7 211 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Ryker som bara den i karminen med ved eldning
Eftersom jag hörde att det var något levande i skorstenen, så var jag väldigt försiktig.
Jag misstänker att de två som jag hjälpte ut via sotluckan i köket blev lite rökförgiftade, och därför tog sig, alternativt ramlade ner.
Jag tejpade fast en liten men effektiv ficklampa på en smal, rak pinne. Sedan sänkte jag ner en bit i taget. Ner till köket och rummet för att kolla om någon mer fågel ev ramlat ner.
Enklare om man är två Det var så jag upptäckte tegelstenarna ... i alla tre kanalerna.
Bäst att tillägga, mitt hus är litet. Ca 6m från grund till nock.
Jag misstänker att de två som jag hjälpte ut via sotluckan i köket blev lite rökförgiftade, och därför tog sig, alternativt ramlade ner.
Jag tejpade fast en liten men effektiv ficklampa på en smal, rak pinne. Sedan sänkte jag ner en bit i taget. Ner till köket och rummet för att kolla om någon mer fågel ev ramlat ner.
Enklare om man är två Det var så jag upptäckte tegelstenarna ... i alla tre kanalerna.
Bäst att tillägga, mitt hus är litet. Ca 6m från grund till nock.
Mm, jag skulle nog använda flanellpyjamasen o raggarstrumporna i natt.L Laban81 skrev:
Att det ramlar ner sot när du öppnar draget, kanske beror på ngn hyresgäst.
Vi hade råttinvasion här för några dagar sedan (svärfars hus, som är nyare).
Men jag vet inte om dom brukar uppehålla sig i skorsten ? Genomfart kanske ... och dragit med sig ngt på vägen ?
Detta är hus så inga hyresgäster! Men att all rök kom ut från karminen måste det betyda att det är täppt upp till? Har det inget att göra med ventilation också ska vara drag upp? Men det blir självdrag upp om det är fritt flöde upp till? Eller hur fungera det
Förlåt, med hyresgäst menade jag råttor, missade situationstecknen 
Jo, flödet ska vara fritt ovanför spjället. Du styr hur mycket luftflödet ska vara med det.
Nu utgår jag från mina erfarenheter, är absolut ingen expert. Men om du tex har en dörr står på glänt (ytterdörr), så kan det påverka draget.
Du kan prova att tända eld på enbart papper och hålla upp det så långt du når i kanalen. Om det ryker in direkt, så gissar jag att något sitter i vägen.
Eller om du inte eldat på länge, lufttrycket ute, regnat som 17 . Det finns massor som påverkar har jag märkt.
Jo, flödet ska vara fritt ovanför spjället. Du styr hur mycket luftflödet ska vara med det.
Nu utgår jag från mina erfarenheter, är absolut ingen expert. Men om du tex har en dörr står på glänt (ytterdörr), så kan det påverka draget.
Du kan prova att tända eld på enbart papper och hålla upp det så långt du når i kanalen. Om det ryker in direkt, så gissar jag att något sitter i vägen.
Eller om du inte eldat på länge, lufttrycket ute, regnat som 17 . Det finns massor som påverkar har jag märkt.
Klicka här för att svara

