27 125 läst ·
32 svar
27k läst
32 svar
Biomatic 20+ pelletspanna som börjat slockna..
Jag hade samma bekymmer i somras, och bytte då slussvingarna. De har ändrat utseende på vingarna och de sitter nu ihop som en impeller. Lite skruvande men det var inte svårt att ordna.
Sotare sotar enbart kanalerna, men både sotare och installatörer missar ofta den ovala kanalen som någon beskrev här ovan. Innan jag blev uppmärksammad på den hade det gått ca 3 år och den var rejält igensotad.
Telge energi som jag fn köper min pellets ifrån, erbjuder deras kunder kontakt med servicetekniker. Det är lokala tekniker som har avtal med Telge. Som standard gör de endast en sotning och kollar så att allt ser bra ut, de går igenom menyer och kollar inställningar. Jag hade en sådan här för en tid sedan. Han uppmärksammade mig på några "felinställningar" jag gjort och på den ovala kanalen. Men han monterade inte isär pannan/brännaren.
Helt vansinnigt vilka bra svar du fått ovan.
Jag har ett problem som jag är brydd över nu.
Min panna Thermia Biomatic 20+; värmer elementsdelen helt ok. Men jag har till och från problem med att varmvattnet till kranen blir kallt. Nu i dagarna återkom problemet och består.
När jag spolar en längre tid så blir det riktigt kallt, och fortsätter vara kallt. Pannan eldar på som vanligt, och elementsdelen är varm. Inget felmeddelande ges.
Är det någon som haft dylikt problem eller vet var det kommer ifrån, och hur jag ska avhjälpa detta ?
mvh
Ingemar H
Sotare sotar enbart kanalerna, men både sotare och installatörer missar ofta den ovala kanalen som någon beskrev här ovan. Innan jag blev uppmärksammad på den hade det gått ca 3 år och den var rejält igensotad.
Telge energi som jag fn köper min pellets ifrån, erbjuder deras kunder kontakt med servicetekniker. Det är lokala tekniker som har avtal med Telge. Som standard gör de endast en sotning och kollar så att allt ser bra ut, de går igenom menyer och kollar inställningar. Jag hade en sådan här för en tid sedan. Han uppmärksammade mig på några "felinställningar" jag gjort och på den ovala kanalen. Men han monterade inte isär pannan/brännaren.
Helt vansinnigt vilka bra svar du fått ovan.
Jag har ett problem som jag är brydd över nu.
Min panna Thermia Biomatic 20+; värmer elementsdelen helt ok. Men jag har till och från problem med att varmvattnet till kranen blir kallt. Nu i dagarna återkom problemet och består.
När jag spolar en längre tid så blir det riktigt kallt, och fortsätter vara kallt. Pannan eldar på som vanligt, och elementsdelen är varm. Inget felmeddelande ges.
Är det någon som haft dylikt problem eller vet var det kommer ifrån, och hur jag ska avhjälpa detta ?
mvh
Ingemar H
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Räcker det att jag svara i den andra tråden?
Protte
Protte
Hatte samme problem da jag skulle opstarte pannan, skorstenen var sotat og jag hatte selv renset sot ut af pannen. Brænneren kørte 10-12 timer slukkede og stod "kontrollere slussens tæthed". Drog ut brænneren af pannen damssugede røret hvor nivovagten siddere, sprutede fønsterrens in på nivåvagten, og rensede med papper. Derefter har pannen kørt uten størninger. Vh. Bartholdy/dansk ursakte sprogetM mickec skrev:Det alternerar mellan två olika, dels "kontrollera optovakt" och dels "kontrollera slussens täthet". Det kommer fram pellets till brännaren och det kommer fram pellets hela vägen från förrådet. Om man slår av pannan och slår på den igen så startar den utan problem, sen går den ca 12-24h innan samma procedur upprepas igen.
Får den slut på pellets så finns det en nivåvakt under förrådet som indikerar det med röd lampa och den är konstant grön.
Problemet är precis detsamma som förra vintern med den skillnaden att jag inte drar ut brännaren och rengör den nu varje gång utan bara startar om den och det verkar fungera precis lika bra. Eller dåligt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden