Talade med en kille häromdagen som nämnde att sotarens monopol inte längre var gällande.
Är det någon som besitter fakta på området?
Kan man kontakta andra yrkesgrupper för t.ex provtryckning, besiktning och godkännande kring spisar, kakelugnar osv...

Vi har en sotare i min nejd som tydligen ska vara helt omöjlig att ha att göra med.

Tackar på förhand för kommentarer kring detta..

K

Krilleman
Sota själv får man göra i många komuner! Kontrollera vad som gäller hos dig!

Finns flera här på forumet som har gått kursen.

Jag tänker personligen anmäla mig till kursen under närmsta tiden för att slippa sotarens påtvingade fakturor för sotning av biobränsleanläggning. Hos oss får du även sota grannarnas hus och spara en slant åt dom också.

Hmm, intressant!
Vad är det för kurs du nämner i ditt inlägg?

Tack!

Kjell

Krilleman
Oj då, jag skrev inte så utförligt som jag trodde jag gjorde...

Komunen brukar hålla i en kurs så man blir godkänd att sota själv, det som krävs hos oss är att man ska för loggbok över när man sotar så "sotarmästaren" kan kontrollera att det är utfört enligt de regler som gäller när dom kommer på brandskyddskontrollen vart annat år. Alltså en typ av egenkontroll.

Vad kursen kostar tror jag är olika i olika komuner...

Kursen brukar heta "Sota själv" finns hos de flesta studiecirklar, man slipper inte sotaren för provtryckning, besiktning och andra intyg. MEN man får sota sin egen fastighet själv, sotaren kommer med intervall om 2 år för att se om man sotat ordentligt, loggbok skall föras.
Jag har gått kursen men det va inte så mycket nytt, ville ha intyget och få dispens för egen sotning. Kostade en 500 för mig tid ca 2,5 tim.

Hej, på kursen berätta de vilka som får besiktiga det du nämner. Kommer tyvärr inte ihåg vilka som får göra det, men ringer du till brandchefen i din närmaste större stad kan han hjälpa dig.

Vissa kommuner tillåter också att du sotar själv under överinseende av sotaren varefter du får sota själv. Vill jag minnas...

Grymt!
Tack för all info, kommer att kontakta min kommun på måndag för att lära mig allt om hur de ser på saken..

Tack så mycket!

K

Hej alla jobbar som sotartekniker i två kommuner och har 10 år i yrket ska försöka svara på de flesta frågorna här.

För att sota själv så anordnar din kommun en dagskurs som låter dig sota din egen fastighet. Undantaget är om du har 1 or eller 2 or från brandskyddskontrollen.

Gällande besiktning/provtryckning får endast personal utbildad på rosersbergs räddningsskola utföra provtryckning och brandskyddskontroll. Det finns dock undantag som ovk och ventilationsjobb som är fria för kunden att välja vem de vill anlita. Detsamma gäller vanliga sotningen där man kan få dispans att låta annat företag än det kommunen anlitat.

vet att det är nya intervall på brandskyddskontrollen. jag hade besök häromveckan för kontroll på öppenspis med kedddy kasset.. "grundavgift" samt "0-30min arbete" summerar till 800kr. vill få koll på intervallet för det ska in några vedpinnar i kassetten för att räkna hem 800kr… nu vill frun ha en liten SÖT kamin i köket också…

Eldar du mer än 500kg ved ca 1m3 ved ska kontrollen göras vart 6 år. I övrigt vart 3 år. Undantag är pelletskamin fritidshus och pelletspanna som kontrolleras vart 6 år alltid. Lät väldigt mycket med 800kr

Det är olika i olika kommuner. Vissa kräver en kurs (dock inte säkert att de egentligen får göra det) en del är det bara att skicka i in ansökan att få dispens att sota själv. Studieförbunden har kurser, jag gick hos studiefrämjandet. Inte jättebra kurs då det var lite praktik runt själva sotningen. Hade nyligen brandskyddsinspektion och sotarn var inte jätteimponerad även om det blev godkänt.

Då har kommunen gjort fel i det ärendet, kursen kan se olika ut men du måste ha utbildningen som myndigheten för samhälskydd och beredskap har tagit fram för stt få sota själv.

Vilken utbildning skulle det vara?
https://www.msb.se/sv/Utbildning--ovning/Utbildning/Kurser-A-till-O/

Lagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.HTM) säger:
"4 § En kommun skall i brandförebyggande syfte ansvara för att rengöring (sotning) sker av fasta förbränningsanordningar, som inte är inrättade för eldning uteslutande med gas, och därtill hörande rökkanaler. Detsamma skall gälla imkanaler i restauranger, storkök och därmed jämförbara utrymmen.
Kommunen får medge att en fastighetsägare utför eller låter annan utföra sotning på den egna fastigheten. Ett sådant medgivande får endast ges om sotningen kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt."

I min kommun är det brandkåren som är tillsynsmyndighet för detta och deras tolkning av lagen är att
"Den sökande ska visa för Brandkåren att denne har erforderlig
kompetens att själv utföra rengöring genom uppvisande av kursintyg eller en
beskrivning av sin kompetens".

Denna brandkår ansvarar för ett par hundratusen invånare så jag tror de har koll på regelverket.

Det är brandskyddsföreningen i varje kommun som håller i utbildningen. Och det finns ingenstans i sverige som brandkåren utför besiktning sotning av eldstäder, däremot kan sotarmöstaren vara underställd räddningstjänsten i ett kommunalt bolag det är vanligt. Så exempelvis kan brandkåren hos er utbilda i kursen men sotarmästaren kontrollerar att du kan utföra sotningen på din fastighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.