Majgårdarna
Min gamla innova utan lamdasond styr har en stofthalt på 45 mg/m3 och 345 mg/m3 kolmonoxid vid 10%o2.
Det behövs nog ingen katalysator för att klara dom där kraven.
 
En sak till som går sönder på alla högteknologisk plåtburkar.

Katalysatorn har testats såväl i laboratorium som i naturlig användarmiljö, där även icke tillåtna bränslen användes.
Så att de ska kunna fortsätta elda med kol då eller?

Eller ska man elda spånskivor, tryckimpregnerat virke och bildäck i en sådan eldstad eller vadå ;)? Observera min ironin

Folk gnäller över lite lukt från vedrök, men tänker inte på alla förorening som kommer från fossila bränslen :thumbdown:
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Jo man kom ju ihåg hur det var när det blev katalysator på bilarna.
Ingen ville ha dom, Det gjorde väl inget om det luktade apa bakom bilen.

Nu är det inget konstigt med katalysator.

Det finns dom som åker bil utan katalysator. Dom bor i kojor i skogen och heter Sven.
Dom har inga barn och äter bara potatis och kött.
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
M
Andreas_Hansson skrev:
Jo man kom ju ihåg hur det var när det blev katalysator på bilarna.
Ingen ville ha dom, Det gjorde väl inget om det luktade apa bakom bilen.
Ja f-n vad det osar bakom alla gamla amerikanska 50-60-tals-V8-mullrande vidunder till bilar. Alltid ska de köra 15 km/h under hastighetsbegränsningen också...
 
Andreas_Hansson skrev:
Jo man kom ju ihåg hur det var när det blev katalysator på bilarna.
Ingen ville ha dom, Det gjorde väl inget om det luktade apa bakom bilen.
Saken är den att jag vill påstå att även en bli med katalysator skitar ner som bara den. Bara för att föroreningarna inte syns så betyder det inte att de inte finns, och det går inte att jämföra bilavgaser med vedrök tycker jag.

Andreas_Hansson skrev:
Det finns dom som åker bil utan katalysator. Dom bor i kojor i skogen och heter Sven.
Dom har inga barn och äter bara potatis och kött.
De heter Börje också hördudu glöm inte det ;)
 
Jag heter varken Börje eller Sven!
Barn har jag massor av och en koja i skogen!
Forden har så klart ingen katalysator.....
Pagno hoppar och studsar av vild förtjusning medans han gör fula grimaser till Anreas och Hyltran....
Där fick ni allt så ni teg! ^^:p
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Helt rätt, sen införs troligen en skatt på pannor utan katalysator...
 
Krilleman
Vad härnäst?

Skatt på majbrasa?
 
  • Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Pagno skrev:
J
Pagno hoppar och studsar av vild förtjusning medans han gör fula grimaser till Anreas och Hyltran....
Där fick ni allt så ni teg! ^^:p
Om ni tittar på min avatar så kan ni se att det är jag som hoppar och studsar ;) Fast jag har visserligen inga barn men jobbar på det.

krilleman_215 skrev:
Vad härnäst?

Skatt på majbrasa?
Förmögenhetsskatt på vedhögar så klart har jag ju sagt länge ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
katalysator på i vart fall ved kaminer är inget nytt.i norra usa och kanada är det jätte vanligt på kaminer där dom används som primär värmekälla. och det är inte enbart för att dom ska vara extra miljövänliga utan för att katalysatorn ger massor med värme= bra verkningsgrad och möjliggör brinntider på ända upp till ett dygn på ett inlägg. vi har en sådan kamin i familjen som stått för 100% av uppvärminingen i en stor villa i över 6 år nu och det fungerar verkligen otroligt bra:)
 
anjn skrev:
katalysatorn ger massor med värme= bra verkningsgrad bra:)
Jag tolkat detta som att du menar att en katalysator kan höja en eldstads verkningsgrad.

Kan verkningsgraden bli mer är 100%? Det är väll bara i Monismanien som det finns mer än 100%, och då enbart när Pomperipossa ska betala sin skatt ;)

För de primitivaste av kaminer och pannor utan katalysator är ju verkningsgraden i alla fall 70% till 80% och på de hypermodernaste är den ju i vissa fall över 90%. Om en katalysator nu kan höja en eldstads verkningsraden? Så kan man väll i så fall max spara två eller tre vedklabbar på kväll på detta sätt?

Och då kan det kvitta med katalysator tycker jag, Ljungbacka Erik, Sven och Börje ;)
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tolkat detta som att du menar att en katalysator kan höja en eldstads verkningsgrad.

Kan verkningsgraden bli mer är 100%? Det är väll bara i Monismanien som det finns mer än 100%, och då enbart när Pomperipossa ska betala sin skatt ;)

För de primitivaste av kaminer och pannor utan katalysator är ju verkningsgraden i alla fall 70% till 80% och på de hypermodernaste är den ju i vissa fall över 90%. Om en katalysator nu kan höja en eldstads verkningsraden? Så kan man väll i så fall max spara två eller tre vedklabbar på kväll på detta sätt?

Och då kan det kvitta med katalysator tycker jag, Ljungbacka Erik, Sven och Börje ;)
Det var främst på braskaminer jag syftade, där är verkningsgraden ofta långt i från 100% men med en katalysator i konvektionsdelen så ger den helt klart massor med värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.