Hyltran från Veglemyren skrev:
För de primitivaste av kaminer och pannor utan katalysator är ju verkningsgraden i alla fall 70% till 80% och på de hypermodernaste är den ju i vissa fall över 90%. Om en katalysator nu kan höja en eldstads verkningsraden? Så kan man väll i så fall max spara två eller tre vedklabbar på kväll på detta sätt?

Och då kan det kvitta med katalysator tycker jag, Ljungbacka Erik, Sven och Börje ;)
Problemet uppstår när Erik, Svan och Börje tycker att det är för varmt inne, men ändå inte vill att elden skall gå ut. Då börjar de strypa lufttillförseln och minska mängden ved för att det skall brinna långsammare och kaminen avge lägre effekt. Det leder till:
1. Kraftigt reducerad verkningsgrad.
2. Mycket mer föroreningar i röken.

Poängen med katalysator i en kamin är inte i första hand att den ger bättre verkningsgrad och renare rök vid full effekt. Det är att den ger lika bra verkningsgrad och lika ren rök vid långsam eldning. Det finns inga traditionella kaminer där du kan pyrelda utan att få giftig illaluktande rök och usel verkningsgrad.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Den här kaminen är det vi har och det fungerar verkligen väldigt bra. http://www.blazeking.com/PDF/brochures/en/old/wood/KE1107TaxCredit.pdf och precis som avemo säger så är det fina med den att det går att lassa in rejält med ved och sedan ställer man på ett termostatvred vilken effekt man vill ha ut. och har man packat den full så brinner den på medelhög effekt lätt 10-12 timmar. kaminen har faktiskt inte krävt något underhåll under dom 6 år den varit i drift och så länge man eldar ved och inte använder kaminen som destruktionsanläggning för div. bråte är det ingen risk att katalysatorn sätter igen sig.

Har sett någon variant av katalysator som ska monteras i rökröret, men där är det någon som har försökt att tänka men haft otur. eftersom en katalysator ger stora mängder värme ska den sitta i konvektionsdelen och inte i rökröret för då är det bara kråkorna som blir glada.

Majgårdarna
anjn skrev:
Den här kaminen är det vi har och det fungerar verkligen väldigt bra. [länk] och precis som avemo säger så är det fina med den att det går att lassa in rejält med ved och sedan ställer man på ett termostatvred vilken effekt man vill ha ut. och har man packat den full så brinner den på medelhög effekt lätt 10-12 timmar. kaminen har faktiskt inte krävt något underhåll under dom 6 år den varit i drift och så länge man eldar ved och inte använder kaminen som destruktionsanläggning för div. bråte är det ingen risk att katalysatorn sätter igen sig.

Har sett någon variant av katalysator som ska monteras i rökröret, men där är det någon som har försökt att tänka men haft otur. eftersom en katalysator ger stora mängder värme ska den sitta i konvektionsdelen och inte i rökröret för då är det bara kråkorna som blir glada.

Incredible 82.5% Efficiency...

Jag har svårt att tänka mig att en katalysator gör stora saker med verkningsgraden.
Det är nog mest en bra grej för miljön

Andreas_Hansson skrev:
Incredible 82.5% Efficiency...

Jag har svårt att tänka mig att en katalysator gör stora saker med verkningsgraden.
Det är nog mest en bra grej för miljön
Som sagt är det verkningsgraden och emissionerna vid låglast som är grejen. Hur många kaminer har du använt som kan brinna rent under 10 timmar på ett inlägg och avge en låg effekt?

• Gilla
anjn
  • Laddar…
Det är nog mest en bra grej för miljön :thumbup:

Majgårdarna
Avemo skrev:
Som sagt är det verkningsgraden och emissionerna vid låglast som är grejen. Hur många kaminer har du använt som kan brinna rent under 10 timmar på ett inlägg och avge en låg effekt?
Vad är emissionerna vid låglast på din?

bra grej för miljön plus att du får en kamin med effekt som kan regleras mellan ca 2-14 kw och som fortfarande ger full värme på morgonen, så om det är -25 ute så har du plus 19-22 grader i hela huset på morgonen då du vaknar i stället för 12-13 som var fallet våran föregångaren till katalysator kaminen.
så övriga fördelar förutom miljön är jämn värme i huset hela dygnet.
ca 1-2 vedinlägg per dygn beroende på hur kallt det är.
helt okänslig för strömavbrott. gamla kaminen fick nästan härdsmälta om strömmen gick så att fläkten stannade.

Kaminens svagheter är
1. den vill ha väldigt vältorkad ved, det optimala är om veden fått torka två år.
2. katalysatorn är känslig för föroreningar, det går inte att elda byggspill och virke som kan ha färgrester på sig eller galvad spik.

Andreas_Hansson skrev:
Vad är emissionerna vid låglast på din?
Jag har ingen kamin med katalysator, men som du säkert vet är emissionerna vid låglast på de flesta kaminer utan katalysator grå eller svarta, luktar illa och innehåller stora mängder tjära, sot och koloxid.

