Tycker att pelletsförbrukningen är väldigt hög i min gamla CTC elcombi från -84 med en Iwabo villa s, så jag gjorde ett förenklat försök att beräkna verkningsgraden.

Har en hysteres på 17 grader (68-85) och pannan rymmer 105 liter vatten.
Matar in 1kg pellets varje cykel när jag stängt av pump och ej tar något varmvatten.

Pannan rymmer 105 l vatten vilket gör att det vid 100% verkningsgrad borde gå åt 2.1 kwh/cykel
17 grader * 4,2J * 105 l / 3600s = 2.1 kWh

2,1 / 4,8 = 44%

Jag vet att elcombin inte är den effektivaste och att man så klart borde ta med fler parametrar men det borde ge en fingervisning.
Är jag helt ute och cyklar med min beräkning? Eller är den så ineffektiv?

Tack för länken!

Citerat från Äfab:
"Den vanligaste verkningsgraden som anges är pannverkningsgraden. Det är också den verkningsgrad som man i olika konsumenträttsmål i domstol slagit fast att är den verkningsgrad som man som konsument har rätt att förvänta sig vara när en tillverkare bara skriver t ex "Verkningsgrad; 81 %".
Pannverkningsgraden beräknas utifrån förhållandet producerad energi och inlagd energi. Den är exakt och enkel att mäta. Om man via fukthalt och vikt bestämmer bränslets energiinnehåll kan man enkelt värdera inläggets totala energiinnehåll. Sedan kan man via temperaturskillnaden på framledning och retur samt flödet beräkna hur mycket energi som producerats. Tar man sedan energiproduktion genom tiden får man reda på effekten."

Tolkar det som att min beräkning stämmer hyfsat och att med en ny panna med verkningsgrad på över 80% skulle kunna nära halvera min pelletsförbrukning.

Det var så lite så! Bra info på den sidan överlag! Apropå ny panna så hjälper jag syrran med att hitta ersättningspanna till sin CTC 1100 panna med Viking bio-brännare. Kom fram till att ULMAs pelletspanna är klockren ersättare. Fått bra betyg i pelletsforumet (http://www.pellets.info/) också!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.