vad för säkerhetsventil bör jag ha på en viadruspanna i ett slutet system?
säkerhetsventilen kommer sitta direkt vid pannan på stigarn som en extra säkerhets detalj.
men vid vilket bar ska den öppna? är de för dåligt me 1,5 bar? vil ju inte att den ska stå o läcka när man tänder upp en kall panna varje gång..

Beror på hur högt hus du har, och hur stort expkärlet är i förhållande till systemvolymen.

ichgary skrev:
Beror på hur högt hus du har, och hur stort expkärlet är i förhållande till systemvolymen.
Huset de gäller är en två plansvilla me kulvert från pannan. Tryckkärlet är uppskattningsvis ca 80-100 L dvsa lite i underkant mot va som skulle va optimalt. 1000l ack + panna + raddar..

pr95 skrev:
[länk]
okej. skumma igonem lite, men jag fatta typ nada. vill ha en vanlig enkel säkerhetsventil, men när ska den öpppna? kommer de droppa vatten om den när panna går från kall till varm?

kulle
Man utgår ifrån vad panna och tank(ar) är provtryckta för, normalt sett brukar det vara 1,5 bar.

Hur högt har du till hhögsta radiatorn?

ichgary skrev:
Hur högt har du till hhögsta radiatorn?
jaa du, ca 5 meter kan jag tänka mig

ichgary skrev:
förtryck 0,5 bar
systemvolym 1300L
100graders maxtemp.

med 2.5bars tryck så klarar du dig precis med 100 liter..

Varför så litet expkärl?

[länk]
de är min fasters kåk, hon gjorde nån deal me en rörmokare som skulle fixa ny pannannläggning mot lite arbetsbyten. allt blev typ skit, han körde me ett 20 liters tryckkärl från början men de funka ju typ inte alls, så då fixa han ett annat o de e de som sitter nu. hon vill inte kosta på några pengar pga att hon bara ska elda me ved ett par år till säger hon. så nu hålls jag o hjälper na förbättra anläggningen så gott de går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.