Avemo skrev:
emissionerna
Betyder detta rök eller.

Jag tror att katalysatorer på pannor och kaminer bara är en ursäkt för att alla "teknikgladar" ;) ska kunna byta kamin eller panna en gång till. Om man vill göra något för det ni kallar "miljö" och för verkningsgraden så är lösningen att elda för full sula, mot ackumulatortank och så kommer det alltid att vara tror jag.

Betyder detta rök eller.
Ja.

Jag tror att katalysatorer på pannor och kaminer bara är en ursäkt för att alla "teknikgladar" ;) ska kunna byta kamin eller panna en gång till.
Stör det dig att alla "teknikgladar" får en ursäkt för att skaffa ny kamin eller panna?

Om man vill göra något för det ni kallar "miljö" och för verkningsgraden så är lösningen att elda för full sula, mot ackumulatortank och så kommer det alltid att vara tror jag.
Det man skall undvika är att pyrelda. Det kan man undvika på flera sätt. Bland annat med acktank. De flesta kaminer har inte vattenmantel och acktank är inte någon universallösning som är bra överallt.

Avemo skrev:
Det man skall undvika är att pyrelda. Det kan man undvika på flera sätt. Bland annat med acktank. De flesta kaminer har inte vattenmantel och acktank är inte någon universallösning som är bra överallt.
Jag är bara en glad amatör ska sägas, med jag tror att om man sysslar med eldning av biobränslen så kan acktanken inte jämföras med någon annan teknik som till exempel en katalysator.

Avemo skrev:
Stör det dig att alla "teknikgladar" får en ursäkt för att skaffa ny kamin eller panna?
Nja lite kanske...de får en till ursäkt att skälla på mig som inte är "teknikglad" och är nöjd med vad jag har. Sen så finns de de som blir intalade att de måste ha det senaste av allt och förköper sig och det är inte bra. Så tänker jag :)

Majgårdarna
Avemo skrev:
Jag har ingen kamin med katalysator, men som du säkert vet är emissionerna vid låglast på de flesta kaminer utan katalysator grå eller svarta, luktar illa och innehåller stora mängder tjära, sot och koloxid.
Vad jag menar att det vore roligt att se ett test där man ser vad skillnaden blir.

http://www.novator.se/bioenergy/BE9801/s28-29.pdf

På labbet står också en irländskliten vedkamin av fabrikatet Waterford
och avsedd för den amerikanska marknaden och utrustad med katalysator.
Trots kaminens ringa storlek kan den ta emot halvmeters vedsom läggs in i gaveln.
Den brinner hela 8–10 timmarper inlägg.
Amerikanarna har arbetat tvärtemot den gängse europeiska skolan och istället för att optimera
en effektanpassad bra förbränning i eldstaden så försöker man rena rökgaserna genom ett slutförbränningsteg.
I eldstaden har man inte mer är 300 graders temperatur.
Bra prestanda
– Jag är imponerad av dess prestanda,säger Bengt-Erik, men det är lite av en förbränningsteknisk
kapitulation.
Den dag som katalysatorn lägger av så blir förbränningen mycket dålig. En katalysator kostar
1500 kronor att byta ut.Godkänner man kaminen för drift med katalystator så måste
man etablera en uppföljning på att katalysatorn fungerar.:eek:

Det är riktigt, katalysatorn måste vara i bra skick för att kaminen ska fungera, men det är ingen sak som blir dålig över en natt om man håller sig till ren ved, utan den tappar väldigt sakta sin aktivitet, dvs. man kan planera in ett byte t.ex. efter att eldningssäsongen är slut. statusen på katalysatorn är det ganska lätt att ha koll på eftersom den har en egen termometer som i stället för grader visar om den befinner sig inom aktiv eller inaktiv zon och dom beräknas hålla minst 10 000 timmar. själv ska jag byta katalysator nu i höst på min mors kamin. skulle tro att den klarar en eller två vintrar till men den har varit i drift i 6 år och stått för 100% av uppvärmningen av en större enplansvilla i norrländskt klimat så jag kände att det var läge att åtminstone ha en i reserv. den gamla ska få sig ett rengöringsbad i vinäger och desstilerat vatten som både rengör och återaktiverar den, sedan får den ligga som reserv.

Naturligtvis är en vedpanna med acktankar ett bättre alternativ än en kamin (är ju så jag själv värmer mitt hus), men som i min mors fall som är änka med usel pension boendes i ett hus med direktel så är den en förutsättning för att hon ska kunna bo kvar. har man ett hus med direktel och inte klarar kostnaden som en konvertering till vattenburet och ny värmekälla innebär men kan tänka sig att lägga in ved i en kamin en eller två gånger per dygn så tycker jag att en katalysator kamin är en väldigt prisvärd och lättskött lösning.

Redigerat:
  • Gilla
Majgårdarna och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.