Jag håller på med en pannanläggning och behöver tips.
Pannan är en accumulator panna(ny men gammal stil) och skall kopplas till acctank med varmvatten tank.
Nu frågan. Pannan har mycket vatten och värms upp sakta. Det tar lång tid innan tankvattnet blir varmt till elementen. Jag tänkte cirkulera pannvattnet till tanken hela tiden utan att tempreglera.
Då kan radiatorvattnet bli varmt snabbt
Tänker jag helt fel. Tipps mottages.

L
Fabrikat typ panna + tank

Jag hoppas att du inte köpt en Viadrus. Jag har just slängt ut min.

Om du cirkulerar vattet utan laddomat så riskerar du att få kondens och rost i pannan. Det ör dessutom tveksamt om du får snabbare värme, då måste du ju vära hela tanken innan det blir märkbar värme ut.

Panna är en KIMA med 1000 liter och tanken 2000 liter.
Pannans eldstad är helt omgiven av vatten så jag kan inte förstå att det skall bli kondens i botten.
Min teori är att man börjar elda och når vattnet blir ca.30 grader kan cirkulationen till tanken börja.
Det bör gå ganska snabbt . Acctanken tar vattnet och skickat ut till huset med shunt som vanligt.
Denna panna är en polares och han köpte den för några år sedan.Han är envis och snål och är mycket bestämd att jag skall trolla ihop allt till det bästa.
Pannan är gammalmodig men en granne i närheten har kört mer än 20 år utan större problem vad vi har hört.

Det låter som en udda panna. Det är inte vad jag ser som gammal stil. Jag hittar ingen information om pannan. Men med en då stor volym i pannan får man nog tänka annorlunda. Varför inte koppla shunten mot pannan?

Det är just det att förbränningsutrymmet kyls rumt om som kan orsaka problem.

D Daniel 109 skrev:
Det låter som en udda panna. Det är inte vad jag ser som gammal stil. Jag hittar ingen information om pannan. Men med en då stor volym i pannan får man nog tänka annorlunda. Varför inte koppla shunten mot pannan?

Pannans vattenvolym är öppen mot atmosfären ock kan inte fyllas över pannans inbyggda expantionstank. Radiatorvattnet går i slingor av kopparslingor inuti pannvattnet.

G gimovärme skrev:
Pannans vattenvolym är öppen mot atmosfären ock kan inte fyllas över pannans inbyggda expantionstank. Radiatorvattnet går i slingor av kopparslingor inuti pannvattnet.
Pannan kallas också Övikspanna.

D Daniel 109 skrev:

Här kommer en bild.
G gimovärme skrev:
Pannan kallas också Övikspanna.
Svartvit bild av en gammal elcentral placerad utomhus med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G gimovärme skrev:
Här kommer en bild.

[bild]
Expantionskärlet ligger bakom de översta plåtarna på pannan

Kan undvika att citera om det inte är motiverat?

Jag skulle rekommendera att skaffa en bättre panna.

L
En riktigt gammal luring , det är troligen en överförbränning på den , ska eldas lite udda i ,
men prata med grannen han vet hur .
Sedan att starta en laddning så tidigt är kanske inte bra , du ska nog starta vid ca +70C
och en laddshunt är nog ett måste för bra värmeupptagning
annars får pannan svårt att ta åt sig från brasan , den orkar inte upp

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Skitsnack. Pannan trave upp mer värme om den är kall. Det är inte där problemet ligger. Visst är det en överförbränningspanna. Det är inget som jag skulle koppla in.

L
B
D Daniel 109 skrev:
Skitsnack. Pannan trave upp mer värme om den är kall. Det är inte där problemet ligger. Visst är det en överförbränningspanna. Det är inget som jag skulle koppla in.
Ber om ursäkt , men du ska nog inte använda det ordet som SKITSNACK , och vara någon form av tillrättaviselse för någon
Jag vet inte riktigt vad du är för en , ( lite har jag sett i dina inlägg ) med du har inte en susning vad jag är heller , så dom orden ska vi nog inte använda oss av här på forumet

• Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
När du utrycker dig säkert med helt felaktig information blir jag lite irriterad. Men visst det går att lina in lite mer.

L
eftersom det är överförbränning i den kommer det kanske att bli ganska varmt i topp på den ,
men även betydligt kallare i botten
Säg att du har ca 250 liter i topp som blir +60C så är det nog inte mer än ca +40C i botten
inget bra på en panna , det bästa är nog att någon form av panncirk , så tempen kommer upp ordentligt i botten kanske inte till vad som är i topp , men inte långt ifrån .
Blir den för kall nere orkar inte pannan med att höja tempen i den fart som du vill ha ,
tar lång tid att ladda tanken .
Jag sa laddomat förut , den brukar öppna vid ca +70C och då kommer laddningen till tanken igång , sedan att ta värme från tanken och ha en panna med 1000 L hetvatten i som du har svårt att tillgodose dig med , det fordrar lite mera när det gäller installationen
Ett tips gå till grannen , fråga hur han har det med panna och tank ,
Han kanske inte har det perfekt koppllat heller ,men du kan få en vink om hur det är

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.