27 123 läst ·
32 svar
27k läst
32 svar
Biomatic 20+ pelletspanna som börjat slockna..
Sida 1 av 3
Hej,
jag har en biomatic 20+ som är strax över tre år gammal. Den har fungerat klanderfritt fram till förra vintern när den började slockna minst en gång per dygn utan synbar anledning. Hade en servicetekniker och en sotare här som kollade igenom allt men gjorde inte nåt annat än rensa pannan och rökgången trots att det eg inte behövdes. Pannan har sedan fungerat felfritt under hela sommaren men nu när tempen går under nollan har den börjat slockna igen. Det man kan märka är att när pannan brinner verkar det inte uppstå undertryck i den, tar man bort optovakten så blåser det ut varm luft vilket det ju inte skall göra...
En teori är att det är ett "lock" med kall luft i skorstenen som inte pannan orkar trycka bort men det är ju spekulation... Pannan rengörs regelbundet igenom alla rökgångar.
Nån som har några tips? Det känns som att man inte kommer så mycket längre när varken sotare eller tekniker har några idéer. Har inte lust att köra pannan på el under vintern
Mvh
Micke
jag har en biomatic 20+ som är strax över tre år gammal. Den har fungerat klanderfritt fram till förra vintern när den började slockna minst en gång per dygn utan synbar anledning. Hade en servicetekniker och en sotare här som kollade igenom allt men gjorde inte nåt annat än rensa pannan och rökgången trots att det eg inte behövdes. Pannan har sedan fungerat felfritt under hela sommaren men nu när tempen går under nollan har den börjat slockna igen. Det man kan märka är att när pannan brinner verkar det inte uppstå undertryck i den, tar man bort optovakten så blåser det ut varm luft vilket det ju inte skall göra...
En teori är att det är ett "lock" med kall luft i skorstenen som inte pannan orkar trycka bort men det är ju spekulation... Pannan rengörs regelbundet igenom alla rökgångar.
Nån som har några tips? Det känns som att man inte kommer så mycket längre när varken sotare eller tekniker har några idéer. Har inte lust att köra pannan på el under vintern
Mvh
Micke
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det alternerar mellan två olika, dels "kontrollera optovakt" och dels "kontrollera slussens täthet". Det kommer fram pellets till brännaren och det kommer fram pellets hela vägen från förrådet. Om man slår av pannan och slår på den igen så startar den utan problem, sen går den ca 12-24h innan samma procedur upprepas igen.
Får den slut på pellets så finns det en nivåvakt under förrådet som indikerar det med röd lampa och den är konstant grön.
Problemet är precis detsamma som förra vintern med den skillnaden att jag inte drar ut brännaren och rengör den nu varje gång utan bara startar om den och det verkar fungera precis lika bra. Eller dåligt...
Får den slut på pellets så finns det en nivåvakt under förrådet som indikerar det med röd lampa och den är konstant grön.
Problemet är precis detsamma som förra vintern med den skillnaden att jag inte drar ut brännaren och rengör den nu varje gång utan bara startar om den och det verkar fungera precis lika bra. Eller dåligt...
Kontrollera slussens täthet uppkommer då den inte ser nån låga när den försöker göra varmstart.
Vad har du för tid på varmhållningen? Har du kollat hur slussens impeller ser ut?
Kontrollera optovakt uppkommer då den inte ser nån låga under normal drift.
Har du rengjort optovakten? Kan den eller kablaget vara trasigt?
Har du kollat om det finns pellets uppe i internförrådet när den stannat?
Vad har du för tid på varmhållningen? Har du kollat hur slussens impeller ser ut?
Kontrollera optovakt uppkommer då den inte ser nån låga under normal drift.
Har du rengjort optovakten? Kan den eller kablaget vara trasigt?
Har du kollat om det finns pellets uppe i internförrådet när den stannat?
Redigerat:
Tack för snabba repliker 
I vintras plockade killen som servade ner den utan att hitta nåt fel någonstans men det är absolut värt att monterna ner och kolla så att det inte fastnar nåt där, jag vt inte vad det är för tid på varmhållningen, hur ser man det?
Optovakt har jag en i reserv (ny) som jag provat med och det blir samma resultat... Jag rengör den varje gång jag rengör pannan vilket brukar vara när asklådan behöver tömmas. Nu har jag rengjort den några gånger i veckan på det senaste...
