Jag har ett hus från 1978 med plåtklädd skorsten. Det gamla terminerade rökgasröret från oljepannan samt det fungerande rökgasröret från braskaminen sticker upp ur skorstenens plåtbeklädnad (se bild).

I samband med ommålning av skorstenen vill jag byta de två gummistosarna/manschetterna som tätar mellan rökgasrör och skorstensplåt.

Rökgasrören har en ytterdiameter på cirka 132 respektive 166 mm.

Jag misstänker att de befintliga stosarna är av gummi-/siliconeblandning som tål högre temperaturer. Den ena har en stansad kapningsinstruktion som innehåller ordet "rökrör".

Kan någon kunnig forumdeltagare tipsa om var jag kan skaffa värmebeständiga gummistosar som passar?

Undrar Jesper i Göteborg

På under bilden kan man se text på stosen. Det framgår inget märke eller tillverkare där?

Fast är det inget fel på dem så skulle jag ju inte byta ut dem bara för att. Vill man förlänga livet på dem kan man ju köpa glycerin och smörja de med.
Det mesta som görs i "gummi" idag håller betydligt sämre kvalitet än tidigare så det man köper och sätter dit kan mycket väl vara skit ganska snabbt.

Tack för svaren ☺!

Tyvärr framgår ingen uppgift om fabrikat i den instansade texten (endast information om var muffen skall skäras vid användning tillsammans med 160 mm rökrör).

Gummimuffarna har suttit på skorstenen i snart 40 år ...... Så det skulle kännas säkrast att byta ut dem.

Tacksam för alla tips

Jesper

• Gilla
LarsOlof63
  • Laddar…
Gummiduk skulle kunna fungera.

Någon som vet hur varmt ett rökgasrör i grovt stål (diameter 166 mm) blir cirka 5 meter ovanför eldstaden/braskaminen?
(d.v.s. - hur hög värme måste gummimuffen tåla?).

Rökgasröret går odelat hela vägen mellan braskamin och topp av skorsten.

/Jesper

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.