Ähh... om man har vedspis ska man ju grädda våfflor i en sådan här:

Som synes tyvärr inte använd så ofta. Jag har för övrigt även en sådan som Hyltran från Veglemyren visat.

• P1000404.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Den jag har ska man ju lägga i en ring som påminner om den där om man har rätt vedspis och rätt ring.

Men det roliga med den jag har är ju att den funkar på alla spisar även helt nya :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
S
xdigger skrev:
elektrolys så får du bort all rost utan att förstöra ytan och sen behöver du bara snudda med en kratch så blir det skitsnyggt! :)
den ska vara som den är, igen elektrolys!!

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
xdigger skrev:
Fin våffla! Hoppas det smakar! :)
Tack det smakade!

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
SBH skrev:
den ska vara som den är, igen elektrolys!!
Det är det som är det fina med elektrolys, den blir som den är men man slipper rosten. Sen värmer man den riktigt het på en platta och smörjer in med olivolja så blir den dels trevlig att använda samt ser jättefin ut. Mitt järn vat helt rostigt på insidan, inget jag hade velat gjort våfflor i.. Nu är den användbar igen! :)

Jag har ju bildbevis på att mitt järn går att använda. Om man stöter på ett rostigt järn som behöver räddas är det väll bara att smörja det med smör eller matolja och torka av så är det i bruksskick igen.

Jag intresserar mig för antikviteter som fortfarande går att använda. Jag har varit på många aktioner och besökt antikhandlare. Jag har aldrig stött på någon som har gjort elektrolys på en antikvitet av gjutjärn, om man ska ge sig på det så ska man nog verkligen veta vad man gör (En del gjutjärnskaminer är enda undantagit). Så att man inte sabbar värdet på sitt föremål. Jag tror att det är att jämföra med att torka av en tavla med terpentin eller luta bort all färg från en stol. Och sådana saker gör ju ibland av proffs som vet vad de gör.

Men vet man vad man sysslar med och tycker att det blir vackrare så vist kör på.

S
xdigger skrev:
Det är det som är det fina med elektrolys, den blir som den är men man slipper rosten. Sen värmer man den riktigt het på en platta och smörjer in med olivolja så blir den dels trevlig att använda samt ser jättefin ut. Mitt järn vat helt rostigt på insidan, inget jag hade velat gjort våfflor i.. Nu är den användbar igen! :)
men försvinner inte svärtan då?

Hyltran: ja jag säger Inte att ditt järn inte går att använda. njae, rosten är liksom kvar på ytan och det kan bränna fast och lämna järnsmak i maten... Elektrolys är det skonsammaste du kan göra mot gjutjärn, ger inga repor och förstör ej ytor, det är så museer gör för att restaurera gjutjärnsföremål. Däremot stålborste är hål i huvudet på ett rostigt gjutjärnsföremål.

SBH, jo men svärtan är bara att stryka på nytt om man vill ha det svärtat, man svärtar ju om svärtade gjutjärnsföremål. Det är det fina med gjutjarnsaker är att dom är ganska lätta att få snygga slängde dom inte spruckit! Jag föredrar oljat då det är lättast att hålla rent med enbart vatten.

Det här järnet såg ut som skit och jag lovar att du aldrig hade velat använda det innan.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Våffeljärn till vedspis:
[video=youtube;M2sZlEooBUA]https://www.youtube.com/watch?v=M2sZlEooBUA[/video]

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.