns än så länge. Men om man går om på www.sitac.se så hittar man vilka leverantörer som har testat och fått godkänt av Statens Provningsanstalt. Sök Produktcertifikat och Trivseleldning.
Ingen av de två du nämner finns med där.
Ingen av de två du nämner finns med där.
Tack, går man in på www.swedcert.se finner man pss att Vauni är certifierade och godkända av Swedcert som i likhet med Statens Provningsanstalt lyder under SWEDAC. Huvudsaken är att det finns en SWEDAC ackrediterad certifiering, varifrån är av underordnad betydelse.
Hej!
Det kan vara intressant att veta att SP/SITAC ställer högre
krav än Swedcert och att SP/SITAC deltar i arbetet med en europeisk standard, något som
Swedcert undviker. Swedcert låter tillverkarna göra testerna själva medan SP testar i sitt lab.
Det kan vara intressant att veta att SP/SITAC ställer högre
krav än Swedcert och att SP/SITAC deltar i arbetet med en europeisk standard, något som
Swedcert undviker. Swedcert låter tillverkarna göra testerna själva medan SP testar i sitt lab.
Hej!Bengt_G skrev:
Jag vet detta för att jag arbetar med certifieringsfrågor.
Om man skall certifiera en skorstensfri kamin hos Swedcert så får man en lista där testerna görs av tillverkaren/agenten själv. I instruktionerna finns en inköpsrekommendation på utrustning hos Kjell&Co.
Hos SP ställs produkterna upp i Energitekniks lab och leverantören har inga möjligheter att påverka. Däremot får leverantören delta om denne så önskar. Swedac är ackrediteringsinstitut, men problemet är att utvecklingen inom certifieringen av dessa produkter är något ojämn. Det bedrivs ett arbete inom EU och SIS i Sverige idag. I detta samarbetsorgan finns SP representerat och några av de seriösa leverantörerna inom Etanoleldade eldstäder. Swedcert finns inte med och heller ingen av de företag som certifierat sina produkter där. Så det hela är väl mera en fråga om Good enough eller Hög kvalitet och säkerhet, när det gäller eldstäder som har brinnande vätska i sig.
Klicka här för att svara