4 552 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Roslagsspis modernisera reklam
Har en äldre Roslagsspis stora fyrkanten som jag funderar vad man kan göra för att modernisera den.
Tänkte i banorna vilka finesser har en kamin /insats som konstrueras idag.
Har läst om dom sista modellerna av Roslagsspisen var klädda invändigt med vermiculite skivor .
Skulle vara tacksam om någon som har bilder att skicka mig som visar insidan av kaminen med skivor rökhylla luftstyrningar monteringsdetaljer osv.
Finns det något annat material som skulle gå att använda istället för vermiculiteskivor?
Hur är en modern Luftstyrning konstruerad för att effektivisera förbränning samtidigt som den håller glaset rent?
Hur skulle det se ut på en modern kamin och dess spjällsystem vad gäller uteluft och var i förbränningen som fördelar skulle finnas med riktat flöde av frisk luft.
Har sett att nyare modeller har en långsmal anslutningsstos mot skorstensröret och dom äldre har ett rundrör likaså modeller med runt spjäll avlångt spjäll samt helt utan spjäll.Vad har en modern kamin för lösning.
Min insats har en ställbar skruv för spjället tips för att ställa in den .
Någon här som sitter på reklam bilder mm på äldre och nyare roslagsspisar som visar förändringar förbättringar mm
Vilken effekt har den äldre modellen av stora fyrkanten samt vilken effekt har den modernare versionen.
Tacksam för tips förbättringar idéer bilder mm
Tänkte i banorna vilka finesser har en kamin /insats som konstrueras idag.
Har läst om dom sista modellerna av Roslagsspisen var klädda invändigt med vermiculite skivor .
Skulle vara tacksam om någon som har bilder att skicka mig som visar insidan av kaminen med skivor rökhylla luftstyrningar monteringsdetaljer osv.
Finns det något annat material som skulle gå att använda istället för vermiculiteskivor?
Hur är en modern Luftstyrning konstruerad för att effektivisera förbränning samtidigt som den håller glaset rent?
Hur skulle det se ut på en modern kamin och dess spjällsystem vad gäller uteluft och var i förbränningen som fördelar skulle finnas med riktat flöde av frisk luft.
Har sett att nyare modeller har en långsmal anslutningsstos mot skorstensröret och dom äldre har ett rundrör likaså modeller med runt spjäll avlångt spjäll samt helt utan spjäll.Vad har en modern kamin för lösning.
Min insats har en ställbar skruv för spjället tips för att ställa in den .
Någon här som sitter på reklam bilder mm på äldre och nyare roslagsspisar som visar förändringar förbättringar mm
Vilken effekt har den äldre modellen av stora fyrkanten samt vilken effekt har den modernare versionen.
Tacksam för tips förbättringar idéer bilder mm
Det som i mångt o mycket gjort att rosl.spisen fick en avsevärd högre verkningsgrad var att isolera en del av de vedkylande gjutjärnssidorna så att förbränningstemperaturen snabbare kom upp i minst 700 grader och som frigjorde de brännbara gaserna i veden. För att tända gaserna behövdes sekundärluft.Mao skulle merparten luft som sögs in i sidoventilerna tillfalla gaserna, som naturligt nog befann sig ovanför veden,som löstes med en styrplåt på insidan ventilerna . Strypspjället som tidigare automatiskt stängde till rökuttaget när luckorna stängdes togs bort och ersattes med en rökhylla, liknande de som finns i de flesta andra beprövade eldstäder, som fick de slutförbrända att gå längre väg innan den nådde skorstenen. I fyrkanterna går det rätt bra att få en märkbart bättre förbränning. Värre är l:a trekanten som enbart har en luftventil och vermikulit är det enklaste.http://www.roslagsspisen.se/modeller/pdf/IAV_roslagsspisen.pdf sid 9
någon som sitter på bilder eller äger en modernare version av Roslagsspisen som kan bidra med bilder mått på Luftstyrning vermiculiteplattor monteringsjärn mm
Klicka här för att svara