Sitter det någon mer sensor nånstans förutom just optovakten? Det är väl den enda som kollar om det finns låga?
I vintras plockade killen som servade ner den utan att hitta nåt fel någonstans men det är absolut värt att monterna ner och kolla så att det inte fastnar nåt där, jag vt inte vad det är för tid på varmhållningen, hur ser man det?
Optovakt har jag en i reserv (ny) som jag provat med och det blir samma resultat... Jag rengör den varje gång jag rengör pannan vilket brukar vara när asklådan behöver tömmas. Nu har jag rengjort den några gånger i veckan på det senaste...
Sitter det någon mer sensor nånstans förutom just optovakten? Det är väl den enda som kollar om det finns låga?
Tiden för varmhållningen kan du se i nån inställningsmeny, brukar vara 60 minuter. Det är hur ofta brännaren matar in lite pellets för att hålla igång glöden. Skulle den vara för lång så misslyckas varmstart och du får meddelande "kontrollera sluss". Så du har nog nåt annat fel.
Det är bara optovakten som ska kolla lågan. Har du rengjort röret som optovakten sitter i?
Kolla hur många stift du har i stora hjulet som sitter utanför slussen. Om något av de fyra ramlat av blir matningen alldeles för liten.
Det är bara optovakten som ska kolla lågan. Har du rengjort röret som optovakten sitter i?
Kolla hur många stift du har i stora hjulet som sitter utanför slussen. Om något av de fyra ramlat av blir matningen alldeles för liten.
Har hänt mer än en gång att sotaren missat att sota den ovala kanalen från eldstaden, Då blir den tätt o det blir övertryck i eldstaden o sen kommer optovakten att smälta.. En kompis råkade ut just för detta i våras men iof i en biomatic 30+ men dom ser likadana ut o dom hade kört ca 20 ton utan sotning innan de blev problem..
Ta upp sotluckan o kolla hur det ser ut i kanalen..
Ta upp sotluckan o kolla hur det ser ut i kanalen..
Hej,
ja73: röret optovakten sitter i är rent, skall försöka kolla varmhållningstiden. Alla stift sitter i i hjulet, en polare hade problemet att de böjdes men det har inte mina gjort ännu. Efter lite över tre år har man lärt sig att höra att den går i takt som den skall
2:an: jag gjorde en totalrengöring av pannan när detta började igen nu i höst, tömde asklådan, rengjorde brännaren/brännkoppen, sotade ur alla kanaler inkl urtagning av dragfjädrarna som man lyfter för att rengöra de kanalerna så den var mer eller mindre perfekt sotad men det hjälpte inte direkt. Optovakten är som den ska...
Detta som gör en så frustrerad, allt ser ut att vara precis som det skall men ändå så fungerar det inte. :/
ja73: röret optovakten sitter i är rent, skall försöka kolla varmhållningstiden. Alla stift sitter i i hjulet, en polare hade problemet att de böjdes men det har inte mina gjort ännu. Efter lite över tre år har man lärt sig att höra att den går i takt som den skall
2:an: jag gjorde en totalrengöring av pannan när detta började igen nu i höst, tömde asklådan, rengjorde brännaren/brännkoppen, sotade ur alla kanaler inkl urtagning av dragfjädrarna som man lyfter för att rengöra de kanalerna så den var mer eller mindre perfekt sotad men det hjälpte inte direkt. Optovakten är som den ska...
Detta som gör en så frustrerad, allt ser ut att vara precis som det skall men ändå så fungerar det inte. :/
Slussen har inget att göra med att man har övertryck i pannan utan det beror på att man har för dåligt drag i skorsten alt att det är tätt i nån rökkanal i pannan.. Det som händer med dåliga slussvingar är att antingen går det rök bakvägen genom brännaren men de känner man el så drar det luft igenom brännaren så de kan slockna mellan eldningarna.. Brännaren gör ingen kallstart om den står på underhållsglöd o den inte lyckas tända..
Blir optovakten sotig?
Det ska som sagt va undertryck i pannan därför är det även ett litet lufthål på undersidan av röret optovakten sitter i, Det ska gå lite luft via röret o in i pannan för att undvika att flygaska åker in o täpper igen optovakten..
Sotar optovakten igen går pannan för fet o då måste man öka fläkten alt sänka matningen..
