4 062 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
50 m till brunn och avlopp, ok?
Funderar på vart vi ska bygga vårt tilltänkta hus, har ett ställe på tomten vi gärna skulle ha det på men det är ca 50 m ifrån befintlig brunn och avlopp plus en nivå skillnad på ca 8m... brunnsvattnet kommer alltså att pumpas uppåt å avloppet nedåt.
Vad tycker ni om detta? funkar det eller är det bara å skrota idén?
mvh / Martin
Vad tycker ni om detta? funkar det eller är det bara å skrota idén?
mvh / Martin
Inga problem. Pumpen (antar du har en dränkpump) är ju gjord för att pumpa med en viss tryckhöjd eftersom den sitter x antal meter ner i brunnshålet. Om pumpen är mkt knappt dimensionerad så kanske du fårvälja en som har lite större kapacitet. Vi har själva över 50 m till vår brunn och en höjdskillnad ovan mark på ca 2 m.
Blev lite orolig när du sa att avloppet också ligger 50 m bort. Det ligger väl inte alldeles bredvid brunnen? (man vill ju inte riskera att förorena dricksvattnet.)
Blev lite orolig när du sa att avloppet också ligger 50 m bort. Det ligger väl inte alldeles bredvid brunnen? (man vill ju inte riskera att förorena dricksvattnet.)
Klicka här för att svara