Hej!
Jag misstänker att något är vajsing på min Arimax 35 som eldas mot ack tank.
När jag trycker in spaken för direktspjället och rökgaserna så passerar själva värmeelementen i pannan så glider spaken tillbaks ca 1 cm och därmed slutar inte spjället tätt. Detta misstänker jag leder till att för mkt rökgaser passerar ut direkt i skorstenen och därmed gör att pannan får dålig effekt. Jag är inte säker på att spjället ska sluta HELT tätt. Det är alltså min fråga: Ska spjället sluta helt tätt och om det inte gör det, hur justerar jag spaken/spjället så att det sluter tätt?
Bifogar bilder:
Här ser man när spaken skjuts in och hålls in, det är tätt
Här ser man när spaken skjuts in och sedan släpps, det är inte tätt
Jag misstänker att något är vajsing på min Arimax 35 som eldas mot ack tank.
När jag trycker in spaken för direktspjället och rökgaserna så passerar själva värmeelementen i pannan så glider spaken tillbaks ca 1 cm och därmed slutar inte spjället tätt. Detta misstänker jag leder till att för mkt rökgaser passerar ut direkt i skorstenen och därmed gör att pannan får dålig effekt. Jag är inte säker på att spjället ska sluta HELT tätt. Det är alltså min fråga: Ska spjället sluta helt tätt och om det inte gör det, hur justerar jag spaken/spjället så att det sluter tätt?
Bifogar bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man när spaken skjuts in och hålls in, det är tätt
Logga in
Skapa konto
Här ser man när spaken skjuts in och sedan släpps, det är inte tätt
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Det ska absolut vara tätt.
Misstänkte det, frågan är varför det inte är tätt? Går det att justera spaken på något sätt?
Spjällspakarna på arimax brukar i min erfarenhet alltid börja krångla förr eller senare. Ibland är det sot/aska/tjära som är ivägen någonstans.
Kan vara sant I många fall, men vår som installerades 1994 har inte det problemet.B Blackfield skrev:
Det som jag har problem med dock är att den interna temp-sensorn samt SYR-ventilen antyder högre temperatur än vad vattnet ut gör (ca 10C differens).
Klicka här för att svara