Så du är säker på att du rengjort den ovala kanalen från eldstaden o till toppen på pannan, Den är väl ca 25 cm bred o 2-3 cm hög den kanalen?
Det är 8 runda tuber samt den ovala kanalen som inte spaksotningen rengör..
Kör du brännaren på kallstart o tankdiff jämnt?
Du går in i effektmenyn genom att hålla in båda pil knapparna o blädrar till höger tills de står "effekt" där bläddrar du med + knappen till underhållsglöd o ökar den med + knappen till 80 min..
Sist i den effektmenyn har du tankdiff som borde va aktiverad då du kör utan underhållsglöd, Välj "nej" där
Kör man med tankdiff så går den bara på hög effektsläget..
Har du hushållsvåg så kan du justera brännaren själv genom att mäta vad den förbrukar genom att mata brännaren manuellt från vågen..
Låg effekt 350 gram/10 min o fläkt 25% vilket ger 10 kW(ca 50% matning)
Hög effekt 520 gram/10 min o fläkt 33% ger 15 kW (ca 70% matning)
Har du stort vv behov el högt värmebehov så du behöver mer effekt kan man ställa ovanstående värden i min resp låg effekt o ställa hög så den tar 700 gram/10 min o fläkt 50% vilket är 20 kW (90% matning)
Skriv gärna upp o skriv här vad du har för värden idag
Blir optovakten sotig?
Det ska som sagt va undertryck i pannan därför är det även ett litet lufthål på undersidan av röret optovakten sitter i, Det ska gå lite luft via röret o in i pannan för att undvika att flygaska åker in o täpper igen optovakten..
Sotar optovakten igen går pannan för fet o då måste man öka fläkten alt sänka matningen..
Så du är säker på att du rengjort den ovala kanalen från eldstaden o till toppen på pannan, Den är väl ca 25 cm bred o 2-3 cm hög den kanalen?
Det är 8 runda tuber samt den ovala kanalen som inte spaksotningen rengör..
Kör du brännaren på kallstart o tankdiff jämnt?
Du går in i effektmenyn genom att hålla in båda pil knapparna o blädrar till höger tills de står "effekt" där bläddrar du med + knappen till underhållsglöd o ökar den med + knappen till 80 min..
Sist i den effektmenyn har du tankdiff som borde va aktiverad då du kör utan underhållsglöd, Välj "nej" där
Kör man med tankdiff så går den bara på hög effektsläget..
Har du hushållsvåg så kan du justera brännaren själv genom att mäta vad den förbrukar genom att mata brännaren manuellt från vågen..
Låg effekt 350 gram/10 min o fläkt 25% vilket ger 10 kW(ca 50% matning)
Hög effekt 520 gram/10 min o fläkt 33% ger 15 kW (ca 70% matning)
Har du stort vv behov el högt värmebehov så du behöver mer effekt kan man ställa ovanstående värden i min resp låg effekt o ställa hög så den tar 700 gram/10 min o fläkt 50% vilket är 20 kW (90% matning)
Skriv gärna upp o skriv här vad du har för värden idag
Redigerat:
2an: Yes, alla kanaler helt ursotade, även den ovala
Dammsugit upp all aska med så den skall vara ordenligt rengjord... Jag skall kolla servicemenyn igen, det som irriterar mig är att den har fungerat klanderfritt med samma inställningar i tre år ungefär, då borde den ju fortsätta med det tycker man... I kväll fick den felet "kontrollera eltändning" igen och nu går den inte ens en timme i taget.
Optovakten blir lite sotig men inte mer än tidigare, däremot är väl övertrycket nåt som inte riktigt är som det skall vara. Dock så hittade inte sotaren några stopp i skorstenen alls sist :/
Dammsugit upp all aska med så den skall vara ordenligt rengjord... Jag skall kolla servicemenyn igen, det som irriterar mig är att den har fungerat klanderfritt med samma inställningar i tre år ungefär, då borde den ju fortsätta med det tycker man... I kväll fick den felet "kontrollera eltändning" igen och nu går den inte ens en timme i taget.
Optovakten blir lite sotig men inte mer än tidigare, däremot är väl övertrycket nåt som inte riktigt är som det skall vara. Dock så hittade inte sotaren några stopp i skorstenen alls sist :/